مقامات اندونزی مجوز دو شرکت داروسازی را برای تولید داروهای از نوع شربت را به دنبال مرگ ۱۵۹ کودک به علت آسیب حاد کلیوی ناشی از آلودگی این داروها با مواد شیمیایی سمی را لغو کرده‌اند.

syrup

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس و پنی لوکیتو، رئیس سازمان ناظر غذا و داروی اندونزی که BPOM نامیده می‌شود، گفت معلوم شده است دو شرکت داروسازی  PT Yarindo Farmatam   و  PT Universal Pharmaceutical Industries  تامین‌کننده «پروپیلن گلیکول»، ماده‌ای که برای تولید شربت‌ها به کار می‌رود، را تغییر داده بودند و نوعی از این ماده که آنها برای تولید شربت‌هایشان استفاده کرده بودند با مواد شیمیایی دیگری  سمی برای انسان‌ها آلوده شده بود.

به گفته این مقام اگر این شرکت‌ها باید تغییر تامین‌کننده‌شان را گزارش می‌دادند و تخلف در این مورد می‌تواند با مجازات‌هایی به شکل توقف تولید و توزیع دارو، جمع‌آوری از بازار و نابود کردن محموله‌های آن همراه شود.

BPOM و پلیس ملی اندونزی این دو شرکت از پروپیلن گلیگول به عنوان ماده خام برای تولید شربت‌های دارویی استفاده کرده بودند. اما این شربت‌ها که اغلب برای کودکان به کار می‌روند، حاوی مقادیر بسیار زیادی از دو ماده شیمیایی «اتیلن گلیکول» و «دی‌اتیلن گلیکول» بودند. این دو ماده کاربردهای صنعتی دارند و به عنوان ضد یخ و روغن ترمز هم به کار می‌روند.

لوکیتو گفت BPOM دادخواستی کیفری بر ضد این دو شرکت ایراد کرده است. به گفته او، مرتکبان ممکن است به حداکثر ۱۰ سال زنان و جریمه‌ای یک میلیارد روپیه‌ای (۶۴۰۰۰ دلاری) محکوم شوند.

تصور می‌شود آلودگی این شربت‌های دارویی علت اوج‌گرفتن شمار موارد اختلالات حاد کلیوی در کودکان در پایان ماه اوت (اواخر مرداد) در اندونزی بوده است.

وزارت بهداشت اندونزی روز سه‌شنبه اعلام شد که ۳۰۴ مورد آسیب حاد کلیوی در ۲۷ اباالت گزارش شده است. اغلب این بیماران زیر پنج سال دارند. این وزارت گفت ۱۴۶ ویال ضد سم را در ۱۷ بیمارستان در سراسر کشور توزیع کرده است.

به گفته مقامات بهداشتی شمار موارد جدید آسیب کلیوی و مرگ از هنگام اعلام ممنوعیت موقت استفاده از شربت‌های دارویی تا پایان تحقیقات کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 716902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha