دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

نابسامانی بازار نان و سکوت دستگاه‌های متولی نظارت بر تولید و عرضه نان موجب شده است تا بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر، نان را با قیمت و کمیت‌های متفاوت و فاقد کیفیت لازم به مردم عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار ما، گرچه از مدت‌ها پیش مسئولان وزارت بازرگانی با تهیه طرح جامع گندم، آرد و نان وعده‌های بسیاری را برای رفع مشکلات بازار نان مطرح کرده‌اند، اما اکنون نابسامانی کمی، کیفی و عرضه چند نرخی نان نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته و هیچ راهکار کوتاه مدتی برای ساماندهی بازار نان ارائه نمی‌شود.

این وضعیت موجب شده تا قیمت برخی انواع نان در نانوایی‌های مختلف سطح شهر به چندین برابر افزایش یابد؛

به‌نحوی که اکنون نان سنگک معمولی به قیمت100 تا 250 تومان و نوع سفارشی آن تا هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. همچنین نان لواش نیز در برخی نانوایی‌ها 30 تومان و بربری به قیمت 200 تا 250 تومان ارائه می‌شود.

برخورد انفعالی وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط موجب شده است تا برخی نانوایی‌ها با استناد به تهیه نان با آرد آزاد، قیمت‌های به‌مراتب بیشتری را اعمال کرده و زمینه را برای افزایش قیمت سایر نانوایی‌ها فراهم کنند.

کاهش وزن و حجم نان راهکار دیگری است که نانوایی‌های سنتی برای پاسخگویی به سکوت دستگاه‌های مسئول اتخاذ کرده و معتقدند به‌دلیل تثبیت نرخ نان از چند سال پیش، حتی عرضه آرد مجانی نیز قادر به جبران سایر هزینه‌های تولید نیست.

از چند سال پیش اتحادیه نانوایان با استناد به افزایش قیمت تمام‌شده نان، خواستار بررسی و افزایش قیمت انواع نان شده بود، موضوعی که با وجود وعده‌های گاه و بی‌گاه مسئولان تا‌کنون مسکوت مانده و حتی تشکیل کار‌گروه ویژه نان متشکل از وزارت بازرگانی، اتحادیه نانوایان، استانداری تهران و شورای شهر و واگذاری تصمیم‌گیری در مورد نان به استانداری‌ها نیز قادر به رفع مشکلات تولید و عرضه این کالا نبوده است.

با این وجود، وزارت بازرگانی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، سیاست سکوت در مقابل نابسامانی بازار نان را پیشه کرده و اقدامات گاه و بی‌گاه شورای تعزیرات آرد و نان نیز قادر به ساماندهی قیمت و عرضه این کالا نبوده و تنها روند تعطیلی برخی نانوایی‌های سطح شهر را تشدید کرده است. 

در این شرایط حتی اتحادیه نانوایان نیز هرگونه اظهار نظر در زمینه بهبود کمی و کیفی و نظارت بر بازار نان را به ارائه دستورات وزارت بازرگانی منوط می‌کند.

در شرایطی که مسئولان وزارت بازرگانی از پاسخگویی در زمینه مشکلات بازار نان خودداری می‌کنند، رئیس اتحادیه نانوایان استان تهران نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه علل نابسامانی قیمت و عرضه نان و اقدامات اتحادیه یا سایر دستگاه‌های مسئول برای رفع این معضل، هر گونه اطلاع رسانی در باره بازار نان را به دستور وزارت بازرگانی موکول کرده و می‌گوید: با وجود برگزاری چند نشست مشترک با وزارت بازرگانی برای بررسی اصلاح قیمت، تولید و عرضه نان و گذشت چند ماه از این جلسات، هنوز وزارت بازرگانی تصمیمی برای اصلاح امور به این اتحادیه ارائه نکرده است.

علی نظری، با خودداری از پذیرش یا رد نابسامانی کمی، کیفی و قیمت نان، این موضوع را در حیطه وظایف دستگاه‌های نظارتی مانند شورای آرد و نان قلمداد می‌کند.

با وجود گلایه‌های شهروندان از نابسامانی قیمت و عرضه نان، وزارت بازرگانی راه‌اندازی هرچه سریع‌تر واحدهای تولید نان صنعتی را در شرایطی به‌عنوان راهکار مقابله با مشکلات کنونی بازار نان دنبال می‌کند که به‌دلیل نبود فرهنگ مصرف، تمایل بیشتر و ذائقه مصرف‌کنندگان به مصرف نان سنتی و قیمت بسیار بالای نان صنعتی در اندک واحدهایی که با تسهیلات دولت راه‌اندازی شده، نان صنعتی هنوز جایگاهی در سبد مصرفی شهروندان ندارد.

کد خبر 71327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز