ساختمان موسسه ارفک در کوچه‌پسکوچه‌های دروازه غار خانه امید ۲۰۰ کودک کار است. کودکانی که اگرچه زندگی روی سخت خود را به آنها نشان داده اما هر کدام با انگیزه‌های متفاوت عضو انجمن ارفک شده‌اند تا با حمایت داوطلبان جوان این انجمن به خودآگاهی رسیده و استعدادهای خود را به مرحله شکوفایی برسانند.

سواد

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: انجمن روشنگران فردای کودک یا همان انجمن ارفک در محله دروازه غار و هرندی فعالیت‌های بسیاری در حوزه آموزش و توانمندسازی کودکان در معرض آسیب، کودکان بازمانده از تحصیل به‌ویژه کودکان کار و خانواده‌هایشان انجام می‌دهد.

«ارفک» خانه امید کودکان کار است | آموزش سواد و مهارت به نان‌آوران کوچک

با وجود این، حوزه اصلی فعالیت این انجمن حمایت از تحصیل کودکان کار است. انجمنی که چند سال پیش با نیت خیر چند جوان داوطلب و همراهی و همدلی نیکوکاران دلسوز کودکان کار شروع به کار کرد، تا امروز به بیش از ۲ هزار کودک کار سواد خواندن و نوشتن یاد داده و بسیاری را هم در مسیر درست حرفه‌آموزی و تحصیل در مقاطع بالاتر قرار داده است. سنگ بنای فعالیت‌های انجمن ارفک، مشارکت داوطلبان و دانشجویان علاقه‌مند به حمایت از کودکان کار است؛ حمایتی که با تلاش نیروهای داوطلب و نیکوکار انجام می‌شود. انجمن ارفک تا کنون برای بیش از ۳ هزار نیروی داوطلب، فرصت کار داوطلبانه در زمینه‌های آموزشی، ورزشی، فنی، پشتیبانی و … فراهم کرده و  علاوه بر آشنا کردن داوطلبان جوان با مفهوم مسئولیت اجتماعی زمینه‌های آموزش کودکان کار در حوزه‌های مختلف را هم مهیا کرده است. جوانان داوطلب ارفک اهداف بلندتری هم برای حمایت از کودکان کار دارند. چشم‌انداز بلندمدت داوطلبان این انجمن «حذف کار کودک» است و برای تحقق آن اهداف و برنامه‌های مدونی هم دارد. از جمله این اهداف گسترش فضای آموزشی و بهینه‌سازی مدل آموزشی است تا با توانمندسازی کودکان زمینه استقلال شخصیتی و شغلی آنها را فراهم کنند. چراکه داوطلبان ارفک می‌خواهند با آگاهی‌بخشی و حمایت از این کودکان به سهم خود مانع وارد شدن آنها به چرخه کار اجباری شوند. یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن ارفک حمایت از خانواده کودکان کار است. این خانواده‌ها زیر پوشش انجمن قرار دارند و با کمک خیران در مقاطع مختلف سال برای آنها سبد ارزاق در نظر گرفته‌ می‌شود. به عبارت دیگر، جوانان این انجمن، خدمات بهداشتی و درمانی، مددکاری، پیگیری و رفع مسائل حقوقی و کمک معیشتی به این خانواده‌ها ارائه می‌دهند، چراکه حمایت از کودکان کار بدون حمایت از خانواده‌های آنها ممکن نیست. تاکنون ارفک به واسطه کمپین‌های مناسبتی خود در سال‌های اخیر به بیش از ۱۰ هزار کودک و اعضای خانواده‌هایشان خدمات آموزشی، بهداشتی، مددکاری، کمک معیشتی و …کشور ارائه کرده است.

«ارفک» خانه امید کودکان کار است | آموزش سواد و مهارت به نان‌آوران کوچک

کد خبر 744289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha