بیشتر آدم‌ها وقتی نام موزه را می‌شنوند دلشان غنج می‌رود برای دیدن گوشه‌ای از تاریخ کشورمان. در این بین برخی موزه‌ها اسم و رسم دارند و تعدادی هم در این شهر درندشت گمنام و ناشناخته‌اند مثل موزه صنعت مبلمان و صنایع چوبی در یافت‌آباد که یکی از محله‌های قدیمی در جنوب غرب تهران است.

موزه مبلمان

همشهری آنلاین - رضا نیکنام: هدف از راه اندازی موزه صنعت مبلمان و صنایع چوبی در یافت‌آباد، ایجاد فضایی ثابت برای گردآوری و نگهداری اشیاء و مبلمان قدیمی و نیز جدید جهت انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی در خصوص تاریخچه مبل در ایران و جهان است. جالب اینکه موزه مبل ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کل کشور به‌عنوان موزه برتر در سال ۱۳۹۲ برگزیده شده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا ببینید

آثار و لوازم تاریخی به نمایش در آمده در این موزه، پیشینه چند هزارساله هنر و صنعت مبلمان در سرزمین ایران را به نمایش گذاشته است. ناگفته نماند که موزه تخصصی مبل ایران با پشتوانه مالی، حمایت‌های معنوی حاج «علی انصاری» و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی افتتاح شد و برای اولین‌ بار در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفت.

این موزه دارای دو گالری اصلی و موقت است. در گالری اصلی نخستین شواهد موجود از هنر و صنعت مبلمان در قالب نخستین آثار مربوط به نمونه‌های صندلی و تخت که در کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دست آمده در معرض نمایش و تماشای شهروندان قرار گرفته است.

بر پایه یافته‌های باستان‌شناسی و شواهد موجود، قدیمی‌ترین نمونه صندلی در ایران متعلق به هزاره ششم قبل از میلاد مربوط به ٨ هزار سال پیش است و معلوم نیست که چه کسی برای اولین‌بار روی آن نشسته؟ در گالری موقت موزه نیز با توجه به نیاز جامعه صنعت مبلمان کشور، پژوهشگران و محققان این صنعت نمایشگاه‌هایی به‌صورت دوره‌ای و فصلی برگزار می‌کنند.

در گالری اصلی نمونه‌های بسیار کمیاب و منحصربه‌فرد تخت و صندلی، پیشینه این صنعت را از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی مربوط بیش از ٨ هزار سال قبل در معرض دید علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار داده است. در بخش اسلامی نیز نمونه‌های دیگری از مبلمان دوره اسلامی تا عصر حاضر به نمایش در آمده که این بخش با معرفی نمونه‌ آثارهای ویژه از دوره قاجار با ارائه نمونه‌های بازسازی شده تخت طاووس، تخت نادری و تخت مرمر به‌پایان می‌رسد.

بخشی از موزه اختصاص دارد به ارایه اطلاعات در مورد مهم‌ترین سبک‌های رایج مبلمان در جهان؛ در این بخش علاوه بر معرفی مهم‌ترین سبک‌های اروپایی، نمونه‌هایی از مدل‌های موجود نیز به نمایش در آمده است.بخش پایانی موزه نیزبه معرفی اولین سازندگان مبلمان، اولین کارگاه‌های ساخت مبل و اولین فروشگاه‌های مبل کشور اختصاص دارد.

موزه صنعت مبلمان در بزرگراه آیت اله سعیدی، چهارراه یافت‌آباد، خیابان یافت‌آباد شرقی (بازار مبل)، جنب مسجد حاج ولی، بازار مبل ایران شماره ۲، طبقه دوم واقع است و شهروندان می‌توانند همه روزه بجز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰صبح تا ۱۹ از این موزه بازدید کنند. شماره تماس : ٦٦٦۵٦٠٢٠ برای پاسخگویی به سوالات مردم در نظر گرفته شده است.

کد خبر 712048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha