یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: در تعطیلات پایان هفته گذشته، 30 تصادف منجر به مرگ گزارش شده است.

خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که برای هر تصادف یک مرگ در نظر بگیریم، به این ترتیب 30 کشته حاصل گشت و‌گذار هموطنان‌مان در جاده‌های کشور بوده‌است.

219 تصادف جرحی و قتلی در گزارش پلیس کشور ثبت شده است. اگر هنوز عینک خوش بینی را از چشم برنداشته باشیم 219 خانواده درگیر جراحت و مرگ بوده‌اند، خانواده‌هایی که به بهانه بهتر سپری شدن تعطیلات آخر هفته تلاش کرده‌اند تا برنامه‌ای متنوع داشته‌باشند.

گزارش دفتر حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، حکایت از مرگ روزانه 2 هزار کودک بر اثر تصادف در سراسر جهان دارد.

این گزارش بر کشته شدن سالانه 830 هزار کودک بر اثر تصادف جاده‌ای تاکید دارد که بیشترین عامل مرگ و میر کودکان در دنیا را تصادف معرفی کرده‌است.

هر چند آمار پلیس کشور تعداد کودکان را در میان کشته یا زخمی شدگان اعلام نکرده‌است اما با کنار هم گذاشتن این 2‌گزارش، بیراه نیست که تصور کنیم تعداد زیادی از آسیب‌دیدگان کودکان باشند.

کریستین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران، همزمان با روز جهانی کودک با اشاره به اینکه ایران تلاش زیادی برای بهبود شرایط زندگی کودکان انجام داده است گفته‌بود: با وجود اینکه ایران در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای کاهش مرگ و میر کودکان از طریق واکسیناسیون و نظام شبکه بهداشتی مؤثر برداشته است اما در سال‌های گذشته چالش جدیدی علیه ایمنی و سلامت کودکان ایرانی به‌وجود آمده و آن وضعیت مخاطره آمیز رفت‌وآمد در راه‌های کشور است.

به گفته نماینده یونیسف در ایران، 3 الگوی رفتاری مشهور در بین رانندگان را می‌توان عامل اصلی دانست؛ این 3 الگو عبارتند از: رانندگی با سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و موتور سواری بدون استفاده از لوازم ایمنی.

براساس آماری که یونیسف منتشر کرده در سال (1385) 2هزار و 700 کودک زیر 15 سال در اثر سوانح رانندگی در ایران فوت کرده‌اند و تقریبا 95 هزار کودک و نوجوان زیر 20 سال مصدوم شده‌اند.

فولکمن معتقد است: سوانح رانندگی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و بسیاری از کشورها با اجرای برنامه‌های همه جانبه ایمنی راه، از طریق همکاری مردم و مسئولان، موفق به کاهش جدی آمار تصادفات و نیز کاهش فراوانی و وخامت مصدومیت‌ها شده‌اند.

یونیسف برای کاهش خطر پیرامون کودکان به هنگام رانندگی، راهکارهایی را پیشنهاد کرده‌است:

کاهش سرعت: رانندگی با احتیاط و با سرعت کم در اطراف مهدکودک‌ها و مدارس، مناطقی که کودکان در رفت‌وآمد هستند، به کاهش حوادث رانندگی کمک می‌کند.

نشاندن کودکان در صندلی عقب ماشین و بستن کمربند ایمنی آنان: بستن کمربند ایمنی خطر مصدومیت را 40 تا 50 درصد و خطر مرگ را 40 تا 60 درصد در حوادث رانندگی کاهش می‌دهد.

استفاده از صندلی ایمنی کودک: استفاده از صندلی ایمنی در ماشین، آمار مرگ و میر نوزادان در حوادث رانندگی را 71 درصد و کودکان را 54درصد کاهش می‌دهد.

کریستین سالازار فولکمن، معتقد است: در میان کشورهای جهان، ایران بالاترین آمار مصدومیت و مرگ و میر کودکان و نوجوانان را در حوادث رانندگی دارد.

علاوه بر تصادفات رانندگی، مرگ و میر ناشی از عواملی نظیر سوختگی با 96 هزار نفر، سقوط با 46 هزار نفر و مسمومیت با 45 هزار نفر در سال در رده‌های بعدی قرار دارند.

براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، 96 درصد از قربانیان در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند که به‌علت رسیدگی نکردن به موقع جان خود را از دست می‌دهند.

براساس آمارهای موجود، کشورهای واقع در اقیانوس آرام غربی و جنوب شرق آسیا، بیشترین آمار مرگ و میر کودکان را دارند؛ چراکه روزانه در هر سانحه‌ای و از هر یک‌هزار مرگ و میر بزرگسالان 12 تا 15 کودک جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین در جنوب شرق آسیا و خاورمیانه شایع‌ترین علل مرگ و میر به سوختگی‌ها مربوط می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: اینگونه حوادث بر ملل مختلف هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند و اگر دولت‌ها بتوانند روش‌ها و راهکارهایی را برای مقابله با بروز سوانح به کار ببرند، دیگر مجبور نخواهند بود، هزینه‌های اضافی داشته باشند.

به عبارت دیگر، پیشگیری و جلوگیری از وقوع و بروز یک حادثه بهتر است از درمان و پرداخت هزینه‌های اضافی؛ چراکه مرگ هر انسان به‌ویژه کودکان و نوجوانان، باعث کاسته شدن از منابع انسانی هر کشور می‌شود.

کد خبر 71206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز