همشهری آنلاین: گمانه‌زنی‌ها در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌های مهیب استرالیا، پای پلیس را به معرکه کشانده و تمام مناطق آتش گرفته به صحنه جرم تبدیل شده است و همچنان برتعداد قربانیان افزوده می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس تا کنون تعداد قربانیان به 130 نفر رسیده است و امدادگران با جست‌ و جوی بیشتر در مناطق آتش‌گرفته همچنان جنازه‌های بیشتری پیدا می‌کنند.

مقامات احتمال داده‌اند این آتش‌سوزی گسترده که در تاریخ استرالیا بی‌سابقه بود عمدی است. کوین راد نخست‌وزیر استرالیا در این باره در یک مصاحله تلویزیونی گفت: به چنین انسانی چه باید گفت؟ هیچ کلمه‌ای برای توضیح آن پیدا نمی‌شود به جز این که یک قتل عام بوده است.

پلیس استرالیا برخی شهرهای آتش گرفته این کشور را محاصره کرده و در راه‌های ورودی و خروجی شهر ایست بازررسی مستقر کرده است. پلیس ایالت ویکتوریا هم در این باره گفته است متخصصان کشف‌جرم آتش‌سوزی‌ها در یکی از شهرها مستقر شده‌اند و قرار است به دیگر شهرهای آتش‌گرفته هم اعزام شوند. پلیس اعلام کرده این که میزان کشته‌ها در شهرها چقدر بوده است مهم نیست و تحقیقات در همه شهر انجام خواهد شد.

دادستان کل استرالیا رابرت مک‌کللاند مجازاتی کسی را که عمدا آتش‌سوزی به پا کرده، 25 سال زندان اعلام کرد اما گفت با توجه به اتهاماتی که درباره قتل به این شخص وارد خواهد شد می‌تواند به حبس ابد هم محکوم شود.

در شهرهایی که آتش‌سوزی اتفاق افتاده است نجات‌یافتگان در محل‌های امنی مستقر شده‌اند و صلیب‌سرخ استرالیا از آن‌ها مراقبت و نگهداری می‌کند. در لیستی که صلیب‌سرخ از نجات‌یافتگان اعلام کرده تا کنون چهار هزار نفر جای گرفته‌اند.

یکی از نجات‌یافتگان که از فیزنت‌فریک به همراه خانواده‌اش فرار کرده مشاهداتش را این گونه بیان می‌کند: همه جا پر از اسب‌های مرده و زنده و کانگروهایی بود که با شعله‌هایی آتش پشت سرشان بالا و پایین می‌پریدند.

نخست‌وزیر ایالت ویکتوریا گفت: قرار است یک کمیسیون سلطنتی برای تحقیق درباره آتش‌سوزی‌ها ایجاد شود. کمیسیون سلطنتی طبق قوانین استرالیا عالی‌ترین کمیته تحقیق است که می‌تواند در این کشور ایجاد شود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است با این که هوا نسبت به چند روز قبل بهتر و کمی‌ خنک‌تر شده است اما صدها نقطه آتش‌گرفته در معرض بادهای گرم قرار دارند و احتمال می‌رود آتش به شهرهایی که تا به حال گرفتار حریق نشده‌اند سرایت کند.

آتش‌سوزی چندین هفته در جنوب‌شرق ایالت ویکتوریا در جریان بود اما از روز شنبه با وزش‌بادهای شدید و گرم به مناطق مسکونی سرایت کرد و باعث قربانی‌شدن ده‌ها نفر شد.[در همین رابطه] گرم شدن بی‌سابقه هوا در این مناطق و وقوع خشکسالی که در یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده است به همراه بادهای گرم فصلی عوامی هستند که باعث گسترش سریع آتش‌سوزی به مناطق مسکونی بوده‌اند.[استرالیا؛ موج ‌بی‌سابقه گرما بیست قربانی گرفت]

کد خبر 74970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز