جواهرات گرانقمیت همیشه یکی از بزرگ‌ترین اهداف سارقان در سراسر دنیا به حساب می‌آیند؛ جواهراتی که باندهای بزرگ سرقت برای به دست آوردنشان ماه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند تا سر فرصت، این اشیای قیمتی را به دست بیاورند.

سرقت الماس

به گزارش همشهری آنلاین، اما در بین همه این جواهرات، الماس‌های تراش‌نخورده جزو اشیای موردعلاقه و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سارقان هستند چرا که کمتر پلیسی می‌تواند سرنخی از این الماس‌ها به دست بیاورد؛ به همین دلیل با اینکه بسیاری از این سارقان حتی می‌توانند به راحتی جواهرات دیگر را هم بردارند ولی از آنها می‌گذرند و برای اینکه به دام نیفتند، تنها به دزدیدن قطعه سنگ‌های الماس اکتفا می‌کنند.  

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

جواهرفروشی گراف -  ۶۵ میلیون دلار

در ۲۳ می ۲۰۱۰ دو مرد با لباس‌های تیره و ماسک وارد جواهرفروشی گراف در لندن شده و با شلیک دو گلوله هوایی از همه خواستند تا ساکت باشند. آنها می‌دانستند که گاوصندوق نگهداری از الماس‌ها با گاو صندوق نگهداری از دیگر جواهرات متفاوت بوده و مستقیم به سمت گاوصندوق الماس‌ها رفتند. در این دزدی که بزرگ‌ترین سرقت الماس انگلیس عنوان شد، ۴۳ انگشتر، گردنبند، ساعت و دستبند با نگین‌های الماس و مقداری الماس تراش‌نخورده که روی هم ۴۰ میلیون پوند قیمت داشتند، به سرقت رفت.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده
  جواهرفروشی گراف که مورد سرقت قرارگرفت

در میان الماس‌های به سرقت‌رفته یک گردنبند با الماس کمیاب زرد و یک حلقه با الماس مشهور مارکوئیز نیز بودند که ارزش بسیار بالایی داشتند. با تحقیقات پلیس و به کمک فیلمی که توسط دوربین‌ها ضبط شده بود، فردی به نام نبوجسا دنیک  وسه نفر از همدستانش دستگیر و پس از اعتراف به جرم خود به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده
  نبوجسا دنیک  وسه نفر از همدستانش دستگیر و پس از اعتراف به جرم خود به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شدند

اما از بین تمام اشیای باارزشی که نبوجسا به سرقت برده بود، فقط حلقه‌ای که نگینش الماس مشهور مارکوئیز بود در یک قوطی کرم پیدا شد.

موزه علوم تحقیقات هلند

یکی از بزرگ‌ترین دزدی‌های الماس در سراسر دنیا مربوط به سال ۲۰۰۲ و از موزه علوم و تحقیقات هلند بود. این موزه به مدت یک هفته میزبان با ارزش‌ترین و عجیب‌ترین الماس‌ها از سراسر دنیا بود که توسط کلکسیونرها، جواهرفروشان و موزه‌های دیگر نگهداری می‌شدند. روز یکشنبه بود و موزه پس از یک هفته میزبانی تعطیل شده بود تا اول هفته این الماس‌ها به صاحبانشان بازگردانده شوند. این موزه مجهز به بهترین سیستم‌های امنیتی بود و به طور ۲۴ ساعته از آن محافظت می‌شد.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

اما وقتی صبح روز بعد مسوولان موزه وارد سالن اصلی شدند، با جای خالی ۲۸ الماس روبه‌رو شدند که در حدود ۱۲ میلیون دلار ارزش داشتند. سارقان هیچ ردی از خود باقی نگذاشته بودند. این پرونده پس از سال‌ها تلاش بهترین کارآگاهان برای یافتن سارقان و حتی الماس‌ها بی‌نتیجه بود و به یکی از مرموزترین سرقت‌های الماس در سراسر دنیا تبدیل شد.

بانک الماس آنتورب

دزدی سال ۲۰۰۳ از مرکز الماس آنتورپ در بلژیک یکی از بزرگ‌ترین دزدی‌های الماس در بلژیک و حتی سراسر دنیاست؛ این مرکز دارای بهترین و بالاترین سطح امکانات امنیتی بود و یکی از ایمن‌ترین مراکز نگهداری جواهرات در این کشور به حساب می‌آمد. به طوری که بیشتر جواهرفروشان و سرمایه‌داران از سراسر کشور جواهرات خود را در این مرکز به امانت می‌گذاشتند. هرگز مشخص نشد چگونه سارقان به این مرکز وارد شده، دستگاه‌های امنیتی را از کار انداخته و الماس‌ها را به سرقت برده بودند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده
 ارزش الماس‌های ربوده شده از آنتورپ بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تخمین زده شد

جالب‌تر از همه این بود که سارقان تنها به دنبال الماس بوده و به هیچ‌کدام از جواهرات دیگر دست نزده بودند. ارزش الماس‌های ربوده شده از آنتورپ بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تخمین زده شد. عاملان اصلی سرقت هرگز دستگیر نشدند. همچنین هیچ ردی از الماس‌ها پیدا نشد.

فرودگاه آمستردام

بزرگ‌ترین و گران‌ترین سرقت الماس که سارقان آن موفق به فرار شدند، در فوریه ۲۰۰۵ و در فرودگاه بین‌المللی آمستردام رخ داد. یکی از پروازهای کی‌ال‌ام حامل ۱۱۸ میلیون دلار سنگ الماس بود که از یک جواهرفروشی در آمستردام به بانک جواهرات آنتورپ در بلژیک برده می‌شد. زمانی که هواپیما به مقصد رسید، گروهی از سارقان با پوشیدن لباس کارمندان شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام، راننده اتومبیل حمل بار را ربوده و به وسیله آن به قسمت بار هواپیما رفتند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

آنها که گویا از قبل می‌دانستند الماس‌ها در کدام چمدان قرار دارد، تنها آن را برداشته و به سرعت از محدوده باند هواپیما خارج شدند. این سرقت در روز روشن و در مقابل دید هزاران تماشاگر صورت گرفت اما هیچ‌کس نتوانست جلوی این سرقت مسلحانه را بگیرد. آنها به سرعت ازمحل دور شده و نه سارقان و نه حتی تکه‌ای کوچک از الماس‌ها هرگزپیدا نشدند.

بانک الماس آمرو

 کارلوس هکتور فلومنبام یکی از سارقان باهوشی بود که توانست با تونلی که از زیرزمین به بانک جواهرات آمرو در بلژیک زده بود وارد بانک شود. یک سال می‌شد که کارلوس این نقشه را کشیده و ۱۲ ساعت در روز بدون وقفه کار می‌کرد تا این تونل را حفر کند. ماه مارس ۲۰۰۷ بود و کارلوس گمان می‌کرد ساعت کاری که سیستم‌های امنیتی غیرفعال هستند، بهترین زمان برای سرقت است. او موفق شد مخفیانه از تونل وارد بانک شود. کارلوس نمی‌خواست کسی از تونل باخبر شود زیرا در نظر داشت تا دوباره از همان مسیر فرار کند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

در این سرقت او موفق شد ۱۲۰ قیراط الماس به ارزش ۲۸ میلیون دلار را به سرقت ببرد. اما پلیس توانست از طریق پیدا کردن همان تونل، پس از چند روز کارلوس را دستگیر کند ولی الماس‌ها که شامل دو قطعه کمیاب از الماس‌های آبی و سبز می‌شد هرگز پیدا نشدند. کارلوس هم به ۶ سال حبس محکوم شد.

نمایشگاه مد جواهرات

ساختمان دامیانی در ایتالیا مرکزی برای نمایش‌های مد جواهرات بود. این ساختمان مجهز به بهترین انواع سیستم‌های امنیتی شده بود. اما سارقان فکر این سیستم‌ها را کرده و نمی‌خواستند از در اصلی ساختمان وارد شوند. چند روز طول کشید تا آنها به وسیله دریل، دیواری به ضخامت ۲/۱ متر را از ساختمان کناری سوراخ کرده و منفذی برای ورود ساختند. آغاز ساعت کاری سوم مارس ۲۰۰۸ بود و نمایشگاه برای نشان دادن این جواهرات آماده می‌شد.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

هیچ‌کدام از مشتریان تا شروع نمایش اجازه ورود به سالن نمایش را نداشتند و تنها تعداد مشخصی از کارمندان می‌توانستند داخل شوند. سارقان با پوشیدن لباس پلیس به جمع کارمندان پیوستند و توانستند با تهدید اسلحه ۱۸۶۵ قطعه الماس به وزن ۴۷ قیراط و به ارزش ۲۰ میلیون دلار را به سرقت ببرند اما چیزی نگذشته بود که توسط پلیس دستگیر و به ۸ سال زندان محکوم شدند. سرنوشت این الماس‌ها هم هیچ‌وقت مشخص نشد.  

جواهرفروشی هنری وینستون

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده
  سارقان توانستند با تهدید اسلحه ۱۸۶۵ قطعه الماس به وزن ۴۷ قیراط و به ارزش ۲۰ میلیون دلار را به سرقت ببرند

در ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر روز چهارم دسامبر ۲۰۰۸، چهار مرد که دو نفر آنها لباس زنانه به تن کرده بودند به بهانه خرید، به جواهرفروشی هنری وینستون در پاریس رفته و پس از مدت کوتاهی با تهدید اسلحه، تعداد زیادی از سنگ‌های تراش‌نخورده الماس به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار را به سرقت بردند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده
  به دلیل تغییر چهره سارقان جواهر فروشی هنری وینستون فیلم گرفته شده از آنها ارزشی نداشت

این سرقت که یکی از سریع‌ترین سرقت‌های الماس در فرانسه اعلام شد، تنها ۲۰ دقیقه طول کشید. دوربین‌های امنیتی توانسته بودند از این سارقان فیلم بگیرند اما به خاطر اینکه آنها تغییر چهره داده بودند، هرگز شناسایی نشده و هیچ سرنخی از آنها و الماس‌های ربوده شده به دست نیامد. آنها ۱۵ نفر از کارمندان جواهرفروشی را با اسلحه تهدید کرده و پس از اتمام سرقت به دلیل شلوغی خیابان در آن ساعت موفق شدند در میان ازدحام جمعیت گم شده و از آنجا دور شوند.

جواهرفروشی میلان

در ۲۰ جولای ۲۰۰۹ مقامات میلان موفق شدند فردی به نام لئوناردو ناتاربارتالو را که مدتی قبل از، آن از جواهرفروشی میلان سرقت کرده و به عنوان بزرگ‌ترین سارق الماس در ایتالیا شناخته می‌شد، دستگیر کنند. او موفق شده بود ۴۹۸۹ ‌قطعه سنگ الماس تراش‌نخورده را به سرقت ببرد. تعدادی از این الماس‌های به سرقت رفته هرگز پیدا نشدند و لئوناردو نیز منکر دزدیدن آن قطعه‌ها شد. پیدا کردن الماس‌های تراش‌نخورده به دلیل نداشتن نشانه‌ای خاص غیرممکن است و به همین خاطر تکه‌هایی که توسط لئوناردو به فروش رسیده بودند هرگز پیدا نشدند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

چند ماه پس از دستگیری، پلیس تصمیم گرفت تا لئوناردو را آزاد کندتا شاید از این طریق ردی از الماس‌های مخفی شده پیدا کند اما ماه‌ها از این موضوع گذشت و خبری نشد. به همین خاطر پلیس بار دیگر او را دستگیر و این بار به تحمل ۶ سال حبس محکوم کرد. ارزش الماس‌های ربوده شده ۱۲۸ میلیون دلار تخمین زده شد.

جواهرفروشی کارلتون

در سال ۱۹۹۴ سرقت بزرگی از جواهرفروشی کارلتون در کانز فرانسه رخ داد. در این سرقت تعداد زیادی از سنگ‌های الماس به ارزش ۶۰ میلیون دلار به سرقت رفت. سارقان این جواهرفروشی که بیشتر شبیه به گانگسترهای فیلم‌ها رفتار می‌کردند، سه نفر بودند که پس از ورود به جواهرفروشی مسلسل‌های خود را به طرف سقف گرفته و به صورت رگباری شروع به شلیک کردند.

سرقت الماس‌های تراش‌نخورده

آنها سپس اسلحه‌های خود را به سمت فروشندگان و مشتریان گرفته و از مدیر جواهرفروشی خواستند تا در گاو صندوق را باز کند. آنها تنها سنگ‌های الماس را برداشته، داخل کیف ریخته و از آنجا خارج شدند. این سارقان حتی تمایلی به بردن جواهرات دیگر نداشتند و به سرعت با اتومبیلی که جلوی در منتظر آنها بود، فرار کردند. اما شاهدانی که این ماجرا را دیده بودند توانستند مشخصات اتومبیل را در اختیار پلیس قرار داده و از این طریق سارقان به دام پلیس افتادند. این سه نفر به تحمل ۷ سال حبس محکوم شدند.

منبع: سرنخ- هفته‌نامه‌حوادث‌وشگفتی‌ها- شنبه ۱۳اسفند ماه ۱۳۹۰.

کد خبر 751602
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha