دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

حسین حسین‌نژادقندی*: هنوز مهر رأی اعتماد مجلس در سال قبل به وزیر آموزش و پرورش خشک نشده بود که طرح استیضاح وی توسط عده‌ای از نمایندگان مطرح گردیده است.

در سازمانی که تغییر وزیر به تغییرات کلی تا سطوح مدیران مدارس در دورافتاده‌ترین نقاط کشور تسری و تعمیم پیدا می‌کند، بیان کلمه استیضاح، همانند زلزله‌ای کل نظام مدیریتی چنین سازمانی را به لرزش درمی‌آورد، زیرا روشن است که با رأی عدم اعتماد وزیر، ارکان کلیه مدیران از رأس هرم تا قاعده آن متزلزل شده و همگی احساس بی‌ثباتی می‌کنند و کدام مدیر است که در چنین موقعیتی به فکر طرح‌های زیربنایی جهت اصلاح آموزش و پرورش بیفتد. از این رو همه مدیران دچار روزمر‌گی شده و در نهایت دست به یک‌سری اعمال و طرح‌های مقطعی و گذرا می‌زنند.

و در این میان چه بسیارند افراد و معلمانی که تصور می‌کنند استیضاح، صرفاً از میزان شناخت نمایندگان به آموزش و پرورش و معلمان و دانش‌آموزان صورت گرفته است و درد تعلیم و تربیت دارند، در صورتی که بیشترین مشکل استیضاح کنندگان مربوط به عدم انتخاب مدیران مورد نظر آنها در سطح حوزه نمایندگی‌شان بوده است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که برخی  انتصاب‌ها بر اساس گروه‌گرایی و خارج از مسیر شایسته‌سالاری صورت پذیرد، تا سالیان متمادی ما شاهد هیچ‌گونه تحولی در آموزش و پرورش نخواهیم بود:‌ بنابراین پیشنهاد می‌شود:

الف: از کلیه اندیشمندان و کارشناسان و دردآشنایان در امر آموزش و پرورش دعوت به‌عمل آید تا با تشکیل مجمعی، یک برنامه کلان در همه زمینه‌ها جهت آموزش و پرورش از قبیل مسائل آموزشی، کتاب‌های درسی، تربیت معلم، بودجه، امتحانات، مسائل رفاهی معلمان، انتخاب مدیران، فضاهای آموزشی و مسائل پرورشی تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا  مورد تصویب نمایندگان قرار بگیرد.

ب- هر وزیری به اتفاق مدیران زیرمجموعه خود، ملزم به اجرای این برنامه کلان مصوب مجلس شورای اسلامی باشند و هیچ‌گونه سلیقه شخصی را در اجرای چنین برنامه‌ای دخالت ندهند و در صورتی که نمایندگان احساس کردند که وزیر مربوطه از برنامه عدول می‌کند و یا قادر به اجرای آن نیست، نامبرده را استیضاح کنند.

ج- وزرا و مدیران نه براساس حزب و گروه، بلکه بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند و مجلس به وزیری رأی اعتماد دهد که اولاً قادر به اجرای برنامه کلان مصوب مجلس باشد و دیگر این‌که، این سطوح مدیریتی را به بهترین وجهی طی کرده باشد: تدریس با مدرک کارشناسی به مدت 5 سال، معاون آموزشی منطقه، رئیس آموزش و پرورش منطقه، معاون اداره کل، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان، معاون مدیرکل در دفاتر ستادی، مدیرکل در دفاتر ستادی و معاون وزیر آموزش و پرورش.

*دبیر بازنشسته

کد خبر 7539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز