شرکت مدرنا اعلام کرد واکسن تطبیق‌یافته برای سویه اُمیکرون کرونای ساخت این شرکت در یک کارازمایی مرحله میانی تا نهایی هنگامی که به عنوان دوز یادآور استفاده شده است، نسبت به واکسن‌های اولیه این شرکت پاسخ ایمنی بهتری در برابر زیرسویه‌های BA.4/5 کرونای اُمیکرون ایجاد کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز داده‌ها نشان می‌دهند که هر دو واکسن تطبیق‌یافته برای سویه امیکرون کرونا ساخت این شرکت با نام‌های mRNA-1273.214 و mRNA-1273.222 نسبت به واکسن اولیه این شرکت در بزرگسالان واکسن‌زده و دوز یادآور زده میزان بالاتری از پاسخ آنتی‌بادی بر ضد زیرسویه‌های BA.4/5 کرونای اُمیکرون ایجاد کردند.

البته شرکت مدرنا گفت میزان‌ پاسخ آنتی‌بادی خنثی‌کننده در مقابل زیرسویه تازه‌ظهور کرده BQ.1.1 در مقایسه با زیرسویه BA.4/5 در آنالیز حدود ۴۰ شرکت‌کننده حدود ۵ برابر کاهش نشان داده است، گرچه فعالیت خنثی‌کننده ویروس هنوز «قوی» باقی مانده است.

شرکت رقیب فایزر و شرکت همکار آلمانی‌اش، بیونتک نیز در ابتدای این ماه اعلام کردند که واکسن جدید ساخت آنها که برای سویه اُمیکرون کرونا تطبیق یافته است و زیرسویه‌های BA.4/5 را هدف قرار می‌دهد، نبست به واکسن اولیه این شرکت‌ها پاسخ آنتی‌بادی قوی در سالمندان ایجاد کرده است.

واکسن‌های تطبیق‌یافته برای اُمیکرون ساخت شرکت‌های مدرنا و فایزز بر اساس داده‌های منتشرشده از بررسی‌های پیش‌بالینی در آمریکا برای بزرگسالان و نیز برای کودکان تا پنج سال تایید شدند.

تا به حال، بر اساس داده‌های منتشرشده، در آمریکا حدود ۳۱/۴ میلیون نفر این واکسن‌های روزآمدشده را دریافت کرده‌اند.

کد خبر 720491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha