گروه شهری: در یکصدوپنجاه‌وچهارمین جلسه شورای شهر و در جریان بررسی دوفوریت پیشنهاد به دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز نوسازی بافت‌های فرسوده، نایب رئیس شورای شهر تهران از نیروهای بازدارنده سیاسی برای جلوگیری از حل بحران آلودگی هوای تهران و ممانعت از پیشرفت برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه احیای بافت‌های فرسوده پرده برداشت

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر طی اظهارنظر کم‌سابقه‌ای اعلام  کرد که دست‌هایی به‌دنبال بحرانی کردن اوضاع برای بهره برداری‌های سیاسی هستند.

وی با اعلام اینکه ما داریم دور می‌خوریم، چنین اظهار داشت: اصلا عده‌ای منتظر زلزله‌اند که مشکل بافت‌های فرسوده را حل کند وگرنه چرا با وجود دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی درمورد حل معضل بافت‌های فرسوده در شهر تهران این همه مانع بر سر برنامه‌های نوسازی به‌وجود می‌آید یا چرا برای حل معضل آلودگی هوا و ترافیک که مجلس، دولت، رئیس‌جمهور، شهرداری، شورای شهر، مردم و همه و همه بر حل آن تاکید دارند باز هم می‌بینیم مشکل لاینحل باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه کار نوسازی بافت‌های فرسوده تنها برعهده شهرداری تهران نیست از اعضای شورای شهر خواست تنها مدیریت سازمان نوسازی شهر تهران را محکوم نکنند؛ چون دولت که پول نفت را هم در اختیار دارد، در اجرای طرح احیای بافت‌های فرسوده عاجز و ناموفق بوده است و شورای شهر تهران هم با وجود امتیازاتی که در این بخش داده، نتوانست برای نوسازی بافت‌های فرسوده کاری کند.

نایب رئیس شورای شهر تهران همچنین به مشکلات فرهنگی که شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: کنارآمدن با مردمی که حاضر به تحویل خانه‌های خود برای نوسازی با وجود انواع و اقسام امتیازات نیستند و آنقدر به خانه‌های خود وابستگی نشان می‌دهند که حاضرند به قیمت جانشان در همین خانه‌های فرسوده بمانند، شهرداری را در کار نوسازی اینگونه بافت‌ها با مشکل مواجه کرده است.

در همین حال معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر که همیشه نسبت به موضوعات محیط‌زیستی مطرح شده در شورای شهر حساسیت بالایی نشان می‌دهد و اعلام نظر می‌کند، طی تذکری اعلام کرد: آلودگی هوای تهران از حالت هشدار گذشته و در مرز اضطرار قرار دارد ضمن اینکه میزان ذرات معلق در هوا نیز بسیار بیشتر از حد استاندارد است؛

بنا براین بی‌‏توجهی به سلامت 10 میلیون جمعیت تهران و عبور ساده از کنار آن گناه نابخشودنی است.وی اضافه کرد: ‌اکنون زمان آن رسیده که شورا به این مسئله ورود پیدا کند و از اختیارات خود برای آگاهی و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم که چه باید بکنند، بهره گیرد.

ابتکار خواستارافزایش محدوده طرح ترافیک و ایجاد محدودیت برای خودروهای بدون معاینه فنی و اعمال محدوده طرح زوج و فرد به‌عنوان اهرم‌های در اختیار شورای شهر تهران شد.

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هنگام اعلام طرح دوفوریتی که براساس آن در بودجه سال آینده اعتبار لازم از سوی وزارت مسکن برای بافت‌های فرسوده تأمین شود، گفت: براساس مصوبه سال گذشته شورای شهر در برآورد مشترک شورای شهر و وزارت مسکن برای نوسازی هر هکتار بافت فرسوده شهر نیاز به 100 میلیارد ریال اعتبار داشتیم که بر این اساس در سال 87 ،  2هزار و 700میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که تنها 10 درصد از این رقم محقق شد.

علاوه براین، عدم تحقق 1100میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی به همراه بازار آشفته مسکن باعث شد تا برای سازمان نوسازی شهر تهران مشکلاتی به‌وجود آید که در هیچ سازمانی سابقه نداشت.

براین اساس اعضای شورای شهر دیروز تصویب کردند به‌منظور احیا و نوسازی 400 هکتار از مساحت کلی بافت فرسوده در شهر تهران که بنا بر اعلام شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور معادل 3284 هکتار است به دولت پیشنهاد پرداخت 5 هزار میلیارد ریال ، 50 درصد از منابع مالی مورد نیاز جهت تامین زیرساخت‌ها و سرانه‌های خدماتی و عمومی، تولید 20 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در سال 88، معادل 250 میلیارد ریال، 50درصد از منابع مالی مورد نیاز برای تملک اراضی ذخیره احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده برای تولید 20 هزار واحد مسکونی را در چارچوب طرح جامع معادل 6 هزار و 500 میلیارد ریال و50 درصد هزینه ودیعه مسکن تولید و عرضه این 20 هزار واحد مسکونی که معادل 4 هزار میلیارد ریال است را پرداخت کند.

فروش املاک شهرداری

دیروز، روز تذکرات پی‌درپی از سوی اعضای شورای شهر بود. بعد از تذکر بیادی، ابتکار و شکیب این‌بار نوبت به تذکر محمدعلی نجفی رسید که نگرانی خود را بابت فروش املاک و مستغلات شهرداری بیان‌کند.وی گفت که این اموال ذخیره باید صرف فضاهای خدماتی در اختیار شهر شود. بلافاصله با توجه به حضور مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری در جلسه به این موضوع  پاسخ داده شد.

توکلی در این‌باره گفت: براساس آیین‌نامه اجرایی و بودجه مصوب شورای شهر، شهرداری می‌بایست در سال‌جاری از محل فروش اموال غیرمنقول خود طبق برنامه مصوب
به میزان 263 میلیارد تومان و در قالب برگزاری 9 مزایده تامین اعتبار می‌کرد اما برخلاف نگرانی مطرح شده شهرداری از بابت فروش املاک و مستغلات خود هنوز به 30 تا 40 درصد رقم مورد اشاره هم دست نیافته است.

وی ادامه داد: از 9 مزایده پیش‌بینی شده تاکنون 7 مزایده برگزار شده، اما درآمدها طبق پیش‌بینی‌ها نبوده است که دلیل آن رکود بازار مسکن است و این باعث شده تا درآمد شهرداری از محل فروش املاک و مستغلات از ابتدای سال‌جاری تاکنون 65 میلیارد تومان باشد که با رقم 263 میلیارد پیش‌بینی شده در بودجه خیلی تفاوت دارد.

تفاهمنامه شناسنامه فنی

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز دیروز در صحن علنی شورای شهر نسبت به لغو تفاهمنامه چهارجانبه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که در آذر ماه سال گذشته به امضای وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شورای شهر تهران و شهرداری رسیده بود تذکر بخشنامه‌ای داد.

وی یادآور شد: شورای شهر تهران برای تصویب این قانون و توافقنامه خیلی زحمت کشید و سال گذشته مسئولان هر 4نهاد در صحن شورا و در واقع در حضور مردم این توافقنامه را امضا کردند که این تذکر نیز این‌بار با پاسخ معاون معماری معاونت شهرسازی شهرداری تهران مواجه شد.

فتح‌اللهی در پاسخ به این تذکر ضمن تاکید بر اینکه تلقی معاونت شهرسازی شهرداری لغو توافقنامه نیست، خواستار تشکیل جلسه‌ای مستقل با حضور اعضای کمیسیون عمران شورای شهر در این‌باره شد تا در آن جلسه اسناد و مدارک لازم که ارائه آن خارج از حوصله جلسه دیروز بود تقدیم شورا شود و نسبت به رفع شائبه لغو تفاهمنامه چهارجانبه شناسنامه فنی ساختمان اقدام شود.

الزام شهرداری تهران به فرهنگ‌سازی‌ برای استفاده از مصالح استاندارد

دیروز اعضای شورای شهر تهران به طرح الزام شهرداری تهران مبنی بر ترویج و فرهنگ‌سازی‌ استفاده از مصالح استاندارد و سایر فراورده‌های ساختمانی پرداختند.

در یکی از بندهای این مصوبه آمده است: درخصوص ضرورت استفاده از مصالح استاندارد اطلاع رسانی عمومی به‌صورت مستمر از طریق تهیه تیزرهای تبلیغاتی و فیلم و انیمیشن در رسانه‌های ارتباط جمعی به‌ویژه همشهری انجام پذیرد، علاوه براین، قبل و بعد از صدور پروانه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در پروانه ساختمان تاکید شود.

کد خبر 71401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز