گروه اقتصادی: سرانجام با وجود اظهار نظرهای متناقض مسئولان صنعت هوایی کشور، قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از 23 دی‌ماه جاری 15درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ما، این افزایش قیمت موجب طرح دیدگاه‌های متفاوتی شده و شرکت‌های هواپیمایی و برخی نهادهای نظارتی، افزایش 15درصدی قیمت بلیت هواپیما را توجیه‌نا‌پذیر، غیرقانونی و ناکارآمد قلمداد کرده‌اند.

پیش از این، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری بارها با رد هرگونه افزایش احتمالی قیمت بلیت هواپیما در سال‌جاری این امر را منوط به ارائه درخواست از سوی شرکت‌های هواپیمایی و تصویب آن در شورای‌عالی هواپیمایی دانسته و اعلام می‌کردند تا‌کنون چنین درخواستی توسط ایرلاین‌ها ارائه نشده است.

از سوی دیگر، در حالی که طرح تحول اقتصادی هنوز مراحل تصویب نهایی در مجلس را می‌گذراند و اجرایی نشده است، چندی پیش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با رد امکان افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال‌جاری از پیش‌بینی اصلاح و تعدیل قیمت بلیت هواپیما در چارچوب طرح تحول اقتصادی خبر داده بود که با این روند به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت بلیت هواپیما پیش از اجرای طرح مذکور صورت گرفته است.

پیش از این، بارها شرکت‌های هواپیمایی از درخواست افزایش حداقل 30درصدی قیمت بلیت هواپیما به‌دلیل افزایش هزینه‌های هر ساعت صندلی پرواز خبر داده بودند.

با وجود این حسین خانلری با بیان اینکه همواره بین تقاضای مردم برای ارائه خدمات بیشتر از سوی شرکت‌های هواپیمایی و افزایش قیمت بلیت رابطه مستقیمی وجود دارد، افزایش قیمت بلیت هواپیما را لازمه افزایش کیفیت خدمات‌رسانی شرکت‌ها دانسته بود.

اما با این شرایط مشخص نیست که موافقت با افزایش 15درصدی قیمت بلیت هواپیما تا چه حد قادر به رفع مشکلات شرکت‌های هواپیمایی بوده و چه تضمینی برای افزایش کیفیت خدمات رسانی شرکت‌های هواپیمایی به مسافران وجود دارد؟

افزایش ناچیز و غیرمنتظره

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن ناچیز و غیره منتظره خواندن ابلاغ افزایش 15درصدی قیمت پروازهای داخلی بلیت هواپیما گفت: شرکت‌های هواپیمایی پیش از این درخواست افزایش قیمت را به شورای‌عالی هواپیمایی ارائه کرده بودند و انتظار آن بود که این افزایش قیمت حداقل به میزان 30درصد درخواستی این شرکت‌ها باشد.

مهدی علیاری افزود: با توجه به افزایش بیش از حد هر ساعت صندلی پرواز، افزایش 15درصدی قیمت بلیت بسیار ناچیز است. حتی با این افزایش 15درصدی نیز شرکت‌های هواپیمایی 30درصد زیر قیمت تمام شده خدمات خود را ارائه می‌دهند.

این در حالی است که شرط ادامه فعالیت یک بنگاه اقتصادی آن است که نرخ خدماتی که عرضه می‌کند حداقل در نقطه سر به سر با پوشش هزینه‌ها باشد اما با این میزان افزایش نرخ بلیت، چنین هدفی محقق نشده است.

وی تصریح کرد: با این میزان افزایش تنها می‌توان در حد گذشته کیفیت ارائه خدمات را حفظ کرد و تنها قادر به حفظ وضع موجود است. اکنون بیش از 30 هواپیمای شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل مشکلات مالی، تامین قطعه و نبود امکان تعمیر، زمینگیر شده‌اند و در شرایط مذکور این میزان افزایش چندان کارآمد نخواهد بود.

علیاری افزود: همچنین از مهرماه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های هواپیمایی اجرایی شده و با اجرای این قانون، افزایش 30درصدی هزینه به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل شده است؛

چرا که مالیات ناشی از اعمال این قانون در زمینه سوخت هواپیما 20درصد و 10درصد نیز عوارض خاص این قانون در مورد سوخت هواپیما افزایش داشته که نبود تعادل درآمد و هزینه شرکت‌های هواپیمایی را تشدید کرده است.

ناکارآمدی افزایش 15درصدی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی‌ماهان نیز از دریافت ابلاغیه افزایش 15درصدی قیمت بلیت هواپیما در سفرهای داخلی خبر داده و با بیان اینکه ابلاغیه مذکور از روز دوشنبه اجرایی شده است به مهر گفت: شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش 30درصدی قیمت بلیت را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه داده بودند.

حمید عرب نژاد با بیان اینکه این میزان افزایش قادر به رفع مشکلات شرکت‌های مذکور نیست، افزود: به‌دلیل بالا بودن هزینه خرید، نگهداری و هزینه‌های عمومی در شرکت‌های هواپیمایی و ثابت ماندن قیمت بلیت طی مدت اخیر، شرکت‌های مذکور درخواست افزایش قیمت بلیت به میزان 30درصد را به سازمان هواپیمایی داده بودند اما با 15درصد آن موافقت شده است.

افزایش غیرقانونی

در شرایطی که تلاش خبرنگار همشهری برای دریافت نظر رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در زمینه افزایش 15درصدی نرخ بلیت هواپیما به نتیجه‌ای نرسید یک مقام مسئول در این سازمان با غیرقانونی خواندن این شیوه افزایش قیمت بلیت هواپیما به خبرنگار ما گفت: هرگونه افزایش قیمت نرخ کالاها یا خدمات دولتی نیازمند مصوبه ستاد بررسی و کنترل قیمت‌ها بوده و به‌نظر می‌رسد درخواست افزایش 15درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی هواپیما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر مصوبه شورایعالی هواپیمایی نیازمند تصویب ستاد مذکور است.

وی با بیان اینکه سوابق موجود در زمینه افزایش نرخ کالاها و خدمات دولتی نیز بیانگر غیر‌قانونی بودن این شیوه افزایش نرخ بلیت هواپیماست، افزود: در شرایطی که هرگونه افزایش قیمت خدمات دولتی مانند پست یا دریافت هزینه کنکور نیازمند تایید ستاد بررسی و کنترل قیمت‌هاست، هرگونه افزایش نرخ بلیت هواپیما نیز نیازمند تایید در این ستاد بوده و به‌نظر می‌رسد این شیوه افزایش قیمت غیرقانونی است.

کد خبر 73022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز