دندان‌هایش زرد و کرم‌خورده، رنگ رخسارش سرخ و سیاه، قامتش میانه و لاغر اندام است. از آن چهره هایی است که در نگاه اول می‌گویید لابد مصرف مواد چنین فرسوده‌اش کرده و این، کنجکاوی‌تان را بیشتر می‌کند.

منطقه18

همشهری آنلاین - رضا نیکنام : جوانی حدود ۲۵ساله است که مدت‌ها در دام اعتیاد گرفتار بوده و حالا انتخاب دیگری کرده است. خودش را «وحید» معرفی می‌کند و رفتار متین و مودبانه‌ای دارد. اگر کف خوابگاه مددسرای شهرداری زباله‌ای ببیند فوری خم می شود و آن را از روی زمین برمی دارد. انگار در این خانه امن و گرم دنبال چیز دیگری می‌گردد؛ او می‌خواهد خودش را پیدا کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

 برای دقایقی رفتارش را زیر نظر می‌گیریم. از آن آدم‌هایی نیست‌ که به طور اتفاقی از مددسرای اضطراری منطقه ۱۸ سر درآورده باشد. تا همین چند وقت پیش کنار خط راه آهن تهران- اهواز و داخل تونل و زیرگذرها شب را به صبح می‌رساند تا اینکه یک شب سرما به مغز استخوانش می‌رسد و دیگر تابش سر می‌آید. همین طور که به خودش می‌پیچد، یاد اتاق‌ گرم و فرش نرم خانه می‌افتد که با دستان خودش نابودش‌کرده. آن‌وقت است یک رهگذر از راه می رسد که دلش می‌سوزد و نشانی این مرکز را که اتفاقا در نزدیکی‌اش بود به او می‌دهد.

همه چیز از یک نخ سیگار شروع شد

نباید فکر کنیدکه اعتیاد دور از تصور است و راه پر پیچ و خمی دارد. گاهی آنقدر ساده است که شوخی به نظرمی‌رسد. آقا «وحید» در فضای گرم و صمیمانه مددسرای شهرداری عاقل‌تر به نظر می‌رسد و حرف‌های منطقی و حساب‌شده می‌زند، از آن حرف‌هایی که اگر آقاجون می شنید شک نکنید که می‌گفت: «موقع زن گرفتنش شده ها، باید براش آستین بالا بزنیم.» جوان با شنیدن این جمله لبخندی می‌زند: «باور کنید تا چند سال پس از دوره خدمت حتی یک نخ سیگار نکشیده بودم اما رفیق‌بازی بالاخره کار دستم داد. می‌خواهید باور کنید یا نه، سطح سواد خانواده‌ام بالا بود هیچ آدم سیگاری در خانه‌مان نداشتیم، من‌ کسی بودم که فکر می‌کردم بعد از رفتن به سربازی و دانشگاه باید با بقیه فرق‌ کنم. یه جورهایی می‌خواستم پیش دیگران جلب توجه‌کنم و بگویم بزرگ شده‌ام. همه چیز از کشیدن یک نخ سیگار در دورهمی با دوستانم شروع شد. اولش کمی سرفه و سوزش گلو داشتم و بعد از چند وقت این عوارض از بین رفت، طوری که اگر چند نخ سیگار پشت هم روشن می‌کردم برایم خیالی نبود و به سرفه نمی‌افتادم.»

من داخل مردابم، حضرت فیل کجاست!

یک نقطه مشترک بین معتادان وجود دارد که آن مصرف سیگار است. البته نمی‌توان گفت همه سیگاری‌ها معتادند، اما با قاطعیت می‌توان گفت هر معتادی اول با سیگار شروع کرده است. وحید از یادآوری روز اول کشیدن سیگار متنفر است و به سختی زوایای تاریک زندگی‌اش را برای ما روشن می‌کند: «خیلی راحت به‌کشیدن سیگار عادت کردم و کم‌کم در میهمانی‌های خودمانی به مصرف مشروبات الکلی‌کشیده شدم و همین طوری به داخل مردابی افتادم که به قول یکی از دوستانم بیرون آمدن از آن، کار حضرت فیل بود!»

به من می‌گفتند «مخ کامپیوتر»

«وحید» به خاطر موقعیت خانوادگی در دوران مدرسه و دانشگاه همیشه جزو شاگردان زبر و زرنگ بود و تا زمان گرفتن فوق‌دیپلم در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشکده فنی تهران، چندان درگیر اعتیاد نشد. خودش اعتراف می‌کند: «باور کنید که تحصیلات ربطی به اعتیاد ندارد.  مثلا به من در محل و توی دانشگاه می‌گفتند «مخ کامپیوتر» چون وقتی پشت مانیتور می‌نشستم همه‌ کار از من بر می‌آمد، از هک کردن سایت دانشگاه و مدرسه و کش رفتن سوالات آخر ترم تا تغییر در نمرات!  آن زمان از دوستانم شنیدم که مصرف شیشه تمرکز را خیلی بالا می برد و اعتیادآور هم  نیست و به همین راحتی گول خوردم. شیشه را به این دلیل مصرف می‌کردم که دیگر خواب به چشمانم نیاید و انرژی ام برای کارهای فکری چندین برابر شود. این خاصیت زودگذر و مخرب شیشه است که برای مدت کوتاهی قدرت ذهن و تفکر را بالا می برد.»

اعتیاد، مثل وام بلاعوض نیست

مصرف مواد مخدر از نوع شیشه در یکی ۲ سال اول به مصرف کننده اصطلاحا  وام خوب می دهد. معتاد به خیال اینکه وام بلاعوض است و آن را مصرف می کند در دام آن می افتد اما  در مواقع پس دادن وام باید زندگی  و جانش را پای آن بدهد. آقا «وحید» در باره تغییرات رفتاری که پس از اعتیاد به شیشه به دست می‌آورد، می گوید: «به جامعه و حتی خانواده مظنون بودم و طولی نکشید که به فردی کاملا منزوی و گوشه‌گیر تبدیل شدم. یادم هست فقط برای تهیه مواد از خانه بیرون می‌رفتم و بقیه وقتم را جلوی کامپیوتر می‌گذراندم و مشتری راه می‌انداختم. پول خوبی داشت مثلا برای پس گرفتن جی‌میل بنده خدایی که هک شده بود و کلی اطلاعات مهم داشت ۵۰۰ هزار تومان گرفتم که شاید برای این کار بیش از یک ربع وقت نگذاشته بودم. پول خوبی درمی‌آوردم اما همه اش دود شد رفت هوا.»

او پس از مصرف موادمخدر به مایه عذاب روحی، روانی و عاطفی برای خانواده به ویژه پدر و مادرم تبدیل شده بود. وحید ذره ذره پیش آنها آب می شد و کاری از دستشان بر نمی‌آمد: «موقعی دیدم که حتی توانایی کارهای ساده و شخصی مثل شانه کردن مو، شستن دست و صورت و... را نداشتم و این یعنی شروع زندگی نکبت بار. دیگر به آخر جاده رسیدم و به یک کارتن خواب و معتاد بی‌خانمان تبدیل شدم.»

او نمی خواست بیش از این جلو برود، اما جرئت نداشت. می ترسید که اگر مواد مصرف نکند، بمیرد: «درمانده بودم. از خانه مانده و از جامعه رانده. در همین خرابه‌های اطراف از خدا خواستم کمکم کند. گاهی شب‌ها اشک می‌ریختم و گریه می‌کردم. تا اینکه یک روز  فرد رهگذری‌ که‌ مهربان و دلسوز بود نشانی این مرکز را داد و گفت: «آنجا بروی پشیمان نمی شوی. فقط قول بده زیر سقف این خانه که رفتی به کارهایت فکر کن و برای اعمال خودت قاضی باش و مسیرت را عوض کن.» من هم به مددسرا رفتم و از همان روز اول تصمیم گرفتم که دیگر مواد مصرف نکنم. اعتراف می‌کنم که اگر شهرداری نبود نمی دانم چه عاقبتی پیدا می‌کردم.»

اینجا مرکز ترک اعتیاد نیست!

از زمانی که به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ مددسرای اضطراری در شهرک صادقیه تجهیز و راه اندازی شده افراد بسیاری مانند «وحید» در این مددسرا اسکان یافته اند. اما نکته قابل توجه این است که اینجا مرکز ترک اعتیاد و کمپ بازپروری نیست، بهتر است بگویی اینجا مرکز خویش‌بیداری  است. آدم هایی که در اینجا سامان می یابند به آخر خط رسیده اند اما هنوز به نجات امید دارند. برخورد پرسنل و کادر با آنان همچون برادر و رفیق است و برای همین حس زیباست که باعث می شود این افراد انگیزه بالایی برای تغییر مسیر زندگی بیابند و خودشان را از منجلاب بیرون بکشند.

کارشناسان و مددکاران مرکز خدمات رفاهی شهرداری منطقه ۱۸ آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای به این عزیزان هستند از چگونگی ترک اعتیاد و پیدا کردن شغل و حرفه برای آنان تا تلاش برای بازگشت به دامان پرمهر خانواده.

کد خبر 727713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ضابطیان IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 0
    برای اینکه دیگه معتادی توی جامعه نداشته باشیم باید خیلی کارها رو انجام داد معضل بیکاری رو باید از بین برد، ازدواج جوان ها رو آسان کرد، خانه شون رو فراهم کرد تا جوونها بعه این نیفتند. همه چی از بیکاری و بیکاری شروع میشه. جوانی کار و باری داشته باشه طرف اعتیاد نمیره.
  • اعظم IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 0
    اعتیاد یکنفر فقط باعث نانودی خودش نمی شود و زن و بچه و پدر و مادر و خواهر و برادررو هم به نوعی پاسوز می شوند و کلی خسارت می بینند.
  • مهدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    خیلی وقت ها از معتادان می پرسیم که چطور سمت اعتیاد رفتی؟ جواب می دهند که رفیق ناباب باعثش بود؛ اما یکی نیست بو اونها بگه شما هم رفیق ناباب یه عده دیگه از جوان های ما بودین!
  • یاسری IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    5 0
    به نظر من تربیت و نوع رفتار خانواده با فرزندان خیلی مهمه. من جوانی رو می شناسم که از روی لجبازی با پدر و مادرش که به اون توجهی نداشتند به سمت اعتیاد رفت و کلی خسارت به این و اون زد.
  • ناشناس IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    همسرم 6ماه معتاد به تریاک شده بود الان روز دوم ترکش هست به شدت بیقرار و درد داره چیکارش کنم؟پیش چه دکتری باید ببرمش؟
  • مهتاب IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    شوهر من چند بار تو خونه ترک کرد فایده نداشت آخر سر بردیمش کمپ.. ببرش اورژانس براش سرم و امپول مینویسه یخورده بهتر میشه تا امشب امشبم دوباره بایر ببریش تا چند روز بعدش آروم میشه
  • همدرد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    اینجاها خوبه اما ترکشو الکی نگیر.. فکر نکن چون گفته ترک میکنم خودش تنها دردو تحمل میکنه و ترک میکنه .. من ای شرایطو گذروندم..تا نزدیک هفت تا ده روز بیقراره.. اصلا و اصلا تنهاش نذار.. ببرش اورژانس برا سرم و اینا مینویسن یخورده آروم میشه..تا چند ماه اگه میتونی تنهاش نذار ..خطشو عوض کنه.. با رفیقاش نباشه..
  • فرهاد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    به نظر من برای ترک اعتیاد حتما تحت نظر متخصص باشد. من خودم برای اینکه کمک کنم و پسردایی را ترک بدم و خیلی راه ها را امتحان کنم ولی با معرفی یکی از دوستام بردمش پیش دکتر دارابی و با کمک ایشون تونستیم ترکش بدیم و الان خداروشکر خوب شده و شروع کرده به کار کردن
  • مجنونی نیا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    شرایط مرکز مجاز داشتن مجوز از سازمان مربوطه و همچنین مدت تاسیس و فعالیت مرکز ( کمپ ) ترک اعتیاد استانداردهای کیفی و کمی مختلفی از جمله امکانات بهداشتی، رفاهی همچنین کادر درمانی متخصص و حضور مرتب پزشک هفتگی دوبار ، روانشناس هفتگی دو بار ، مددیار اعتیاد و خانواده ویژگی است که در یک کمپ ترک اعتیاد مناسب حتما باید وجود داشته باشد. و اقداماتی از این قبیل که می توانند در انتخاب یک کمپ ترک اعتیاد مناسب موثر باشند.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 1
    سلام. شوهر من ۱۳ ساله به شیشه و کریستال اعتیاد داره. خیلی برای ترکش اقدام کردیم ولی هر بار به یک ماه نرسیده دوباره شروع میکنه، خیلی کمپ رفته در طول سال چند بار کمپ به مدت یکماه بوده . حالا هم خیلی من و بچه هام با رفتارش اذیت میشیم هر بلائی رو سرم آورده من هزینه کمپ رو دیگه ندارم چطور اقدام کنم که کمپ اجباری رایگان بفرستیمش. سال پیش به مدت ۳ ماه بردمش کمپ اجباری از طریق نیروی انتظامی،، الان چکار کنم تا دوباره ببرنش. من مشهد هستم
  • صدای خاموش IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 0
    سلام هرکاری کنیم برچسب معتاد میزنن .من مصرفم تریاک بود پدرم اجباری منو انداخت کمپ .تو هوای زمستان یک روز تمام دست وپام بازنجیر اب سرد میریختن روم که امضاکنم اب سرد ببین چطور بود طاقت اوردم دستام طوری زنجیر کرده بودن به پام وقتی دستم باز کردن تا ۷روز کارنمیکرد چکار کنم صدایم خاموش است .کاری بامن کردن داعش این کارنمیکرد .داغونم کردن داغونم کردن .مسولین کسی که این و میخونه کسی که باعث بانی این کاره.کمپ ها درامدشون این که کاری کنن با یه معتاد دیگه خوب نشه مشتری همیشگی شون بشه .باکوچیک ترین حرکت جوری میزدن بعدش میگفتن خودزنی کرده واقعا این چه کاریه .برید تو کمپ ها دربین مخفی بزاریدببینید چه خبره .من به خاطر مهریه زندان بودم خدایی زندان همه چیش خوبه بهداشتش همه چیش .کسی اگه این میخونه میتونه کاری کنه وجدانش بیداربشه بره تو کمپ ببینه چه خبره
  • یک ان ایی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    دوستان در انجمن معتادان گمنام ما از یک سری اصول روحانی بنام ۱۲ قدم استفاده میکنیم تا به بهبودی خودمون ادامه بدیم نه پاکی . مقوله پاکی و بهبودی کاملا از هم جداست. در کتاب پایه ی ما کاملا نوشته شده که یک معتاد هر جوری دلش خواست و تمایل به قطع مصرف داشت اون ۳ درصد سم زدایی رو انجام بده . حالا دوست داره کمپ باشه کلینیک باشه تی سی ترک اعتیاد باشه . دیگه. این به خوده شخص بستگی داره .
  • اصلانی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 0
    دم شهرداری گرم که اینجا رو برای آدم های بیچاره درست کرده> کم÷ ها خیلی از ۀآدم ها پول میگیرن و متاسفانه هیچ نظارتی برای اونها نیستو شکنجه می کنن و میزنن بیچاره ها رو که مثلا ترک بدن ولی به خدا باید اول اینها خودشون رو پیدا کنند و پشیمون بشن وگرنه با این رفتارها کسی ترک نمیکنه که هیچ چند نفر دیگه رو هم میکشه داخل منجلاب
  • خانواده ایثار گر ان IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 1
    خداوند ،یک در دنیا وهزاران در آخرت به یاری رسانان این قشر از جامعه ، خیر و برکت عطا بفرماید و خداوند از سر تقصیرات کسانی که باعث اعتیاد این عزیزان شده اند نگذردو نابود و بی آبرویشان نماید ،آمین یا رب العالمین
  • کیوان IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    4 1
    ارزوی سلامتی وپاکی برای تمام همدردهایم دارم .انشاالله اون اتفاق قشنگ برای تمام کسانی که ارزوی رهایی ازبنداعتیادرودارن بیوفته وخدادانش پاک شدن روهم به ماعطا کنه .بلندبگوامین
  • عباس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 1
    اعتیاد از یک نخ سیگار شروع میشه رو اصلا قبول ندارم بیشترین سهم رو در اعتیاد جامعه و محیط ناسالم میدونم انسان معتاد نیست معتاد میشود و این جواب که چرا ؟رو باید کسی که مسئولانی پاسخگو باشه رفع اعتیاد رفع کشیده شدن به سمت اعتیاد ایجاد مسیر سالم برای جوانان ایجاد تفریحات مداوم و سالم ایجاد شغل رفع بیکاری امیدوار کردن مردم یک جامعه همه و همه در دستان مسئولین است
  • معتاد IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    1 1
    بین افرادیکه اعتیاد دارن خیل نخبه هست
  • عظیمی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    2 1
    مادرم۳۰ساله عمر خودش و پای ی معتاد گذاشته تا خوب شه اما افسوس
  • دانیال IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    3 0
    بابام معتاد بود اما ۲۰ ساله پاکه مسئولان اخیرا تلاش های زیادی برای سامان دادن به معتادان انجام دادن
  • رها IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    9 1
    بیشتر کسانی که معتادند خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرشو کنید می دونن. اکثرا نخبه هستن