مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور عالی شهردار تهران در خصوص منابع مالی شهرداری، نتایج جلسات مشترک دولت و شهرداری، ساماندهی بی‌خانمان‌ها و عملکرد ستاد تبصره 13 با خبرنگاران سخن گفت.

به گزارش مهر، دکتر محمد هادی ایازی ‌سخنگوی شهرداری تهران دوشنبه (7 بهمن) در نشست خبری ‌با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران در ایام دهه فجر گفت: ‌در مجموع 1357 برنامه فرهنگی در سطح شهر تهران به این مناسبت انجام می‌شود که از آن جمله تجلیل از 30 قهرمان ورزشی که بعد از پیروزی انقلاب افتخار آفریدند، ‌تجلیل از 30 هنرمند تاثیر گذار بعد انقلاب، ‌تجلیل از 30 تن از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و سایر برنامه‌های فرهنگی که در سطح فرهنگسراهای تهران انجام می شود.

پیش بینی 6 هزار میلیارد تومان درآمد برای شهرداری تا سال 91

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در موضوع فروش، ‌تملک و خرید املاک خاطرنشان کرد:‌ برابر مصوبات شورای شهر، ‌شهرداری مکلف است همه ساله برای تامین منابع خود بخشی از املاک خود را بفروشد که در این راستا در سال 84 ،‌33 میلیارد تومان،‌ در سال 85 ،‌54 میلیارد تومان، ‌در سال 86 ،‌127 میلیارد تومان و در نه ماهه امسال 124 میلیارد تومان ملک فروخته شده است.

ایازی در مورد خرید و تملک املاک شهرداری برای اجرای طرحهای عمرانی ‌اظهار کرد:‌ در سال 84 ،‌ 220 میلیارد تومان، ‌در سال 85، ‌448 میلیارد تومان،‌ در سال 86، ‌هزار و 43 میلیارد تومان و در نه ماه ابتدای امسال 1700 میلیارد تومان از املاک شهر خریداری و تملک شده است.

وی افزود: ‌در سه سال گذشته در مجموع 857 میلیارد تومان توافقاتی بوده است که با نیروهای مسلح و نهادهای عمومی و انقلابی انجام شده است. در برابر فروش 340 میلیارد تومانی املاک ‌بالغ بر 4200 میلیارد تومان املاک خریداری شده است که به عنوان مثال فقط 350 هکتار زمین از زمینهای ارتش برای ادامه اتوبان همت تا کرج خریداری و همچنین 400 میلیارد تومان اعتبار نیز برای توافق با نیروهای مسلح برای ادامه اتوبان پرو‍‍ژه نواب پیش‌بینی شده است.

مشاور عالی شهرداری تهران با اشاره به سرمایه گذاری مشترک شهرداری و بخش خصوصی گفت:‌ پروژه‌های باغ نور، ‌آبنوس، ‌پادگان جی،‌ مجتمع دیدار، ‌یزدان پناه، ‌هتل دیدار،‌ بلیت‌های الکترونیکی و کارخانه و انبار روغن نباتی قو، ‌هشت پروژه‌ای هستند که با مشارکت بخش خصوصی و هزینه بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان انجام می‌شوند.

وی افزود: در سه سال گذشته 800 میلیارد تومان منابع غیر نقدی شهرداری از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی به منابع نقدی تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 91، ‌شش هزار میلیارد تومان درآمد از این طریق و با هدف ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد شود.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد قرار داد 450 میلیون یورویی یک شرکت چینی برای سرمایه گذاری در ایران ‌گفت:‌ برای این کار سه پیشنهاد سرمایه گذاری در ایستگاه‌های مترو که شامل مجتمع‌های تجاری نیز می شود بافت فرسوده و ادامه بزرگراه امام علی (ع) مطرح شده است که بر سرمایه‌گذاری در ادامه بزرگراه امام علی(ع) که شامل بافت‌های فرسوده نیز هست و همچنین مجتمع‌های ایستگاهی مترو توافق شده است.

وی افزود: در مجموع املاک و داراییهای شهر تهران بسیار زیاد است و روز به روز هم بیشتر می‌شود که ارزش افزوده نیز دارد و فرصتی خواهد بود برای مدیریت آینده شهر.

جلسات مشترک دولت و شهرداری خروجی تاثیرگذاری در ترافیک نداشته است

ایازی در پاسخ به سئوالی در مورد نتایج جلسات مشترک شهرداری و رئیس جمهور گفت:‌ هر چند این جلسات با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود و اقدام خوبی است ‌اما متاسفانه تا کنون به اقدام اجرایی موثری در ترافیک تهران نداشته است.

وی افزود: در این جلسات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران بررسی و به شورای حمل و نقل و ترافیک برای بررسی بیشتر ارجاع شد و همچنین طرحهای شهرداری نیز در این زمینه مطرح و برای بررسی بیشتر به این شورا سپرده شد.

ایازی خاطرنشان کرد: ‌این موضوع نیز که به جای خط 7 و 8 مترو، ‌منوریل ساخته شود نیز در شورای عالی ترافیک ‌بررسی می‌شود که مرجع نهایی تصمیمگیری در مورد آن شورای شهر و شورای ترافیک خواهد بود.

مشاور عالی شهردار تهران خاطرنشان کرد: ‌تا کنون این جلسات خروجی خاصی ‌نداشته ‌اما امیدواریم با استمرار چنین حرکتهایی مشکلات ترافیک تهران برطرف شود که در این زمینه شهرداری تهران 5 محور را مطرح کرده است.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سئوالی در مورد عدم حضور قالیباف در جلسه اخیر با رئیس جمهوری ‌افزود: ‌شهردار تهران ‌به دلیل حضور در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد نظام در این جلسه ‌حاضر نشد که آقای رئیس جمهور هم در جریان این جلسه بودند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حضور شهردار تهران در جلسات آتی با رئیس جمهوری گفت: شهردار تهران در جلسات آینده حضور خواهد داشت البته هر چیز دیگری نیز محتمل است.

ایازی تصریح کرد: ‌همه طرحهای کوتاه مدت شهرداری در جلسه سوم مطرح شد و به طور مکتوب نیز ارائه شد که دستور داده شد تا در شورای حمل و نقل و ترافیک بررسی شود.

وی با بیان اینکه جلسات مشترک با رئیس جمهور تا زمان حل مشکل ترافیک تهران ادامه دارد خاطرنشان کرد: ‌اینکه گفته می‌شود ‌مشکلات ترافیک تهران در چهار سال حل می‌شود ‌کار ارزنده‌ای است که شهرداری هم برای آن برنامه دارد ‌اما با این روند نمی‌توان خیلی امیدوار بود.

سه میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی متکدیان و بی‌خانمانها

مشاور عالی شهرداری تهران در پاسخ به سئوالی در مورد برکناری مشاور شهردار در امور محیط زیست‌ گفت: این موضوع صحت ندارد. مهندس حیدرزاده هنوز به عنوان مشاور شهردار در امور محیط زیست و رئیس ستاد توسعه پایدار شهردار فعال است و مهندس نصیری نیز به دلیل تجارب زیاد در حوزه شهری و داشتن مدرک دکترای محیط زیست این سمت را بر عهده گرفته است.

ایازی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد سند زیرساختی توسعه فضاهای فرهنگی تهران ‌نیز گفت: طرح جامع تهران در سال 87 به تصویب شورای عالی معماری کشور رسید و برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد که در این راستا باید 150 طرح موضعی و موضوعی برای تهران تهیه می شد.

وی افزود: ‌یکی از طرحهای موضوعی، ‌طرح جامع فضاهای فرهنگی ورزشی تهران است که خوشبختانه در سه سال اخیر اقدامات زیادی در این زمینه شده است و متولی آن شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران به نیابت از معاونت شهرسازی و نهاد طرحهای توسعه شهر تهران است.

ایازی تصریح کرد:‌ فضاهای فرهنگی تهران شامل فضاهای مذهبی،‌ هنری،‌ فرهنگی و ورزشی،‌ فضاهای ورزشی که باید در تهران احداث شود و راسته‌های فرهنگی مورد نیاز تهران از جمله موارد این سند است.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد تجمیع دانشکده‌های شهرداری تهران نیز گفت:‌ دانشکده آتش نشانی، ‌مترو و دانشکده جامع علمی و کاربردی، ‌دانشکده‌های شهرداری تهران است که تجمیع آن‌ها مطرح شده است و امیدواریم با تعامل با وزارت کشور،‌ شهرداری و شورای شهر ‌این موضوع بیشتر بررسی و بهترین اقدام در مورد آن انجام شود.

ایازی در مورد ساماندهی متکدیان و بی‌خانمانها نیز گفت:‌ سه میلیارد تومان اعتبار برای این کار پیش بینی‌شده است و گرمخانه‌های تهران نیز بالغ بر هزار نفر ظرفیت پذیرش دارند و مشکل خاصی نیز در این زمینه وجود ندراد، ‌اما شهرداری متولی دائمی نگهداری از آنان نیست و فقط وظیفه اسکان موقت آنان را بر عهده دارد.

عملکرد ستاد تبصره 13 و برگشت بودجه به خزانه قابل قبول نیست

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در مورد گزارش دیوان محاسبات درباره عملکرد ستاد تبصره 13 و برگشت بودجه به خزانه کشور ‌تصریح کرد:‌ سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به عنوان بالاترین مراجع نظارتی هستند و گزارشهای آنان مستند است.

وی افزود: در گذشته اعلام کردیم که عملکرد تبصره 13 مورد ارزیابی قرار گیرد که این کار توسط دیوان محاسبات انجام شد.

ایازی خاطرنشان کرد: عملکرد ستاد تبصره 13 در مورد این قانون که  قانون مترقی‌ای بوده است و می‌توانست به مشکلات ترافیک تهران و سایر کلانشهرها کمک زیادی کند این عملکرد از منظر دیوان محاسبات مطلوب نبوده است و اعتقاد داریم در شرایطی که مردم تهران در ترافیک و آلودگی هوا به سختی زندگی می‌کنند، ‌این موضوع که بودجه به خزانه برگردد کار قابل قبولی نیست.

25 واگن دو طبقه برای تهران-کرج رسیده اما نمی توانیم آنها را ترخیص کنیم

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در مورد فشار دولت بر شهرداری بر اجرای طرحهای کوتاه مدت در رفع ترافیک تهران گفت:‌ این که بتوان با اقدامات کوتاه مدت این کار را انجام داد از عهده شهرداری بر می‌آید و نیازی به این جلسات نسیت ‌اما مشکلات جدی‌تری وجود دار که باید حل شود.

ایازی خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: باید پرسیده شود که چرا قانون مصوب مجلس که بر اساس آن شهرداری می‌تواند 5/1 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند ‌محقق نشده است ؟ چرا خط 7 و 8 مترو باید به خط منوریل تغییر یابد؟ ‌چرا یارانه‌ای که باید دولت برای بلیت ها به مترو دهد تا کنون پرداخت نشده است و از 290 میلیارد تومان اعتبار مترو تا کنون 190 میلیارد تومان پرداخت شده است؟

وی حل مشکل ترافیک تهران را نیازمند عزم جدی دانست و گفت:‌ باید قوه قضائیه، ‌مقننه و مجریه در این موضوع وارد شوند و خوشبختانه کمیسیونهای مختلف مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و قوانینی نیز تصویب شده است ‌اما مشکل این است که چرا این قوانین اجرا نمی‌شود.

ایازی تصریح کرد:‌ دولت می‌گوید این جلسات را برگزار کردیم و ‌انتظار داریم بگویند چرا قوانین مصوب مجلس اجرا نشده و این حداقلی است که باید اجرا می‌شده است. همانطور که دولت نیز از شهرداری انتظار طرح و برنامه دارد ما نیز انتظار داریم اقدامات فراتر از مصوبات مجلس انجام شود.

مشاور عالی شهردار تهران با بیان این که تا کنون ریالی از صندوق ذخیره ارزی به شهرداری پرداخت نشده است ‌افزود:‌ انتظار داریم قوانین مصوب مجلس به طور کامل اجرا شود ‌اما تا کنون فقط 12 میلیارد تومان از یارانه مربوط به مترو پرداخت شده است و اجازه استفاده از 5/1 میلیارد دلار ذخیره ارزی نیز نداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد:‌ نتیجه این کار این شده است که 14 واگن دو طبقه خط متروی تهران – کرج در گمرک مانده چون پول ترخیص آن را نداریم و 11 واگن نیز روی آب است و در مجموع 25 واگن دو طبقه برای تهران- کرج رسیده اما نمی‌توانیم آنها را ترخیص کنیم.

ایازی تصریح کرد:‌ جالب اینجاست که تا امروز هزینه گمرکی برای واردارت مترو پرداخت نمی‌کردیم و ‌برای اولین بار است که باید امسال 25 میلیارد تومان بابت ترخیص و هزینه گمرکی آن پرداخت کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران در مورد اقدامات شهرداری در حمایت از مردم غزه نیز گفت:‌ تجمع کارکنان شهرداری، ‌برگزاری مسابقه کاریکاتور غزه، ‌بزرگداشت شهدای غزه، ‌نامه به شهردار هیروشیما به عنوان شهردار صلح جهانی، ‌نامه شهردار تهران به اجلاس کلانشهرهای آسیایی از جمله این اقدامات است و اگر دولت صلاح بداند از سوی شهرداری کمکی شود و شورای شهر نیز تصویب کند ‌این کار را حتما انجام می‌دهیم.

5 مسجد در دهه فجر افتتاح می‌شود

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این مساله که مسئلان حوزه امور مساجد از صرف کردن اعتبارات تعیین شده برای مساجد در حوزه‌های دیگر توسط شهرداری تهران اظهار نارضایتی داشته‌اند گفت : کدام دستگاه در تهران به اندازه شهرداری به امور مساجد کمک می‌کند؟ امسال 17 میلیارد تومان اعتبار برای مساجد در شهرداری پیش‌بینی شد که صرف این امور شده و ریز اعتبار تخصیص داده شده نیز مشخص است.

ایازی افزود: اگر کمک همه دستگاهها را روی هم بگذارید به اندازه کمکهای شهرداری در مرمت و نوسازی و ایجاد مسجد نبوده است که این را نیز وظیفه خود می‌دانیم. بودجه‌های مصوب شورا را نمی‌توان صرف کاری دیگر کرد این خلاف مصوب شورا است. این انگیزه نیز وجود دارد که از بودجه در اختیار شهردار نیز صرف این امور شود.

وی همچنین با بیان اینکه شهرداری تهران متولی ساخت مسجد نیست بیان داشت: هم اکنون 35مسجد توسط  شهرداری در حال ساخت است که 5 مورد از آن ها نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

توسعه خطوط بلیتی امکانپذیر نیست

مشاور عالی شهردار تهران در مورد دلیل افزایش خطوط ریالی اتوبوس نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر 60درصد ناوگان توبوسرانی باید توسط بخش خصوصی اداره شود هم اکنون خطوط بلیتی نیز بیش از 40درصد مصوبه شورا است.

ایازی با اشاره به اینکه هزینه سفر ا اتوبوس‌های بلیتی به قیمت بلیط 20 تومان به ازای هر نفر ، 400 تومان برای شهرداری تمام می‌شود گفت : امسال بالغ بر 250 میلیارد تومان به اتوبوسرانی تهران اختصاص داده شده و توسعه خطوط بلیتی با توجه به سقف اعتباری که به آن اختصاص می‌یابد برایمان امکان پذیر نیست.

برگشت بودجه شهرداری از شورا کذب است

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این مساله که بودجه شهرداری به دلیل برخی ایرادها از شورا برگشت داده شده تصریح کرد: لایحه بودجه تقدیم شورای شهر شده و برگشت آن را تکذیب می‌کنم. روز گذشته نیز اولیت جلسه هماهنگی با کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد.

ایازی ادامه داد: بودجه شهرداری نیز امسال حتما محقق خواهد شد، 2 ماه پایانی سال همواره سقف درآمدهای شهرداری افزایش می‌یابد و امسال هم امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: سقف اعتبارات سال آینده متناسب با درآمدهایی است که تحقق آنها پیش بینی می شود.

فروش متری مسکن با تصویب شورا و مجوز بانک مرکزی است

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص فروش متری مسکن نیز با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورا مجوز فروش متری مسکن و اوراق مشارکت داشتیم اظهار داشت: مجوز اوراق مشارکت بنا به پیش آمدن مشکلات خاصی هنوز از سوی مراجعی که در دولت هستند هنوز صادر نشده و ما موفق به فروش آنها نشدیم اما مرحله اول فروش متری مسکن نیز انجام شد که اعتراضاتی مبنی بر عدم هماهنگی با وزارت مسکن و بانک مرکزی مطرح شد که خوشبختانه جلساتی با دکتر مظاهری و دبیر کل بعدی بانک مرکزی داشته و مجوز بانک مرکزی برای فروش متری مسکن دریافت شد.

ایازی ادامه داد: این کار هم اکنون در حال انجام است و دقیقا در چارچوب برنامه مرحله اول اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این مساله که گفته می‌شود شهرداری به دلیل کمبود منابع و درآمد این اقدام را انجام داده است گفت: این مساله را تکذیب می‌کنم. این اقدام در چارچوب مصوبه شورای شهر بوده و به هر میزان اعتباری که از سوی مردم دریافت می‌شود صرف ساخت و ساز برای آنها شده و مابه ازای آن تعهد داریم که خانه به شهروندان تحویل دهیم و این کار انجام خواهد شد.

مشاورعالی شهردار تهران ادامه داد: مجوز بانک مرکزی را گرفته و با وزارت مسکن نیز هماهنگی انجام شده است و در این بخش نیازی به مجوز وزارت کشور نبوده است، مجوز بانک مرکزی هم به اعتبار دریافت نقدینگی از شهروندان اخذ شده و هماهنگی با  بانک مسکن نیز از باب این مساله که اطمینان برایش حاصل شود که می‌توانیم این منازل را احداث کرده و در اختیار شهروندان قرار دهیم انجام شد.

ایازی درمورد عدم صدور شناسنامه فنی ساختمان نیز گفت: درچارچوب توافقی که میان سازمان نظام مهندسی، شورای شهر و شهرداری تهران صورت گرفت کار را دنبال کرده و می‌کنیم اما قراربود ساختمان‌های متراژ پایین‌تر را در اختیار نظام مهندسی قرار دهیم اما براساس زمانبندی تعیین شده، این سازمان نتوانست اقدامات لازم را انجام دهد و درخواست زمان بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: با هماهنگی صورت گرفته با شورا، شهرداری و نظام مهندسی این هماهنگی انجام شد و قرار شد زمانبندی کار بیشتر شود.

اطلاعی از کاندیدا شدن شهردار در انتخابات ریاست جمهوری ندارم

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به این سئوال که آیا شهردار تهران کاندیدای ریاست جمهوری خواهد شد یا خیر با اشاره به اینکه سخنگوی "شهرداری تهران" است، گفت: شهردار تهران به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و برخی نمایندگان مجلس و رجل سیاسی نیز خواستار حضور وی در انتخابات شده اند اما من اطلاعی از این موضوع ندارم و پاسخ به این مساله به خود ایشان برمی‌گردد.

کد خبر 73942

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز