چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک طراح نر‌م‌افزار با اشاره به وجود قوانین برای مجازات متخلفان نقض قانون کپی‌رایت در نرم‌افزارهای قرآنی، بر ضعف کاربردی و اجرایی این قوانین و نبود ضمانت اجرایی آن تأکید‌کرد.

به گزارش ایکنا، حسین مقداد مدیر شرکت افق رایانه آسیا، در ارزیابی خود از رعایت حق مؤلف در نرم‌افزارهای قرآنی گفت: این قانون در ایران به خوبی رعایت نمی‌شود، در حالی‌که تلاش شده قوانینی در این زمینه تصویب شود، ولی این قوانین از پشتیبانی خوبی برخوردار نیست و به خوبی اجرایی نمی‌شود.

وی درباره شناسنامه‌دار کردن نرم‌افزارها به عنوان راه‌ حلی برای اجرای حق مؤلف در نرم‌افزارهای قرآنی گفت: علی رغم اینکه چندین سال از صحبت درباره این قوانین می‌گذرد، ولی در حد صحبت باقی مانده و اجرایی نشده است.

مقداد افزود: وزارت ارشاد از صاحبان و پدیدآورندگان نرم‌افزار برای ثبت نرم‌افزار خواست که عضو اتحادیه شوند تا پروانه نشر بگیرند و دوباره از ما خواستند که نرم‌افزارها را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شورای انفورماتیک ثبت کنیم، اما به‌نظر می‌رسد که نتیجه‌ای دربر نداشته باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی قوانین بسیار سختی وجود دارد و کسانی که بدون مجوز از نرم‌افزارها یا سی‌دی‌ها کپی می‌گیرند، جریمه می‌شوند و با پرداخت مبالغ سنگین جریمه به شرکت متضرر، کمک بزرگی می‌کنند، اما در ایران که با ضعف قوانین در این حوزه روبه‌رو است، علی رغم وجود مجازات زندان و جریمه، چندان عملی محقق‌نمی‌شود.

مقداد موانع قانونی این حوزه را در کاربردی و عملی نبودن قوانین دانست و تأکید کرد: ضعف دستگاه‌های قانون‌گذار و بلندمدت بودن جریان دادرسی‌ها موجب شده تا افراد متضرر چندان دنبال پیگیری شکایات خود نباشند.

این طراح نرم‌افزار بر فرهنگ‌سازی در جامعه در این زمینه تأکیدکرد و ادامه داد: همانطور که تبلیغات تلویزیونی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ساخته می‌شود، در زمینه نرم‌افزارها نیز باید چنین اقداماتی انجام گیرد، به شرطی که بازخورد آن در جامعه مطالعه شود و مفید بودن این تبلیغات ارزیابی شود.

مقداد تصریح کرد: نباید آموزش مردم جامعه را به شرکت‌های تولیدی نرم‌افزار واگذار کرد، بلکه باید از طرف مسئولان و قانون‌گذاران این عرصه، برنامه‌ریزی انجام شود و اجرایی کردن آن برنامه‌ها را به صاحبان نرم‌افزارها واگذار کرد.

مدیر شرکت افق رایانه آسیا اضافه کرد: تولیدکنندگان نرم‌افزار برای رفع مشکلات موجود و با توجه به نبود حمایت کافی دولت از تولیدکنندگان نرم‌افزارها و کاربردی و عملی نبودن قوانین موجود در این زمینه، مجبور هستند که از لحاظ فنی تدابیر سختی را در نرم‌افزار‌های قرآنی تولید‌شده در نظر بگیرند

کد خبر 75126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز