چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کربلای معلی تا چهارشنبه 18 دی هنگامی که اولین دسته‌های عزادار حسینی در خیابان‌های این شهر براه افتاد، لحظه‌ای چشم برهم نگذاشت

به گزارش ایرنا، از لحظه‌ای که چلچراغ‌ها در غروب تاسوعا به گردش درآمد و هزاران هزار عزادار از محبان اهل بیت ‌(ع) سر زنان و سینه زنان، مسیر حرمین امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس(ع) را با گذر از بین الحرمین، طی کرده و در غم و ماتم سالار شهیدان و یاران با وفایش گریستند، تا طلوع خورشید عاشورا، نور و روشنایی از این شهر مقدس   لحظه‌ای رخت برنبست و کربلا و کربلاییان بیدار ماندند.

زائران حرم حسینی، علاوه بر داخل صحن و سرای اباعبدالله الحسین و ابوالفضل العباس، در تمامی محوطه حرم و نیز مسیر بین الحرمین اتراق کرده و ضمن قرائت زیارتنامه و برپا داشتن نماز، پتو به دور خود پیچیده و در سرمای تقریبا صفر درجه، این مکان روحانی و معنوی را ترک نکردند.

در دورادور حرمین امام حسین و حضرت عباس و خیابان‌های و میادین اطراف نیز هیات‌های عزاداری شهر کربلا، با برپا کردن تکایا و بار کردن دیگ‌های بزرگ نذری‌، تا صبح مشغول کار و تلاش بودند تا زائران و عزاداران را پیش از به حرکت در آمدن، پذیرایی کنند، چیزی که در طول روزها و شب‌های گذشته همچنان ادامه داشته است.
با به صدا درآمدن اذان صبح، عاشوراییان به نماز ایستادند و لحظاتی بعد، صدای طبل‌ها و سنج ها، در سراسر حرمین شنیده شد که خبر از حرکت دسته‌های سینه زن می‌داد.

عزاداران، روز عاشورا را کفن پوشیده بودند و بطور منظم در حالی که نیروهای امنیتی اوضاع منطقه را از طریق پست‌های ایست و بازرسی، استقرار بر روی ساختمان‌های بلند شهر و نیروهای گشتی، زیر نظر داشتند، از نقاط مختلف شهر به راه افتاده و ابتدا به سمت خیمه گاه حرکت کردند.

عزاداران سپس به طرف حرم امام حسین(ع) رفته و در آنجا ضمن ادای احترام به ساحت مقدس شهید بزرگ تاریخ، راه حرم حضرت عباس(ع) را در پیش می‌گرفتند تا در آنجا به علمدار و فرمانده سپاهش نیز ادای احترام کنند.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی، مقارن ظهر و پس از آنکه نماز ظهر عاشورا با حضور صدها هزار زائر عراقی و غیر عراقی بویژه زائران ایرانی، اقامه شد، با ورود دسته‌های موسوم به طویریج ها به اوج رسید.

مردان جوان و میانسال، یک مسیر سه کیلومتری از خارج شهر کربلا را که حالا به هندیه معروف است، طی کرده و خود را به حرمین رساندند و هروله کنان وارد حرم امام حسین و حضرت عباس شدند، در حالی که شور می آفریدند و جمعیت نظاره گر زائران را که در میانشان علاوه بر ایرانی‌ها، پاکستانی‌ها، بحرینی‌ها و حتی کویتی‌ها هم دیده می‌شد، تحت تاثیر قرار می‌دادند.

براساس گزارش مقام‌های رسمی عراقی، کربلا، امسال پذیرای دستکم سه میلیون زائر در روز عاشورا بوده است که ارائه خدمات و تامین امنیت این تعداد کار چندان ساده‌ای برای شهر هنوز توسعه نیافته کربلا کار ساده‌ای نیست.

با اینحال، به عقیده بسیاری از زائرانی که با آنان گفت وگو شد، نظم و امنیت و بویژه برخورد نیروهای امنیتی در جریان مراسم امسال، بهتر از سال گذشته بود، اگر چه سخت گیری‌ها برای جلوگیری از حوادث فاجعه بار تروریستی در این مناسبت‌ها همچنان ادامه دارد.

شامگاه چهارشنبه، 18 دی عزاداران حسینی با حمل هزاران شمع و فانوس روشن در کربلای معلی، به سمت خیمه گاه حرکت کردند و در شام غریبان زینب و اسرای کربلا به عزاداری پرداختند.

کد خبر 72451

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز