استاد حوزه علمیه گفت: دشمن در شعار زن، زندگی، آزادی به دنبال نقطه مقابل مادر بودن است زیرا زن را به راحت طلبی دعوت می‌کنند و رنج مادر بودن را برنمی‌تابند ولی زن از نگاه اسلام کسی است که دختر خانه، همسر وفادار و مادر فداکار باشد.

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم ۲۸ فروردین در حرم حضرت معصومه (س) در بیان نکات تفسیری جزء ۲۶ قرآن کریم، با بیان اینکه احسان به پدر و مادر نزد خداوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: در قرآن کریم چهار مرتبه عبارت «وبالوالدین احسانا» بیان شده است که هر بار بعد از سفارش به پرستش خدا است همچنین ۵ مرتبه واژه «وصّینا» به کار رفته که سه مرتبه آن مربوط به والدین است.

وی با بیان اینکه شکر خدا در برخی از آیات از جمله آیه ۱۵ سوره مبارکه احقاف در کنار تشکر از والدین قرار گرفته که نشان دهنده اهمیت والدین است، گفت: احسان به والدین از احکام عمومی مشترک در همه ادیان است، انسان اگر انسان باشد برای پدر و مادرش ارزش قائل است و در بین پدر و مادر در آیات سوره احقاف به وضوح جایگاه مادر برجسته شده است.

وی با بیان اینکه آیه ۱۵ سوره احقاف بعد از احسان به والدین درباره مجاهدت‌های مادران با ما سخن می‌گوید، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید مادر انسان را با سختی بسیار حمل می‌کند و با سختی بسیار به دنیا می‌آورد و در یک دوره ۳۰ ماهه بارداری و شیردهی کودک را تحمل می‌کند و این دشواری‌ها باعث شده که مادر حق ویژه‌ای نسبت به فرزند پیدا کند.

حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه در روایات نیز تاکید ویژه‌ای به احسان به مادر شده است، بیان کرد: شخصی خدمت پیامبر(ص) رسید که من به چه کسی احسان کنم حضرت فرمودند به مادرت؛ دوباره پرسید بعد از او به چه کسی احسان کنم؟ حضرت فرمودند به مادرت؛ دوباره پرسید بعد از او به چه کسی احسان کنم؟ باز فرمودند به مادرت و در مرتبه چهارم فرمودند به پدرت احسان کن.

وی ادامه داد: در روایت دیگری بیان شده است که شخصی خدمت پیامبر (ص) رسید و گفت من علاقه زیادی به جهاد دارم ولی مادرم راضی نیست؛ پیامبر (ص) فرمودند برو و در کنار مادرت بمان و قسم به خدایی که من را مبعوث کرد یک شب انس با مادر برای تو از جهاد یک سال برتر است.

مشاور رئیس جمهور در امور حوزه و روحانیت با بیان اینکه مرحوم شیخ انصاری مادر خود را بر دوش می‌کشیدند و می‌گفت بر دوش کشیدن مادر گره‌های زیادی از من باز می‌کند، گفت: بر اساس آیه ۱۵ سوره احقاف خدمت به والدین و به ویژه مادر سه برکت دارد که اول قبولی اعمال، دوم آمرزش گناهان و سوم بهشت برین است.

وی با بیان اینکه از مجموع آیات و روایت نقش محوری مادر در کانون خانواده روشن می‌شود، اضافه کرد: از آنجا که خانواده محور جامعه است معلوم می‌شود مادر محور جامعه است و اگر نقش مادر کم رنگ شود خانواده دچار فروپاشی می‌شود و فروپاشی خانواده به معنای فروپاشی جامعه است.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه در برخی جوامع غربی در پی بی توجهی به جایگاه مادر خانواده ها متلاشی شدند و بسیاری از انسان‌ها به صورت تنها زندگی می‌کنند، افزود: تنهایی انسان‌ها خسارت‌های سنگینی مانند خودکشی، افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی را به دولتمردان تحمیل کرده و بر اساس گزارش یکی از روزنامه های معتبر انگلیسی خسارت این افراد برای انگلیس ۳۲ میلیارد پوند بوده است.

وی بیان کرد: افراط در کشاندن زن‌ها به بیرون خانه، کم رنگ کردن نقش خانه داری و همسر داری، بی توجهی به جایگاه مادر و روابط افسار گسیخته بین محرم و نامحرم باعث شده که خانه و خانواده در غرب حرمت خود را از دست داده، صمیمیت و آرامش از بین رفته و خانواده مفهوم خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه شعار زن، زندگی، آزادی غربی به معنای نفی دخترِ خانه بودن است، عنوان کرد: غربی‌ها زن را به عنوان دختر خیابان می‌پسندند نه دختر خانه و بر دوش گرفتن مسئولیت خانواده را از زن‌ها سلب می‌کنند. دشمن در شعار زن، زندگی، آزادی به دنبال نقطه مقابل مادر بودن است زیرا زن را به راحت طلبی دعوت می کنند و رنج مادر بودن را برنمی‌تابند ولی زن از نگاه اسلام کسی است که دختر خانه، همسر وفادار و مادر فداکار باشد.

کد خبر 754653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 94
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • دهقاتی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    از نظر شما زن باید خانه بماند‌تحصیل بسیار‌خطرناک است باید آشپزی کند به مرد و تمکین کند
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      9 87
      پس چی ... تازه متوجه شدین
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    62 12
    کار ،زندگی، پیشرفت،در گرو امنیت وقانون...آزادی تا اجرا قانون نباشه آزادی نیست
  • یه نفر IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    استقلال آزادی پس چی ؟ احتمالا اونم فقط برای مرده
  • US ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    97 11
    از دیدگاه حکومتی ، زن به کسی اطلاق میگردد که در درون منزل و در مطبخ مشغول فرزندآوری و فرزنداری و پخت و پز است ! حکومت نیمی از جمعیت کشور را نادیده گرفته و از چرخه فعالیت و توسعه اجتماع بر حذر می دارد ! شاید این نوع نگرش در بدو اسلام به دلیل عدم تنوع مشاغل و حرف و عدم علوم و تخصص لازم مشکل نداشت ، ولی امروز با توجه به مشاغل مختلف اجتماعی که زنان در آن توانای دارند محروم کردن اجتماع از نیمی از پتانسیل بالفعل و انرژی آنان است ! قطعا " این نوع نگرش باید اصلاح و تغییر اساسی کند ، چرا که فاقد منطق و استدلال و اشتباه محض است ! این نوع نگرش موجب پسرفت اجتماعی و تنزل جایگاه انسانی و در بلند مدت موجب انحطاط جامعه می گردد ! چرا ، مردان به خود حق می دهند که برای زنان دستور وضع و تعیین تکلیف کنند ؟ چه حس برتری بین مردان وجود دارد ؟ آیا زنان نیز حق ندارند نسبت به مردان یک چنین نظر و دیدگاهی داشته باشند ! مردان برای خودشان جایگاه برتری متصور هستند ؟ خیلی از مسائل فقه و شرع هستند که باید بازنگری و به روز گردد این مسائل در شرایط و اقتضاء زمانه خودش موضوعیت داشته .
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    فقط از زن انتظار دارن هرسال مادر بشه
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    96 6
    باید بپذیریم که زن هم انسانه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    97 9
    چنان از غربی ها سخن می‌گویید انگار با آنها زندگی کردید ، زن ، دختر خانه ،یعنی چی ؟؟ در قرن ۲۱ ، با وسایل مدرن زندگی ، رختشویی ، ظرفشویی ، اجاق گاز ، یخچال . جارو برقی ، فر ، پخت و پز آسان، دختر مدرسه برو ، دبیرستان ، دانشگاه ، پزشک ، مهندس ... همسر وفا دار هم هرچه علم و سواد و دانش اش بیشتر باشد همکاری اش در زندگی و خانواده مفید تر هست ، بچه هم مهد کودک هست ،زن هم مادر فداکار هست ، ۹ ماه حاملگی ، زایمان ، شیر دهی ، و .......انجام می‌دهد، کار در اداره انجام می‌دهد در مخارج زندگی شریک است ، زن ، زندگی، آزادی، یعنی با این طرز تفکر امثال شما متضاد است که بر نمی‌تابد، زن ، فقط جسم نیست ، زن اندیشه و تفکر است ... خانم مریم میرزاخانی ، خانم انوشه انصاری و.........
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    94 12
    خدیجه همسر پیامبر یک بازرگان بود . عایشه یک زن تمام عیار و مبارز و با سواد و شاعر ه بود
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    82 7
    مادر شدن مساوی دختر خانه بودن نیست. بعضی زنان نخست وزیر یا وزیر در کشورهای غربی در حین بارداری مسولیت مقام اول کشور را عهده دارشدند.اینجوردفاع از اسلام واقعا به ضرر اسلامه.با دید محدود سنتی به خانواده به اسلام ضربه می زنید.
  • آرتمیس IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    63 4
    آخه چه مادری؟ وقتی که حتی نمیتونه شکم خوشو سیر کنه ! بچه هم بیار کی خرجشو بده پدری که فقط دنبال عیش ونوش هست ! اول این مردارو ادب کنید زندگی کردنو یادشون بدین بعد دم از آزادی زنا بزنید!
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    61 6
    ایشان چی میخونن که در مورد همه چی نظر میدن؟ منم خیلی دوست دارم برم همون درس رو بخونم.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    61 3
    وقتی این آقا در مورد حقوق زنان صحبت می کنه شما تریبون رو بده به خانم ها خودشون در مورد حقوق شون اظهار نظر کنن.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    62 2
    زن مانند مرد کرامت دارد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    16 68
    از این دختران مادردرنمی آت اصلأ وایدا اینا مدلهای بازار خودنمایی هستند نه زن زندگی
  • حسن IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    12 65
    سلام به همه (نظرم رو در سه قسمت درج می کنم) دوستانی که قصد دارید نظر بدید یا فقط میخونید. لطفا با دقت بخونید عزیزان. من کامنت ها رو همیشه میخونم و تفاوت ادراک افراد رو متوجه میشم. عزیزی که دختر خانه یا زن خانه دار رو زن اسیر و دور از جامعه معرفی میکنی؛ این برداشت خود خواننده است نه منظور گوینده. لطفا درک کنید که منظور خودتون یا هر شخص دیگه رو به گوینده نسبت ندید. حرف این بنده خدا بدون تفسیر، واضح هست. در 6 بند، فقط درباره اهمیت و ارزش ذاتی زن گفته شده و در بند هفتم، علت این اهمیت مطرح شده، یعنی مادر بودن و محور بودن برای خانواده و همسر و فرزندان. بنده هشتم و نهم وضعیت تجربه شده نظام های غیر دینی هست و بند آخر، حرفی هست که به اسم آزادی میخوان همون بلاها سر بشریت بیاد. این مساله نه سواد میخواد نه ربطی به تفاوت فرهنگ کشورها داره. در همه جای دنیا یک دختر، بطور بالقوه یعنی مرکز خانواده و دلیل مرکزیت، و همزمان مادربودن و تربیت فرزند.
  • حسن IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    24 7
    اگر این اصالت رو فطری بدونیم که بعید میدونم کسی بگه مثلا فرزند پروری(نه کمک به همسر- باز برداشت غیر عادی نکنید) کار مردانه است، منطقا زمان زیادی از روز به زیبایی و رسیدگی به محیط منزل و تربیت و رسیدگی به بچه ها صرف میشه. اگر همون مقداری که آقایون کار میکنن، ساعات و سالهای طولانی تحصیل و اینکه مجبور هستن بیرون از خونه باشن، برای زن هم همین مشغله ها باشه، اصلا زمانی برای فرزندان باقی می مونه؟! فرصتی برای مراقبت از خود، ایجاد شادی و آرامش برای همسر و مانند اینها امکان پذیر هست؟! به علاوه اینکه معنی این حرف باز هم این نیست که کسب علم نباشه. یا فعالیت اجتماعی. اما به اندازه ای که به همراهی مادر با فرزندان و آرامش محیط خانه(خسته نشدن زن) آسیب نزنه. کل حرف این هست؛ فعالیتها متناسب با توان و تحمل روانی زن و مرد. همین
  • حسن IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
    25 16
    اندازه ها باید رعایت بشه و سنگینی کارها و وظایف.(همونطور که فرضا بارداری و زاییدن بر عهده مرد نیست چون با سایر تواناییهای بدنی و روانی مرد اصلا سازگاری و تناسب نداره) اینقدر این مطلب روشنه که نمیدونم خواننده ها چرا فقط میخوان یک نظر مخالف بنویسن . انگار صرف مخالفت لذت داره! عزیزی که دقت کافی نمیکنی؛ شما عملا داری سطح ادراک خودت رو به دیگران نشون میدی! نمیدونم چقدر مطلع هستید، اما همین کامنت ها در تحقیقات اجتماعی و روانشناسی و سیاسی، یکی از منابع شناخت هر کشور و مردمش هست. با همین ادراک ها ، کشورهای صنعتی(بخوانید صرفا موفق در کالا ، نه انسان- میدونم که بعضی افراد، کل متن رو رها میکنن سر همین جمله مقاله مینویسن) فرهنگ مصرف رو شناسایی میکنن و کالاهایی متناسب با میزان دقت اونها میسازن، کیفیتی فقط متناسب با کیفیت تحلیل اون جامعه. (یعنی اگر از پراید و ... راضی نیستید بدونید که خودتون در همین حد هستید و تولیدکنندگان هم این رو از منابع مختلف از جمله همین بازخوردها و نظرات تشخیص میدن) تحصیلات من پژوهشگری علوم اجتماعی هست و بخوبی از این قضیه اطلاع دارم.