همشهری‌آنلاین: مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور انبوه مسلمانان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

در مرکز فرهنگی و اسلامی برلین شب گذشته و با حضور صدها تن از شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) و ایرانیان مقیم این شهر مراسمی برگزار و در آن حاضران به نوحه خوانی و سینه زنی در سوگ سید و سالار شهیدان پرداختند.

در پاریس پایتخت فرانسه نیز مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا با حضور ایرانیان مقیم این شهر، دانشجویان و کارکنان نهادهای دولتی جمهوری اسلامی و خانواده های آنان در حسینیه سفارت ایران برگزار شد و در آن شرکت کنندگان ضمن قرائت زیارت عاشورا و سینه زنی، یاد و خاطره شهدای گرانقدر کربلا را گرامی داشتند.

عزاداری و سینه زنی تاسوعا و عاشورای حسینی در آتن پایتخت یونان نیز با حضور عاشقان و پیروان ولایت و امامت و با شور خاصی در این شهر برگزار شد و در آن حاضران ضمن استماع مصائب اهل بیت (ع ) در طول تاریخ، در سوگ سیدالشهداء (ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

همزمان با پایتخت های مختلف اروپایی وین پایتخت اتریش نیز دیروز و امروز شاهد طنین فریادهای "یا حسین" و "یا عباس" صدها تن از مسلمانان و شیفتگان سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در مرکز اسلامی امام علی (ع) بود.

در این مراسم که با حضور چشمگیر صدها تن از شیعیان ترک، عرب، افغان و ایرانی همراهی شد، حجت الاسلام و المسلمین "رمضانی گیلانی" رییس این مرکز، طی سخنانی به اهمیت ذکر مصیبت واقعه کربلا پرداخت و در ادامه حاضران به نوحه خوانی و سینه زنی برای علمدار کربلا حضرت ابوالفضل و سایر شهدای کربلا پرداختند.

ایرانیان مقیم رم نیز در شب عاشورای حسینی به سوگ نشستند.
ایرانیان مقیم رم در شب عاشورای حسینی در رثای شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یارانش، با برپایی مراسم عزاداری به سوگ نشستند.

ایرانیان و شیعیان مقیم رم سه شنبه شب با حضور در مجتمع آموزشی شهید باهنر، با جرای مراسم مذهبی نوحه خوانی و سینه زنی یاد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سالار شهیدان، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و تمام یارانش را گرامی داشتند که برای زنده نگه داشتن فرهنگ علوی و اقامه عدل و داد از جان خویش در صحرای کربلا گذشتند.
مادرید پایتخت اسپانیا نیز دیروز و امروز شاهد برپایی مراسم سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) با حضور شیعیان و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت (ع) بود.
در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی که در سفارت جمهوری جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد،

عزاداران ابا عبدالله الحسین (ع) با قرائت زیارت عاشورا به یاد شهدای مظلوم کربلا، در فضایی آکنده از حزن و اندوه به نوحه خوانی و سینه زنی و سوگواری پرداختند.
موسسه اسلامی امام علی (ع) در شهر نیویورک نیز شب گذشته شاهد برپایی مراسم سوگواری و عزاداری سرور شهیدان با حضور عاشقان آن حضرت بود.

در مراسم عزاداری عاشورای حسینی که با حضور انبوه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع ) مقیم نیویورک و شهرهای اطراف از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان و اتباع سایر کشورها برگزار شد، حاضران ضمن اقامه نماز مغرب و عشاء تا پاسی از شب در غم مظلومیت و غربت رهبر آزادگان جهان گریستند و به سینه زنی پرداختند.

ایرانیان مقیم مالزی نیز در شب عاشورای حسینی با برپایی آیین عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان و خاندان پاکش اشک ماتم ریختند‏.‏

آیین سوگواری شب عاشورا در کوالالامپور که با حضور چشمگیر بیش از دو هزار نفر از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت همراه بود، در تالار "دیوان احمد رزالی" این شهر برگزار شد‏.‏ در این آیین همچنین مداحان اهل بیت، با قرائت روضه و نوحه سرایی، حال و هوای روحانی به محل برگزاری مراسم بخشیده و سینه زنان سوگوار را همراهی کردند‏.‏
ایرانیان مقیم اندونزی، تایلند، فیلیپین، نیوزیلند و ویتنام هم آیین های مشابهی در محل اقامتگاه سفرای ایران در این کشورها برگزار کردند.‏

حرمین حضرت زینب (س) ام المصائب و حضرت رقیه (س) در دمشق پایتخت سوریه نیز در شب عاشورای حسینی شاهد سوگواری زائران حرمین شریفین همزمان با سایر عاشقان حسینی در سراسر گیتی بود.

دلسوختگان شیفته اهل بیت (ع) در جوار بارگاه حضرت زینب (س) عقیله بنی هاشم و حضرت رقیه (س) دخت سه ساله امام حسین (ع)، مراسم شب عاشورا را با شور و حرارت خاصی بر پا کرده اند.

دسته های عزاداری با حضور در مرقد مطهر خواهر فداکار و دخت معصوم امام شهیدان، مساجد، تکایا و حسینه های مناطق شیعه نشین دمشق، حلب و حمص، ارادت خالصانه خود را به اهل بیت ابراز کردند.

مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از اول محرم با برگزاری مراسم عزاداری، سینه زنی ادامه همچنان ادامه دارد.

مناطق شیعه نشین سوریه نیز با بیرق های سیاه، سبز و سرخ به نماد عزا، ماندگاری این قیام و سرخی خون شهدای دشت نینوا، مزین شده است.

ایرانیان مقیم اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز در شب عاشورای حسینی در سوگ سالار شهیدان حسین بن علی (ع) و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش در سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر به عزاداری پرداختند.

مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در این مراسم به مرثیه سرایی پرداختند و سخنرانان نیز در باره پیام عاشورا و اهداف قیام امام حسین (ع) سخنرانی کردند.
ایرانیان مقیم شهرهای کراچیریال لاهور، پیشاور و کویته نیز با حضور در محل کنسولگری های کشورمان به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

همزمان با شب عاشورای حسینی، شیعیان مقیم ژاپن در نقاط مختلف با حضور در تکایا و حسینیه ها، در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.
در مراسم عزاداری ماه محرم در توکیو پایتخت ژاپن که در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نوحه سرایی پرداختند و عزاداران حسینی به یاد سید و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت، بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

مراسم تاسوعای حسینی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز با شرکت ایرانیان مقیم در محل نمازخانه سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از شیعیان افغانستان و تاجیک های عاشق اهل بیت عصمت و طهارت شرکت داشتند عزاداران در سوگ سرور شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع )و دیگر شهدای حماسه حسینی بخصوص علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (س) به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

در پکن پایتخت چین نیز همزمان با فرا رسیدن تاسوعای حسینی، صدها نفر از ارادتمندان و شیفتگان اهل بیت (ع) با حضور در حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر در مظلومیت سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) به نوحه خوانی و عزاداری پرداختند.

حضور شیعیانی از کشورهای آذربایجان و افغانستان در حالی که لباس های سیاه به تن کرده بودند، معنویت این مراسم را دو چندان کرده بود.

مسجد امام رضا (ع) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان نیز در تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد برگزاری عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور دوستداران خاندان اهل بیت (ع) در ترکمنستان به ویژه ایرانیان مقیم این کشور بود.
ایرانیان مقیم اردن و جمعی از ارادتمندان به خاندان اهل بیت (ع) از کشورهای پاکستان و افغانستان نیز همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در حسینیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان به سوگ نشستند‏.

‏ ایرانیان مقیم اردن از اول محرم هر شب، با قرائت زیارت عاشورا و نوحه خوانی، به عزاداری سیدالشهدا حضرت امام حسین (ع) و یارانش در حسینیه سفارت ایران می پردازند که به شکل تکیه های ایرانی تزیین شده است‏.‏

شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در اردن نیز در کنار ضریح شهدای جنگ موته در منطقه مزار جنوبی اردن، عزاداری کردند‏.‏

شیعیان در کشور سنی مذهب اردن، دارای هیچگونه مسجد و حسینیه ای نیستند و فقط در روزهای تاسوعا و عاشورا در داخل ضریح شهدای موته به عزاداری می پردازند‏.‏
بیروت پایتخت لبنان نیز همزمان با سایر پایتخت های جهان شاهد برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان با حضور ایرانیان مقیم لبنان و لبنانی های عاشق امام حسین (ع) و خاندان امامت و ولایت بود.

عزادران حسینی در بیروت همچنین برای رهایی ملت مظلوم فلسطین از سلطه دشمن صهیونیستی دست به دعا برداشتند و برای مجروحان جنایات صهیونیستها در غزه آرزوی صحت و شفا کردند.

در آنکارا پایتخت ترکیه، مسکو پایتخت روسیه، کابل پایتخت افغانستان و حسینیه ایرانیان مقیم باکو و مساجد تازه پیر، گوی مسجد، مشهدی داداش، حاج سلطان علی و نارداران این شهر شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت با برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری، در مظلومیت اهل بیت (ع) اشک ریختند.

کد خبر 72421

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز