همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از به بهره برداری رسیدن 6 سد درسال جاری دراین استان خبر داد

نقی کریمی روزیکشنبه 15 دی به خبرنگار ایرنا گفت: این سدها شامل ساروق درتکاب، دریک و زولا درسلماس، قیقاج درپلدشت، کانی سپی درارومیه و سنجاق درمهاباد هستند که هم اکنون مراحل پایانی اجرایی را سپری می کنند.

وی، ظرفیت ذخیره سازی این سدها را جمعا 236 میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهارداشت: با بهره برداری از این سدها، آب زراعی 30 هزار هکتار از اراضی پایین دست تامین خواهد شد.

کریمی، طرح تأمین آب آشامیدنی سلماس، تصفیه خانه آب ماکو و بازرگان، تصفیه خانه آب تکاب و طرح آبرسانی به دشت قره باغ از توابع ارومیه را ازدیگر طرح‌هایی عنوان کرد که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به عملیات اجرایی تصفیه خانه آب جدید شهر ارومیه گفت: پیش بینی        می‌شود این طرح در تابستان سال آینده آماده بهره برداری شود.

استان آذربایجان غربی با داشتن 17 رودخانه دایمی و 17 رودخانه فصلی پس از استان خوزستان دومین استان پر آب کشور محسوب می‌شود.

این استان علاوه بر حوزه‌های آبریز داخلی دارای دو حوزه بزرگ آبریز مرزی شامل روخانه ارس در شمال و روانه زاب است که هم اکنون اقدامات مهمی برای مهار و استفاده از آب آنها در دست اجراست.

ظرفیت آبهای تجدید شونده این استان 10میلیارد مترمکعب در سال تخمین زده می‌شود که با در نظر گرفتن آخرین آمار سرانه آن به سه هزار و 800متر مکعب بالغ می‌گردد.

درزمان حاضر پنج سد مخزنی شامل سد ماکو، سد شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، سد شهید کاظمی دربوکان و سد مهاباد در حال بهره برداری است.

کد خبر 72337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز