مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسانی از سراسر جهان در پاریس گردهم آمدند تا سال جهانی نجوم را آغاز کنند؛ پروژه‌ای که قرار است بزرگترین شبکه اجتماعی برای شریک کردن مردم در شکوه آسمان شود.

به گزارش آسمان پارس، این مراسم روز پنجشنبه (26 دی) در مقر اصلی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) کار خود را آغاز کرد. در این مراسم نه تنها نمایندگان دولت‌های عضو، که سیاستمداران، دانشمندان، اخترشناسان جوان و دانشجویان، فضانوردان، صاحبان صنایع و هنرمندان این رشته از بیش از 100 کشور جهان گردهم آمده بودند تا سال جهانی نجوم که یادآور چهارصدمین سالگرد رصد تلسکوپی آسمان است را جشن بگیرند.

کارتین سزارسکی، رییس اتحادیه بین المللی نجوم در سخنرانی افتتاحیه این آیین گفت: «بعد از سالها برنامه‌ریزی، زمان آن فرا رسیده است تا این سال را آغاز کنیم، سالی که در آن مردم جهان به کشف دوباره جایگاه خود در جهان خواهند پرداخت و از کشفیات هیجان‌انگیز روز آگاه خواهند شد. برگزاری افتتاحیه این مراسم در یونسکو نشانی از مشارکت فعال 136 کشور در این برنامه جهانی است ».

در این افتتاحیه غیر از سخنرانی‌های آغازین، فعالیت‌های متنوع دیگری نیز برگزار شد که از جمله آن می‌توان ارایه مقالاتی از سوی برندگان جایزه نوبل، باب ویلسون و باروخ بلومبرگ، بحث درباره آخرین کشفیات نجومی، بحث درباره نقش نجوم در فرهنگ‌ها و رفتارهای اجتماعی، اجرای برنامه موسیقی پایانی از سوی برنده جایزه گرمی ، کرونوس کوارتت اشاره کرد.

این برنامه که آغازگر رسمی سال جهانی نجوم است، خانواده جهانی نجوم را در مقابل دیدگان مردم قرار می دهد. صدها برنامه تنها در نخستین هفته برگزاری این سال در سراسر جهان برگزار شده است تا بر اثرات فرهنگی و اجتماعی نجوم تاکید کرده و سعی کند تلاش‌هایی که برای پاسخ به برخی از پرسش های بنیادی بشر صورت می گیرد را آشکار کند.

کویچیرو ماستورا، دبیرکل یونسکو در این برنامه گفت:«مردم همواره به آسمان نگاه کرده‌اند تا به پرسش‌هایی همچون ما چگونه در این جا جمع شده‌ایم ؟ و چرا ما اینجا هستیم ؟ پاسخ دهند. آسمان متعلق به همه مردم است و نجوم ابزاری برای ترویج صلح و درک مشترک میان ملت‌ها است و به همین دلیل در قلب ماموریت سازمان یونسکو قرار دارد.» وی در ادامه افزود: «همه ما شهروندان جهان هستیم و همه ما و به ویژه جوانان باید بیشتر درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنند بدانند و پلی میان دانش و فرهنگ برقرار کنند.»

قابل ذکر است در این برنامه افرادی نیز از کشور ما حضور داشته‌اند، بر اساس اعلام سایت افتتاحیه سال جهانی نجوم، نام بابک امین تفرشی و شادی حامدی آزاد، نمایندگان پروژه ویژه سال جهانی نجوم (TWAN)  آیرین شیوایی (بخش دانشجویی) و آقایان و خانم‌ها فرید قاسملو، فریبا ثابت پایروند و نیلوفر جاوید خلیلی در لیست میهمانان به چشم می‌خورد.

کد خبر 73238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز