‏گروه شهری: شرکت ‏قطارهای شهری تهران و ‏حومه (مترو) برای افزایش ‏ظرفیت خط کرج، تعداد ‏‏‏160 واگن ‏جدید خریده که ‏از این تعداد 14 واگن دو ‏طبقه ساخته و آماده شده است

 اما به ‏دلیل پرداخت نشدن هزینه ‏ترخیص در گمرک ‏بندرعباس جا خوش کرده ‏است.

‏این در حالی است که ‏‏11 ‏‏واگن دو طبقه دیگر هم تا ‏‏20 روز دیگر از چین به ‏ایران خواهد رسید.‏در خط ‏تهران کرج هم‌اکنون 86 ‏واگن دوطبقه، در حال ‏سرویس دهی هستند‏. در ‏این شرایط ‏اگر این 25 ‏واگن آماده به خط کرج ‏تزریق شوند، دست کم 25 ‏درصد ظرفیت قطارها ‏بالاتر ‏می‌رود؛ اما چرا ‏‏شرکت مترو تعلل می‌کند؟!

محسن هاشمی، مدیرعامل ‏متروی تهران می‌گوید: ما ‏تنها با تامین بودجه لازم از ‏سوی دولت قادر به ‏ترخیص ‏‏قطارها و ورود ‏آنها به ناوگان حمل‌ونقل ‏هستیم. ناتوانی در پرداخت ‏بدهی 23 میلیاردی به ‏گمرگ سبب نرسیدن ‏قطارهای خریداری شده به ‏ناوگان مترو شده ‏است. ‏

به گفته هاشمی، قطارهای ‏خریداری شده به‌دلیل ‏تعجیل ورود و استفاده ‏در ناوگان مترو برای ‏خدمات رسانی به ‏‏مسافران ‏خریداری و وارد ‏کشور ‏شده است، به‌گونه‌ای که ‏این قطارها نیاز به مونتاژ ‏ندارند و در کشور سازنده ‏‏مونتاژ هم شده‌اند، ‏‏ولی بودجه مربوط به ‏ترخیص این واگن‌ها اکنون در اختیار ‏دولت است که ‏‏‏هنوز به ‏مترو پرداخت نشده است.

این در حالی است که ‏کارخانه‌های قطار‌سازی‌ ‏تولید انبوه ندارند و با ‏سفارش اقدام به تولید ‏می‌کنند و به‌طور میانگین ‏‏پروسه ساخت تا تحویل ‏واگن‌ها هم دست کم 2 سال ‏زمان می‌برد. امروز واگن‌‏هایی که پول آنها به ‏خارجی‌ها ‏پرداخت شده، ‏برای دریافت اسناد از بانک ‏و ترخیص از گمرک و ‏‏حمل به پایتخت دست کم  به   17 میلیارد تومان ‏‏نقدینگی  نیاز دارد. از این مبلغ ‏‏16 میلیارد تومان آن را ‏بانک باز کننده ‏اعتبار اسنادی ‏می‌خواهد، 900 میلیون ‏تومان ‏گمرک می‌خواهد و ما‏بقی را شرکت راه آهن.‏

‏مسئولان گمرک هم با تایید ‏ورود واگن‌ها به بندرعباس ‏مشکل را فقدان نقدینگی ‏شرکت مترو برای ترخیص ‏‏‏واگن‌ها می‌دانند.

‏جعفر ربیعی، مدیرعامل ‏شرکت بهره‌‏برداری ‏مترو هم می‌گوید: قطعه ‏یدکی مثل خون برای متروست، اما ‏‏‏ماه‌هاست که ‏امکان خرید قطعات جدید را ‏نداریم و سفارش‌های مترو ‏به‌دلیل نداشتن پول در ‏گمرک باقی‌مانده ‏‏‏است.

به گفته او، ماهیت ‏پرداخت یارانه برای ‏کارهای روزمره متروست ‏که نمی‌توان به زمان ‏دیگری آنها را ‏موکول ‏‏‏کرد اما ماه‌هاست که دولت ‏به تعهدات خود عمل نکرده ‏است در حالی که شهرداری ‏تهران اعتبارات مترو را ‏حتی ‏‏به‌طور ‏هفتگی ‏پرداخت می‌کند‏؛ ‏درحالی‌که در دنیا سهم ‏دولت‌ها در ‏توسعه و ‏ساخت مترو بیش از ‏شهرداری ‏‏شهرها تعیین ‏شده است.

هر قطار عادی مترو در ‏هربار حرکت از مبدا ‏‏1440‏ نفر گنجایش دارد ‏در حالی که هم‌اکنون در ‏هر سفر بیش از ‏‏2 هزار ‏نفر در قطارها مچاله ‏می‌شوند و به واگن‌ها فشار ‏و آسیب وارد می‌کنند.

این ‏در‌حالی‌ست که هر واگن ‏پس ‏از یک میلیون و 500 ‏هزار کیلومتر حرکت باید ‏اورهال شود اما به‌دلیل ‏نبود اعتبار لازم این اتفاق ‏در خطوط 3‏گانه در دست ‏بهره برداری ما، رخ نمی‌‏دهد.‏

کد خبر 73966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز