گروه اجتماعی- وحیدرضا نعیمی: مجمع اجتماعی جهان که به نوعی قرینه مخالف مجمع اقتصادی جهان است، در حالی شروع به کار می‌کند که بحران اقتصادی گسترده، علاقه به امکان وجود جهانی دیگر و این مجمع را افزایش داده است.

این رخداد اجتماعی امسال در برزیل و به‌مدت 6 روز در شهر بلم برگزار می‌شود.
به گزارش ‌ای‌پی‌اس، برگزارکنندگان  مجمع امیدوارند که امسال بحث محسوس‌تری درباره ماهیت بحران و الگوی مطلوب توسعه صورت بگیرد.

تصمیم لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل برای حضور در این مجمع به جای مجمع اقتصادی جهان که به‌طور همزمان در شهر داووس سوئیس برگزار می‌شود، نشان‌دهنده تغییر در آرایش نیروهاست.

مجمع اجتماعی جهان از فردا به‌مدت 5 روز با موضوع «به جهان پس از بحران شکل دهید» آغاز خواهد شد. مجمع اجتماعی جهان به‌عنوان رقیب مجمع اقتصادی جهان برای اعتراض به سیاست‌های آن و پیشنهاد کردن گزینه‌های دیگر تأسیس شد.

ژانویه 2007 لولا  تصمیم گرفت به مجمع اقتصادی جهان برود و از شرکت در هفتمین مجمع اجتماعی جهان در نایروبی پایتخت کنیا خودداری کرد. در آن مقطع، جهان شاهد رشد نیرومند اقتصادی کشورها، افزایش بهای مواد خام و سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در برزیل بود. به‌نظر می‌رسید بازارها نویدبخش رفاه برای همه است.

انتخاب بلم مرکز ایالت پارا و دروازه شمال شرقی جنگل آمازون به‌عنوان محل برگزاری اجلاس سال‌جاری نشان‌دهنده تأکید بر مسائل زیست محیطی و اقلیمی و نیز اجتماعی است.

جوامع متنوع قومی و فقیر ساکن در بزرگ‌ترین جنگل استوایی جهان در این مجمع شرکت خواهند کرد. بحران مالی که باعث کاهش رشد اقتصادی در بسیاری کشورها و رکود در کشورهای دیگر شده است، وجهه جدیدی به نهمین مجمع اجتماعی جهان داده است.

مجمع اجتماعی از سال 2001‌به‌عنوان ابتکاری برای مقابله با جهانی شدن آغاز به کار کرد.
انتظار می‌رود بیش از 100‌هزار نفر در حدود 2600‌رخداد جنبی مجمع ، شامل: سمینار، کنفرانس، فعالیت‌های فرهنگی، راهپیمایی و دیگر اشکال مناظره و تبادل تجربه شرکت کنند.

این مجمع با دیدار ائتلاف‌ها و شبکه‌های تشکیل شده برای بررسی اقدام مشترک پایان می‌یابد. برگزاری مجمع اجتماعی جهان در آمازون از این جهت حائز اهمیت است که این جنگل بزرگ‌ترین مخزن آب شیرین و تنوع زیستی جهان است.

در نشست بلم، تلاش‌هایی برای تجدید حیات مجمع اجتماعی پان آمازون که 4سال پیش درباره آن صحبت شد، به عمل خواهد آمد. این نشست به منطقه آمازون و جنبش‌ها و سازمان‌های اجتماعی آن اختصاص دارد. گروه‌هایی که نمی‌توانند حضور داشته باشند، می‌توانند از طریق مشارکت مجازی در رخدادهای مجمع نقش ایفا کنند.

فعالان مجمع اجتماعی معتقدند که بحران اقتصادی، اعتبار مجمع اقتصادی جهان را در داووس از بین برده است و اکنون فرصت مناسبی برای ارائه پیشنهادهای جایگزین است. آنان اذعان می‌کنند جهان تغییری نکرده است و جامعه مدنی آن قدر نیرومند نیست که بتواند بر مشکلاتی که سرمایه‌داری پدید آورده است، غلبه کند.

کد خبر 73958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز