پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا با دفاع از سیاست‌هایش در هشت سال گذشته تاکید کرد اینکه گفته می‌شود محبوبیت ندارد برایش مهم نیست

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، جرج بوش درباره تصویب نشدن طرح حمایت مالی از خودروسازان در مجلس سنای آمریکا گفت ورشکستگی صنعت خودروسازی آمریکا آسیب زیادی به اقتصاد این خواهد زد و آسیب‌های آن فراتر از آن چیزی است که اکنون آمریکا با آن درگیر است و این امر موجب نگرانی مرا فراهم آورده است اما این دلیل نمی‌شود که سرمایه‌ها را برای کاری اشتباه گذاشت با وجود این من به فکر پیدا کردن راه حل هستم.

مجری فاکس گفت بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که میراث شما به عراق گره خورده است که آیا این کشور می‌تواند دموکراسی قانونی در خاورمیانه باشد یا خیر اما اکنون با توجه به بحران اقتصادی به نظر می‌رسد میراث شما به اقتصاد آمریکا هم گره خورده است.

آیا شما نگران نیستید که از شما به عنوان هربرت هوور قرن بیست و یک (سی و یکمین رئیس جمهور آمریکا از 1929 تا 1933 که طرح‌های وی برای فرار از اولین بحران اقتصادی آمریکا ناموفق بود و وی در انتخابات دور بعد به همین دلیل رای نیاورد) یاد شود؟

بوش در پاسخ گفت اگر به تصمیماتی که من درباره اقتصاد گرفته‌ام نگاه کنید می‌بینید که منطبق بر سیاست بازار آزاد است با وجود این اجازه نمی‌دهم اقتصاد آمریکا سقوط کند تا نظام اقتصاد بازار آزاد فرو بپاشد از این رو ما اقداماتی جدی ترتیب دادیم که برای بسیاری دردناک و سخت بود.

بوش درباره کاهش محبوبیت خود با تاکید بر اینکه نظرسنجی‌ها برای او اهمیتی ندارد گفت طبیعی است که هر کسی دوست دارد محبوبیت داشته باشد و همه او را دوست داشته باشند اما وقتی که بحران اقتصادی کشور را در بر گرفته و من در این دوران رئیس‌جمهور هستم چه انتظاری می‌توان داشت. [ جرج بوش؛ بدترین رئیس جمهور آمریکا] آیا مردم این وضع اقتصادی را می‌پذیرند. طبیعی است که من هم از چنین وضعی راضی نیستم.

حال اگر تصمیم ها بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها گرفته شود شما به رئیس‌جمهوری برای شکست‌ها و ناکامی‌ها تبدیل خواهید شد.

با توجه به اینکه دوره ریاست جمهوری من طولانی بوده است با دو بار رکود اقتصادی روبرو شده و چالش‌های جدی داشته‌ام اما آنچه که برای من مهم است این است که روح و باور خود را برای بدست آوردن محبوبیت ندادم.

مجری فاکس پرسید آیا فکر نمی‌‍کنید نبود حملات تروریستی به خاک آمریکا در هفت سال گذشته نتیجه سیاست‌های دولت شما بوده است؟

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ گفت من معتقدم سیاست‌هایی که با هماهنگی کنگره برای دفاع از آمریکا دنبال کردیم نتیجه داد اما مشکل این است که دشمن هنوز وجود دارد و آن‌ها دوست دارند به ما حمله کنند. با وجود این تا‌کنون ما با کمک انسان‌های زیادی موفق بوده‌ایم.

مجری پرسید منتقدان می‌گویند سیاست دولت شما درباره نحوه بازجویی‌ها شبیه شکنجه بوده و سیاست کنترل نامحسوس دولت به کار غیرقانونی استراق‌سمع تبدیل شده است. به علاوه گفته می‌شود که در دوران ریاست شما چهره آمریکا در سراسر جهان مخدوش شده و این مسئله ما را ناامن تر و آسیب پذیرتر کرده است. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

بوش گفت ما همیشه در چارچوب قانون حرکت کرده‌ایم. ما همیشه با اعضای کنگره مشورت کرده‌ایم به علاوه ما وظیفه‌داریم شرایطی را فراهم کنیم که روسای جمهور بعدی بتوانند از کشور بهتر دفاع و مراقبت کنند.

بوش گفت بی‌شک شایعاتی درباره تصمیمات اتخاذ شده دولت وجود دارد اما وقتی حقیقت آشکار شود آنگاه مردم خواهند گفت که کار ما درست بوده است.

مجری پرسید آیا نگران نیستید که دولت آینده برخی از قوانینی را که شما برای حفاظت بیشتر از کشور وضع کرده‌اید لغو کند؟

بوش پاسخ داد دولت آینده آمریکا باید به طور کامل خطرات و امکانات را تجزیه و تحلیل کند و به نتیجه برسد اما من مطمئنم که اوباما می‌داند که یکی از مهمترین وظایفش دفاع از مردم آمریکاست.

بوش در پایان تیم امنیت ملی اوباما را گروهی محکم و قوی توصیف و از رابرت گیتس وزیر دفاع تمجید و تعریف و برای اوباما آرزوی موفقیت کرد. 

کد خبر 70997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز