با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، دستمزد کارکنان دولت در سال آینده از 25 تا 30 درصد افزایش برخوردار خواهد شد.

رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری دیروز در نشست خبری تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 88، با اعلام این خبر اظهار داشت: میزان بهره‌مندی کارمندان از این افزایش حقوق متفاوت است و کسانی که حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، افزایش حقوق کمتری خواهند داشت.

به گفته ممبینی، دولت برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بخش بازنشستگان 4هزار میلیارد تومان و در بخش شاغلان 5 هزار میلیارد تومان در بودجه 88 اعتبار در نظر گرفته است.

در هفته‌های اخیر، بحث میان مجلس و دولت درباره ماده 13لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها (حذف افزایش حقوق و دستمزد با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها) بالا گرفت و اصرار دولت بر اجرای این ماده، موجی از نگرانی در میان کارمندان و کارگران ایجاد کرد.

اما هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد با مخالفت صریح مجلس، حتی درصورت تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، ماده 13 آن حذف شود. از سوی دیگر، دیروز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری از افزایش 25 تا 30درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده خبر داد.

بنابراین فعلا که تب و تاب هفته‌های اخیر درباره افزایش نیافتن حقوق کارمندان، خوابیده است با توجه به احتمال قوی مواجه شدن بودجه سال آینده با کسری، باید منتظر ماند و دید آیا دولت سال آینده به بهانه کسری بودجه، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را بازهم به تاخیر می‌اندازد یا خیر.

بودجه صفر برای بنزین

ممبینی با بیان اینکه یارانه حامل‌های انرژی در سال آینده به شکل چشمگیری کاهش یافته و اعتبار واردات بنزین از 3 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به صفر رسیده است، افزود: در عین حال رقم یارانه کالاهای اساسی در لایحه بودجه 88 تقویت شده و از 6 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری به 7 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که درصورت عدم‌تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس تکلیف یارانه حامل‌های انرژی برای سال آینده چه خواهد شد، پاسخ شفافی نداد و اظهار داشت: در کنار حذف یارانه‌ها در بودجه سال آینده، مصارفی نیز تعیین شده است که اگر لایحه هدفمند‌شدن یارانه‌ها در مجلس تصویب نشود مصارف تعریف شده برای آن نیز حذف می‌شود و این ناشی از انعطاف پذیری بودجه‌ تدوین شده است.

وی اضافه کرد: حتی اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب مجلس نرسد، قوانینی وجود دارد و مجلس می‌تواند براساس آن قوانین تصمیم‌های لازم درباره یارانه بنزین و گازوئیل در سال آینده را اتخاذ کند. وی اعلام قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده را نیز مشروط به تصمیم‌گیری‌های مجلس درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دانست.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که با وجود لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها چگونه تورم سال آینده کمتر از امسال پیش‌بینی می‌شود، توضیح داد: این پیش‌بینی براساس وضع موجود و بدون در نظر گرفتن تورم حاصل از جهش قیمت‌هاست.

کد خبر 74187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز