گروه شهری: مامی زندانیان زن تهرانی که با محکومیت مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های تهران به سر می‌بردند آزاد شدند

 تا هیچ زندانی زنی با محکومیت مالی در زندان‌های تهران وجود نداشته باشد.

چندی پیش به پیشنهاد شهرداری تهران و دفاع سرسختانه معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران این موضوع به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و براساس آن به شهرداری مجوز داده شد تا از محل ماده 17بودجه نسبت به پرداخت بدهی آن دسته از زنان زندانی که با محکومیت مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های تهران به‌سر می‌برند، اقدام شود.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز به همین مناسبت طی سخنانی در زندان اوین گفت: شهرداری یک میلیارد تومان برای آزاد‌سازی‌ حدود 200 نفر از زندانیان شهر تهران هزینه کرد که از این تعداد 70 نفر زن و مابقی مردانی هستند که آنها نیز با جرایم غیرعمد در زندان
 به سر می‌بردند.

وی افزود: اگر امروز شهرداری امکان مادی دارد و چنین تصمیمی را گرفته و اجرا می‌کند همه این‌‌پول‌ها و امکانات متعلق به مردم شهر تهران است و ثواب و خیر این کار به همه شهروندان خوبی برمی‌گردد که به تعهدات خود درمقابل شهرداری به موقع عمل می‌کنند.

قالیباف‌خاطر نشان کرد:‌ همیشه تاکید کرده‌ایم که در کنار فعالیت خدماتی و عمرانی، توجه به مسائل اجتماعی، آموزشی، ‌فرهنگی، دینی و حقوق شهروندی از دغدغه‌های مهم مجموعه مدیریت شهری است.

شهردار پایتخت با اشاره به رویکرد فعالیت در حوزه خدماتی و عمرانی، ‌رفاه و فراغت شهروندان و توجه به مسائل تربیتی و آموزشی که 3بخش مهم فعالیت‌های شهرداری را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: این تصمیم که گرفته شد و امروز به ثمر نشست در راستای نگاهی است که در همه حرکت‌های شهرداری در حوزه‌های آموزشی، فراغت و حتی در حوزه‌های خدماتی و عمرانی به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد:‌ اگر امروز آزاد‌سازی‌ زنان زندانی به‌عنوان اولویت نخست شهرداری مدنظر قرار می‌گیرد به‌دلیل حاکمیت این رویکرد در مجموعه مدیریت شهری است که هرکدام از این بانوان ستون و خیمه گاه یک خانواده هستند و هر لحظه دوری آنها از خانواده می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌ و اساسی در جامعه شود؛

به همین دلیل باید تلاش کنیم تا کانون گرم خانواده‌ها را روز به روز گرم‌تر و کامل‌تر کنیم و توجه به آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان را سرلوحه اعمال خود قراردهیم.

شهردار تهران اضافه کرد: هر جرمی که در کشور اتفاق می‌افتد 3 مقصر در آن وجود دارد؛ نخست کسی که جرم را مرتکب شده، سپس جامعه و سوم مدیران جامعه.

برای مثال در بحث اعتیاد جامعه و بیکاری نقش تعیین‌کننده دارد اما در کشور ما متأسفانه وقتی جرمی اتفاق می‌افتد فقط مجرم را تنبیه می‌کنیم و به‌دنبال دیگر مقصرها و روش‌های پیشگیرانه نیستیم.

طرح آموزش، مشاوره و اشتغال برای زندانیان زن

زهرا سادات مشیر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: کمک به زنانی که به‌دلیل حداقل‌های مالی در زندان هستند در دستور کار شهرداری قرار دارد و شورای شهر نیز لایحه آن را پذیرفته و امروز شاهد آزادی 200 نفر از زندانیان با محکومیت مالی شهر تهران هستیم.

مدیرکل اموربانوان شهرداری تهران اظهار داشت:در ابتدای سال 87 بازدیدی‌از زندان اوین داشتم و این نکته به ذهنم رسید که شهرداری می‌تواند اقدامات حمایتی را در این زمینه داشته باشد که به کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از چرخه جرم منجر شود.

وی افزود: در این راستا فعالیت‌هایی آغاز شد و طرحی با ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به قوه قضاییه ارسال شد که آیت‌الله هاشمی شاهرودی با آن موافقت کرد و در آن آموزش و مشاوره، روان درمانی و اشتغال برای زنان زندانی در نظر گرفته شده است وهمچنین اقداماتی نیز در زندان اوین برای موضوع ورزش زنان زندانی انجام شد.

کد خبر 75325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز