سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
۱ نفر

۱۴شهریور ۱۳۱۱ هتل تازه تاسیس بلدیه و کافه شهرداری بعدی تهران؛ با حضور مهمانان عالی‌مقام‌ در مکان فعلی چهارراه ولیعصر افتتاح شد. داستان ساخت این کافه برای شهرداری تهران از آن زمانی آغاز شد که به دستور رضاشاه خندق شمالی تهران پر و خیابانی تازه میان کاخ مرمر و کاخ سعدآباد کشیده شد.

کافه بلدی

همشهری آنلاین ثریا روزبهانی: در محل سابق خندق زمین بزرگی بود که جزو املاک جناب وزیر یا همان میرزاعیسی وزیر بود. اما در آن زمان صاحبی نداشت و شهرداری آن زمین را در دست گرفت. از آن جا که تهران جز «گراند هتل» هتل قابل‌اعتنایی نداشت، تصمیم گرفته شد تا این زمین تبدیل به هتل و کافه شود. هر چند در سال‌های بعد وجه هتل بودن آن در حاشیه کافه شدن پیش رفت.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

روزنامه اطلاعات در ۱۵شهریور در باره افتتاح این کافه نوشته است: «دیشب مراسم افتتاح هتل بلدی با جشن و ضیافت باشکوهی که از طرف بلدیه طهران تدارک شده بود، معمول گردید. برحسب دعوتی که از طرف آقای رئیس بلدیه بعمل آمده بود از ساعت ۹‌ونیم بعدازظهر آقایان مدعوین که مرکب از آقای وزیر محترم دربار، هیأت دولت، ریاست مجلس ملی و جمعی از رجال و نمایندگان مجلس سفرا و وزرای مختار و کلیه نمایندگان سیاسی خارجه بودند، متدرجا در عمارت مهمانخانه بلدی حضور یافتند.»

این هتل کافه به پیشنهاد شهرداری تهران و با مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان ساخته شد. در گزارش افتتاح آن آمده است: «ساختمان عمارت فوق‌العاده زیبا و مهندسی آن را یک نفر مهندس رومانی مسیو فرد نموده و برای ساختمان سرتیپ بوذرجمهر رئیس محترم بلدی مساعی و فعالیت خاصی به خرج داده است.» این کافه هتل در سال‌های بعد رونقی گرفت و پاتوقی برای خانواده‌ها و برخی چهره‌های فرهنگی هنری شد، اما در دهه۳۰ با گسترش تهران و اضافه شدن کافه‌های تازه‌ از رونق افتاد. در نهایت شهرداری تصمیم گرفت آن را تبدیل به هتلی ۵‌ستاره کند. اما مشکلات اجاره‌ای که ۲سال طول کشید در نهایت باعث شد تا موضوع هتل تازه در جای کافه شهرداری منتفی شود. در سال ۱۳۴۵ با تصویب ساخت سالن تئاتری مدرن و حرفه‌ای این زمین به رادیو تلویزیون ملی سپرده و تئاترشهر در  محل کافه بلدی ساخته شد.

به نوشته این گزارش و کسانی که بعدها این ساختمان را دیدند: «عمارت مهمانخانه بلدیه مشرف به باغ زیبایی است که دارای خیابان‌بندی منظم و گلکاری‌های قشنگ است و این باغ خود به عظمت و شکوه عمارت بیشتر افزوده است.»

کد خبر 754533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha