کوین مک‌کارذیتی رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها بن‌بست به علت طغیان جناح راست افراطی این حزب بالاخره در پانزدهمین رای‌گیری در بامداد روز شنبه به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد

Mackarty

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین انتخاب مک‌کارتی پس از ۱۴ شکست پیاپی و دادن رشته‌ای از امتیازها به معدودی از نمایندگان بسیار محافظه‌کار حزب جمهوریخواه قدرت او را در مقام رئیسش مجلس نمایندگان به طور قابل‌توجهی تضعیف می‌کند و میزان نفوذ این گروه افراطی را بر اکثریت جدید مجلس نمایندگان شدت می‌بخشد.

مک‌کارتای پس از یک شکست غافلگیرکننده در دور چهاردهم رای‌گیری در بعدازظهر جمعه، بالاخره در دور بعدی رای‌گیری در ساعات اولیه بامداد روز شنبه با اکثریتی ضعیف یعنی فقط ۲۱۶ رای موافق به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شد.

نمایش تماشایی چندروزه انتخاب رئیس مجلس نمایندگان در جلسه پرتنش آخر شب در صحن مجلس نمایندگان که با فریاد زدن و انگشت اتهام نشان دادن نمایندگان همراه بود، به شیوه‌ای خیره‌کننده پایان یافت. همکاران یکی از نمایندگان حزب جمهوریخواه مجبور شدند جلوی او را بگیرند. اما این نبرد تند و تیز بر سر ریاست مجلس نمایندگان که طولانی‌ترین مورد از سال ۱۸۵۹ به بعد بود، مدتی کوتاهی بعد هنگامی که آخرین نمایندگان باقیمانده وضعیت رای‌دادنشان را به «حاضر در جلسه» تغییر دادند و آستانه را برای انتخاب رئیس‌ پایین آوردند، به پایان رسید و مک‌کارتی توانست به مقام رئیس مجلس نمایندگان دست پیدا کند.

آخرین شمارش آرا ۲۱۶  به ۲۱۲ بود کمه در آن همه نمایندگان دموکرات به رهبرشان «حکیم جفریز» رای دادند و شش نماینده جمهوریخواه مخالف مک‌کارتی به صورت «حاضر در جلسه» رای دادند.

جو بایدن رسیدن مک‌کارتی به مقام رئیس مجلس نمایندگان را به او تبریک گفت و اکثریت جدید جمهوریخواه را که مدت‌ها است قول احضار و تحقیقات اعضای دولت و خانواده او را داده‌اند، به «حکومت‌داری مسئولانه» ترغیب کرد.

نبرد طولانی بر سر ریاست مجلس نمایندگان کنگره جدید را چند روز فلج کرد و شکاف‌های عمیق در میان جمهوریخواهان را که انتخاب ریاست مجلس به تازگی انتخاب‌شده را تحت الشعاع قرارد، آشکار کرد.\

این نخستین باری در یک قرن است که مجلس نمایندگان نتوانسته است در نخستین رای‌گیری رئیس خود را تعیین کند و تنها انتخاب چهار رئیس مجلس نمایندگان در طول تاریخ آمریکا به رای‌گیری برای بیش از ۱۲ بار نیاز پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 733103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha