مشاهدات محققان این طرح حاکی از آن است که در موارد بسیاری، خرید از این فروشگاه ها برای شهروندان تهرانی به نوعی شاخصی برای اعتبار اجتماعی تلقی می شود. با توجه به تنوع‌ نسبی کالایی‌ که‌ در فروشگاه‌های شهروند وجود دارد، شهروندان‌ می‌توانند کالای‌ مورد نظر خود را برای‌ خرید بیابند.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، میترا زاغی، سمیه گایگانی و پیمان محمودی
 
پیشگفتار
 توجه به رفاه اجتماعی شهروندان یکی از مولفه‌های موثر در تامین مشارکت عمومی و جلب رضایت جمعی است. یکی از مصادیق این موضوع را می‌توان در راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشاهده کرد. این فروشگاه‌ها با عرضه تمرکز کالا امکان تجربه‌ای متفاوت در خرید را برای شهروندان فراهم می‌کنند. براساس اهداف اعلام شده، تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای، یکی از سازوکار‌های کاهش هزینه‌های توزیع و عرضه کالا بوده است.

شهرداری تهران به منظور بهبود مدیریت شهری، کاهش هزینه‌های تردد و حجم ترافیک درون‌شهری، صرفه‌جویی در وقت شهروندان، کاهش آلودگی‌های محیط‌ زیست و حذف واسطه‌های اضافی بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده به ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران اقدام کرد. 

شرکت خدمات کالای شهروند، که مدیریت این شبکه فروشگاه‌های مدرن و زنجیره‌ای را به‌عهده دارد، وابسته به شهرداری تهران بوده است. فروشگاه‌های شهروند از همان ابتدا تاسیس (آبان ماه سال 1372) با استقبال شهروندان همراه بوده و گسترش یافته است. هم اکنون این فروشگاه‌ها با 17 شعبه در مناطق مختلف شهر تهران فعال و در حال انجام وظیفه هستند.

هدف تحقیق:
ارائه شیوه های جدید عرضه و خرید کالا یکی از ابعاد مهم فرهنگ جدید شهری است. براین اساس، این تحقیق در پی آن است که جایگاه فروشگاه زنجیره ای شهروند را که توسط مدیریت شهری تهران راه‌اندازی شده است، نزد مردم تهران شناسایی کند.


روش جمع آوری اطلاعات:
نظرسنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری:
شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 6 تا 9 بهمن‌‌ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
66 درصد از پاسخگویان بیشتر به صورت نقدی، 22 درصد با بن خرید شهروند و 12 درصد با کارت‌های اعتباری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند خرید می‌کنند.

بر اساس نتایج جداول کا اسکوار (در سطح معنی داری بالاتر از 98 درصد)؛ بیشتر پاسخگویان مرد، که در منطقه 4 تهران سکونت دارند از طریق وجود شعبه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در محل سکونت‌شان با این فروشگاه‌ها آشنا شده‌اند. این درحالیست که بیشتر زنان خانه‌دار ساکن منطقه 4 تهران از طریق تعاریفی که اطرافیان از این فروشگاه‌ها کرده‌اند با شهروند آشنا شده‌اند. گفتنی‌ است بیشتر پاسخگویان مرد ساکن منطقه 5 تهران نیز از طریق بن‌های ارائه شده از سوی سازمان و محل کارشان با شهروند آشنا شده‌اند.

نمودار زیر نشاندهنده پراکندگی پاسخگویان بر اساس طریقه آشنایی آنان با فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند است: 
 
 


جدول زیر بیانگر توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درمورد مزایای خرید کردن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند است:

مزایای خرید از شهروند 

تعداد

درصد

امکان خرید کلی 

231 

44

تنوع کالا و برخورداری از حق انتخاب 

130

26

کیفیت و مرغوبیت کالا 

70 

13

مزایایی ندارد (به دلیل داشتن بن خرید، مجبورم از شهروند خرید کنم) 

23

4

امکانات مناسب و جذابیت خرید از شهروند به خصوص برای کودکان
(پاکیزگی، نزدیکی، پارکینگ، آسانسور و پله برقی و...) 

21

 4

مناسب بودن و تثبیت قیمت کالاها در فروشگاه‌های شهروند 

20

4

بسته‌بندی مناسب اجناس

16

3

ساعت خرید نامحدود و صرفه جویی در وقت 

11  

2

جمع

522

100

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در  سایت مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری بخوانید.

کد خبر 75582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز