پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

شاید کمتر کسی از داستان ساختمان آجری و زیبای محله دزاشیب خبر داشته باشد. سال‌هاست که روی سر در این ساختمان زیبا که حس و حالی متفاوت به دزاشیب بخشیده، عنوان انجمن خوشنویسان ایران درج شده اما این باغ دل‌انگیز یکی از عمارت‌های تاریخی را در دل خود جا داده است.

هویت تهران

همشهری آنلاین حسن حسن‌زاده: اهالی دزاشیب باغ قدیمی و زیبای محله خود را با نام «باغ انجمن خوشنویسان» می‌شناسند. یکی از باغ‌های بی‌نظیر و تماشایی شمال تهران که از «طهران قدیم» بر جای مانده و در اختیار انجمن خوشنویسان قرار دارد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

اما ساختمانی که اکنون به عنوان انجمن خوشنویســان ایران فعالیت می کند، یکی از عمارت‌های قدیمی شمیران است. این عمارت با دیوارهای آجری که بخشی از آن از خیابان شهید سلیمی نمایان است در باغی به وسعت ۶ هزار مترمربع بنا شده که در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران میان خانواده‌های اعیانی قاجار و پهلوی دست به دست شده است. موسفیدان محله دزاشــیب می گویند این باغ ابتدا متعلق به «اعظم الدوله» خواهر امین الدوله از بزرگان قاجار بود که بعدها به «حســین علاء» نخســت وزیر زمان پهلوی رسید. سال ۱۳۱۴ حسین علاء زمین‌های کنار باغ را خرید و باغ تا ۱۲ هزار مترمربع وسعت پیدا کرد. می‌توان تصور کرد که وجود این باغ در کنار ۲ باغ بزرگ، خیابان را به کوچه باغی در کنــار زمین‌های زراعی و گندمزار تبدیل کرده بــود. اما اکنون ســاختمان انجمن خوشنویسان تنها محلی در دزاشیب است که می‌توان فضایی با درختان کهنسال ۱۰۰ ساله در آن پیدا کرد. هرچند از انبوه درختان این باغ کاسته شده است اما قدیمی‌های دزاشیب هنوز این محل را با نام «باغ علاءالسطنه» می‌شناسند که اکنون به محفلی برای دورهمی خوشنویسان و برگزاری دوره‌های آموزشی به هنرجویان تبدیل شده است.

دورهمی خوشنویسان در باغ قجری

کد خبر 754286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha