سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

با وجود نامه انتقادی چندی پیش50 نماینده مجلس به رئیس‌جمهوری برای توقف روند واردات برنج و مرکبات، هشدارهای کارشناسان و متولیان بخش تولید در زمینه تداوم این روند و دیدگاه‌های قبلی مسئولان وزارت بازرگانی مبنی بر اتمام ذخیره‌سازی سیب و مرکبات از محل تولید داخل و واردات، مطابق روال سال‌های قبل ، از روز گذشته تعرفه واردات سیب و مرکبات صفر شد.

به گزارش خبرنگار ما، براساس تصمیم دولت از روز گذشته تعرفه واردات سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید حذف شد. این کاهش تعرفه تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه می‌یابد.

مصوبه روز گذشته هیات دولت در حالی ابلاغ شد که پیش از این نیز وزیر بازرگانی کاهش تعرفه واردات میوه و مرکبات از 15 بهمن‌ماه جاری مطابق روال سال‌های قبل را اعلام کرده بود.

از سوی دیگر معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه با اعلام پایان یافتن ذخیره‌سازی‌ میوه برای تنظیم بازار شب عید از جلسات هماهنگی وزارت بازرگانی با اصناف برای ساماندهی نظام توزیع میوه خبر داده بود. این اظهارات و اخبار اعلام شده در زمینه وجود ذخیره‌سازی مناسب سیب و مرکبات، صفر شدن مجدد تعرفه واردات این محصولات از روز گذشته را با ابهام‌هایی مواجه ساخته است.

ضعف آمار تولید

دبیر کل خانه کشاورز با اشاره به صفر شدن تعرفه واردات سیب و مرکبات از روز گذشته به خبرنگار ما گفت: علت اینگونه تصمیم‌گیری‌ها مشخص نیست چرا که کاهش تعرفه واردات در زمان افزایش تولید داخل و افزایش این تعرفه در زمان کاهش تولید به رویه‌ای تبدیل شده است.

عیسی کلانتری افزود: این شیوه تصمیم‌گیری ناشی از اطلاعات غلط دست‌اندرکاران وزارت جهادکشاورزی از میزان تولید داخل این محصولات است که مسئولان وزارت بازرگانی را  برای تنظیم بازار با مشکل مواجه کرده است.

مخالفت کمیسیون کشاورزی

همچنین عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون با واردات محصولاتی مانند سیب و مرکبات که در تولید جهانی آن دارای رتبه و مقام هستیم مخالف است، گفت: از آنجا که این محصولات به‌اندازه کافی در کشور تولید می‌شود ضرورتی برای افزایش واردات از طریق کاهش سود بازرگانی نیست.

کد خبر 74604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز