پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۹

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست!

می‌شود گفت که یکی از معدود جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش، که به گفته خودش آدم‌ها تا هزار سال دیگر هم نمی‌توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده، دیگر کار و زندگی‌اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی‌ها سرک می‌کشد و گه گاه ایرادهایی هم می‌گیرد!) همین طور که با اشتیاق مشغول خواندن «دوچرخه» بود، از بین مطلب‌ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق‌هایی که در جهان می افتد، دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه‌ای را شروع کند. از طریق ماهواره ارتباطی‌اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره‌ها را برایمان بفرستد!
این شد که ما هم ستونی را مخصوص جناب اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند هفته یک بار ما را از اتفاق‌هایی که در گوشه و کنار کیهان می‌افتد با خبر کند و با توضیح های اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد:

پوستر سال جهانی نجوم

سلام! در چند هفته گذشته اتفاق‌ خیلی مهمی در کهکشان‌های اطراف رخ نداد، به همین دلیل من بیشتر وقتم را به مطالعه رفتار شما زمینی‌ها گذراندم و متوجه شدم که علاقه زیادی به مسایل فضایی و ستاره‌شناسی دارید! تا آنجا که تصمیم گرفته‌اید سال جدید میلادی را  به نام «سال جهانی نجوم» با شعار «بر شما باد کشف جهان» نامگذاری کنید. طبق آخرین خبرهایی که من دریافت کردم، قرار است برنامه‌های ویژه‌ای درباره نجوم در سال 2009 میلادی برگزار شود که در آینده به آنها اشاره بیشتری خواهم کرد! اما یکی از خبرهایی که مطمئن هستم برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که سومین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک، تابستان سال آینده  به میزبانی کشور ایران برپا می شود.

اما خبری هم از به تاخیر افتادن یکی از مهم ترین پروژه‌های سازمان فضایی ناسا برایتان بگویم که در ادامه تحقیق و بررسی سیاره مریخ قرار است انجام شود.( این‌طور که پیداست شما زمینی‌ها به این زودی دست از سر سیاره مریخ بر نخواهید داشت!) پرتاب مریخ‌نوردی که می‌بایست سال 2009 میلادی (که چند هفته است شروع شده!) انجام شود، به سال 2011 موکول شد و باعث شد هزینه این ماموریت 004 میلیون دلار افزایش یابد. مسئولان این پروژه اعلام کرده‌اند که تنها دلیل عقب افتادن سفر این مریخ‌نورد، بررسی مسایل فنی و اطمینان از موفقیت آمیز بودن آن است. پیامد دیگر این تاخیر علاوه بر افزایش هزینه، به وجود آمدن تغییراتی در برنامه‌های آینده ناساست. پیش از این دانشمندان فضایی اعلام کرده بودند که تا سال 2010، امکان نمونه‌برداری از سطح سیاره مریخ به وجود خواهد آمد که با وضعیت به وجود آمده، پیش‌بینی می‌شود این اتفاق زودتر از سال 2020 رخ ندهد.

خبر دیگر این که قرار است تلسکوپ غول‌پیکری در جنوب چین ساخته شود. پیش‌بینی می‌شود که کار ساخت این پروژه 100 میلیون دلاری، در سال 2014 میلادی  به پایان برسد.

تصویری از غبار ایجاد شده در سطح مریخ

هم اکنون تلسکوپ 305 متری «آرسبیو» در کشور «پورتوریکو» بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ تک دیش جهان است که به گفته دانشمندان تا چند سال آینده کارایی خود را از دست خواهد داد. بهتر است برایتان توضیح بدهم که رادیو تلسکوپ نوعی آنتن رادیویی است که برای پیدا کردن و جمع‌آوری اطلاعات از ماهواره‌ها و کاوش‌گر‌های فضایی استفاده می‌شود. رادیو تلسکوپ‌ها دارای دیش‌های بزرگی هستند که به صورت تکی یا چند تایی کار می‌کنند و برای جلوگیری از تداخل موج‌های الکترومغناطیسی بهتر است در مکان‌های خالی از جمعیت ساخته شوند.

در آخر هم یکی از ده عکس برتر فضایی سال 2009 میلادی را برایتان انتخاب کرده‌ام که توسط دوربین «هایرایز» از سطح مریخ گرفته شده است.در این تصویر بخار ایجاد شده از بهمن های یخی  را در قطب شمال مریخ  می بینید که 081 متر ارتفاع دارد. توجه شما را به این نکته جلب می کنم که این عکس از فاصله 291 میلیون کیلومتری زمین گرفته شده است.