آمریکا پس از سخنان وزیر خارجه روسیه درباره حفاظت کامل از مناطق شرق اوکراین در صورت تصمیم‌شان برای الحاق به روسیه، درباره «پیامدهای فاجعه‌باری» که مسکو در صورت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین با آنها روبرو می‌شود، هشدار داد.

Sullivan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رای‌گیری در چهار منطقه شرقی اوکراین برای استقلال که مقدمه الحاق این مناطق به روسیه است، در روز یکشنبه برای سومین روز ترتیب یافت. پارلمان روسیه می‌تواند در طول چند روز الحاق این مناطق را به ااین کشور رسمیت بخشد.

مسکو با الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا می‌تواند تلاش‌های برای بازپس‌گیری آنها را به عنوان حملاتی خود روسیه توصیف کند که هشداری برای کی‌یف و متحدان غربی‌اش شمرده می‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت این کشور به هر نوع استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای بر ضد اوکراین پاسخ خواهد داد و به مسکو درباره «پیامدهای فاجعه‌بار»‌ این اقدام هشدار داد.

سالیوان در مصاحبه با تلویزیون ان‌بیسی گفت: «اگر روسیه از این خط عبور کند، پیامدهای فاجعه‌باری برای روسیه رخ خواهد داد. ایالات متحده به طور قاطعی پاسخ خواهد داد.»

آخرین هشدار آمریکا به دنبال تهدید ضمنی هسته‌ای است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه انجام داد و گفت روسیه از هر سلاحی برای دفاع از قلمرویش استفاده می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در روز شنبه پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به طور مستقیم‌تری این تهدید را بیان کرد.

لاوروف در پاسخ به این پرسش که آیا دلیلی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از مناطق الحاق‌شده به روسیه وجود دارد، گفت قلمروی روسیه، از جمله مناطقی که در آینده بر مبنای قانون اساسی این کشور «به حریم آن وارد می‌شوند»، «تحت حفاظت کامل دولت قرار می‌گیرند.»

آمریکا به روسیه درباره پیامدهای فاجعه‌بار استفاده‌ از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین هشدار می‌دهد

واکنش اوکراین و متحدانش به روسیه

اوکراین و متحدانش این رفراندوم‌ها را روندهایی تقلبی برای توجیه تشدید جنگ و فرمان بسیج نیروهای ذخیره در روسیه پس از شکست‌های اخیر مسکو در میدان نبرد خوانده‌اند.

لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس گفت این کشور و متحدانش نباید به تهدیدهای پوتین توجهی کنند که به گفته تراس، اشتباه راهبردی پیش‌بینی نکردن قدرت واکنش غرب را مرتکب شد.

تراس در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان در روز یکشنبه گفت: «ما نباید به این قدرت‌نمایی‌ها و تهدیدهای توخالی گوش دهیم. در عوض باید وضع تحریم بر ضد روسیه  حمایت از اوکراینی‌ها را ادامه دهیم.»

خبرگزاری‌های روسیه روز پنجشنبه از قول منابع ناشناس نوشتند که پارلمان روسیه می‌تواند لوایح مربوط به الحاق این مناطق به روسیه در مدت کوتاهی حتی تا پنجشنبه تصویب کند.

روسیه می‌گوید این رفراندوم‌ها به سرعت از پس از پاتک‌های موفق اخیر اوکراین،‌ترتیب داده شدند به مردم این مناطق اجازه ابراز عقایدشان را می‌دهد. قلمرو تحت کنترل روسیه در این چهار منطقه به اندازه ۱۵ درصد مساحت اوکراین است که تقریبا به اندازه مساحت کشور پرتغال می‌شود. قبلا روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه، منطقه‌ای با مساحتی به اندازه کشور بلژیک، را هم در کنترل اوکراین بود، به قلمرو خود ملحق کرده بود.

نیروهای اوکراینی هنوز در این چهار منطقه بخش‌هایی را در کنترل دارند، از جمله ۴۰ درصد ایالت دونتسک و پایتخت ایالت زاپوریژیا. جنگ سنگین در تمام جبهه‌ها از جمله شمال دونتسک و در خرسون ادامه یافته است.

کد خبر 708389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • AU ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 2
    نفرین ابدی خداوند بر پوتین
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 1
    کشور پلیدی مثل آمریکا که دو بمب اتمی را بر مردم ژاپن انداخت چطور با پررویی از عواقب آن سخن می گوید