گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمد باقر قالیباف شهردار تهران با تشریح نتایج نشست اخیر خود با ریاست‌جمهوری پیرامون روان‌ترکردن ترافیک تهران پرداختند.

خسرو دانشجو در نشست خبری که بعد از صد و شصتمین جلسه شورا برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: برپایی این جلسات به اخذ اعتبارات بیشتر از دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی انجامیده است.

وی افزود: آمار نشان‌دهنده نیاز شهرداری به کمک دولت است. در طرح جامع حمل‌ونقل تهران که به تصویب شورا رسیده باید سالانه 22 تا 25 کیلومتر مترو ایجاد کرد که هر کیلومتر آن در حالت خوشبینانه 40 میلیارد تومان هزینه دارد که معادل 880 تا 1000 میلیارد تومان درسال است.

دانشجو ادامه داد: طبق مصوبه مجلس 440 تا 500 میلیارد تومان این مبلغ باید از طرف شهرداری و 440 تا 500 میلیارد تومان دیگر باید از جانب دولت تامین شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی دولت در سال‌جاری 180 میلیارد تومان به توسعه خطوط مترو اختصاص یافته است، عنوان کرد: این مبلغ با 440 تا 500 میلیارد تومان پرداختی از سوی دولت که در طرح جامع شهر تهران به تصویب رسیده فاصله زیادی دارد و قطعا اگر اینگونه پیش رود، ‌به اهداف طرح جامع نخواهیم رسید.

سخنگوی شورای شهر همچنین گفت: شهرداری تهران در عرصه تامین اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی ‌بیش از تکالیف خود از منابع داخلی شهرداری برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داده است.

دانشجو مبلغ مورد نیاز برای هر اتوبوس را حدود 100میلیون تومان ذکر کرد و اظهار داشت: طبق مصوبه تبصره 13 دولت باید 87 درصد هزینه خریداتوبوس و شهرداری 13 درصد آن را پرداخت کند اما به‌دلیل عدم‌تحقق این مسئله شهرداری تمام 97 میلیون تومان هزینه هر اتوبوس را خود تامین کرده است.

سخنگوی شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب 10 بند از 13 بند ماده واحده ادغام شرکت‌های شهرداری در جلسه دیروز شورا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ادغام سازمان سردخانه و کشتارگاه در سازمان میادین میوه و تره بار و فراورده‌های کشاورزی حداکثر ظرف مدت 2 ماه از ابلاغ این مصوبه، ‌شرکت خدمات مالی شهر، مؤسسه هادیان شهر در شرکت خدمات اداری شهر حداکثر ظرف مدت 3 ماه از زمان ابلاغ، شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی شهرداری تهران و حومه در شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و شرکت سرمایه‌گذاری شهر در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به تصویب رسید.

دانشجو اضافه کرد: شرکت‌های مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، علائم راهنمایی و فنی ایران ( عرف ایران )، ‌کنترل کیفیت هوا، کنترل ترافیک تهران، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهرداری تهران در سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حداکثر ظرف مدت 6 ماه، مؤسسه‌های رایانه شهر، ‌هاتف شهر، نشر شهر، ‌آموزش شهر، نغمه شهر، ‌خانه شهریاران جوان، فرهنگ و رسانه شهر، ‌تصویر شهر و شرکت مد و سبک زندگی در سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، حداکثر ظرف مدت 3 ماه از زمان ابلاغ این مصوبه، شرکت فرهنگی، ورزشی شهر سالم و اداره کل تربیت بدنی شهرداری تهران در سازمان جدید‌التاسیس ورزش، حداکثر ظرف مدت 3 ماه از ابلاغ این مصوبه، شرکت‌های خدمات اجتماعی و رفاهی شهرداری تهران و تهران گشت ارغوانی و همچنین ادارات کل امور آسیب‌های اجتماعی و آموزش و مشارکت‌های اجتماعی و نیز ستاد کارآفرینی در سازمان جدید‌التاسیس رفاه اجتماعی و آموزش شهروندی، حداکثر ظرف مدت 3 ماه از ابلاغ این مصوبه، تعیین تکلیف شده است.

وی به دیگر بندهای تصویب شده این ماده واحده نیز اشاره کرد و بیان داشت: ‌شرکت مسکن ساختمان جهان و اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تهران در سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران ظرف مدت 2 ماه از ابلاغ این مصوبه، شرکت‌های بازسازی ناصر خسرو، عمران توسعه شهرداری تهران، ‌توسعه خدمات شهری، ‌ساختمان تدبیر بافت، ‌عمران تجارت خاوران، ‌عمران تولیدات شهر، ‌توسعه عمران بهمن، ‌خدمات مهندسی شهر تهران در سازمان جدید التاسیس عمرانی مناطق شهرداری تهران حداکثر ظرف مدت 6 ماه از زمان ابلاغ این مصوبه ادغام خواهند شد.

افزایش کمک شهرداری به دوچرخه سواری در محلات

حضور تعدادی از دوچرخه سواران منطقه 22 در جلسه دیروز شورا ازجمله دیگرمحورهای گزارش سخنگوی شورای شهر تهران بود، دانشجو دراین باره توضیح داد: در بخش‌هایی از مناطق 8 و 22 با کمک شهرداری، مسیر استفاده از دوچرخه به جای خودروهای سوخت فسیلی فراهم شده است که باید با کمک بیشتر این اقدام توسعه یابد.

وی با بیان اینکه شیب تهران و گستردگی این شهر امکان استفاده از دوچرخه را در تمام مسیرها میسر نمی‌سازد، استفاده از خودروهای عمومی یا پیاده روی را در مسیرهای محلی مورد تاکید قرارداد.

دانشجو در پاسخ به این سؤال که امکان دوچرخه سواری بانوان در شهر چقدر فراهم شده است به حضور تعدادی از دختران دوچرخه سوار در جلسه دیروز شورا اشاره کرد و افزود: کار خوبی که توسط این سازمان‌های غیردولتی فراهم شده امکان استفاده از دوچرخه برای هر دو جنس و محدود نکردن آن برای آقایان است که ضمن رعایت مسائل دینی و فرهنگی این امر انجام شود.

کد خبر 73314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز