گردش در موزه هوایی تنها تفریح در یک مکان نیست، بلکه روایت تاریخ هوایی کشور است. دیدن هرکدام از هواپیماهایی که در موزه قرار دارد داستان یک پرواز است. بسیاری از علاقه‌مندان به پرواز و صنعت هواپیمایی پای ثابت نمایشگاه هوایی تهران هستند.

نمایشگاه هوایی

به گزارش همشهری آنلاین، بعضی از هواپیماهایی که در این موزه به نمایش درآمده‌اند در نوع خود منحصربه‌فرد است. هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای قدیمی و دانستنی‌های جذاب از تاریخچه هواپیمایی را می‌توانید با گردش در این نمایشگاه دنبال کنید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید.

کمی بالاتر از پارک ارم برای رسیدن به موزه هوایی باید خود را به کیلومتر ۴ آزادراه تهران، کرج برسانید و از آنجا از زیرگذر پارک ارم به‌ طرف جنوب بروید. وقتی نرده‌های آهنی را دیدید نخستین هواپیماها از دور نظرتان را جلب می‌کند.

پاتوق ثابت اردوهای دانش‌آموزی نمایشگاه هوایی تهران نخستین و تنهاترین نمایشگاه هوایی کشور است. این نمایشگاه سال ۱۳۶۵ باهدف آشنایی نوجوانان و جوانان با صنعت هوا و فضا راه‌اندازی شد.

بمب‌افکن سازمان‌جاسوسی آمریکا را اینجا ببینید | پرسه در نزدیکی جت شخصی خاندان پهلوی

کار رسمی نمایشگاه فروردین سال ۱۳۶۶ با حضور مقام معظم رهبری آغاز شد. این نمایشگاه که در نوع خود منحصربه‌فرد و جذاب بود خیلی زود با استقبال شهروندان مواجه شد. به‌خصوص مدارس با برپایی اردوهای تفریحی و گردشی پای ثابت این نمایشگاه شدند.

اجرای نمایش‌های پرواز و دوره‌های آموزشی فرصت مناسبی به علاقه‌مندان به پرواز داد تا به آرزوی خود نزدیک‌تر شوند.

قصه شنیدنی هواپیماها

این مجموعه ۴۰ هکتار وسعت دارد بخش‌های متنوعی برای بازدید دارد. محوطه‌ای پر از هواپیماهای قدیمی و سالن اصلی موزه که می‌توانید تاریخ و سرگذشت هوانوردی ایران و جهان را در آن دنبال کنید. همه هواپیماهای قدیمی این مجموعه سرگذشت شنیدنی برای خوددارند.

بمب‌افکن سازمان‌جاسوسی آمریکا را اینجا ببینید | پرسه در نزدیکی جت شخصی خاندان پهلوی

۴۲ فروند پرنده موجود در این نمایشگاه از نمونه‌های مختلف انتخاب‌شده‌اند. نمونه‌هایی که در نوع خود منحصربه‌فرد و نایاب هستند.

در موزه هوایی تهران علاوه بر هواپیماهای باسرنشین مدل‌هایی از هواپیماهای بدون سرنشین و ماکت‌های هوایی و فضایی و تاریخچه مصور پرواز و هواپیماها و قطعات هواپیماها با تاریخچه‌شان به نمایش درآمده است. نمایشگاه دائمی هوایی تهران به ثبت میراث فرهنگی رسیده است.

پارک فناوری‌های هوانوردی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه هوایی تهران پارک فناوری‌های هوانوردی است. در این بخش از نمایشگاه که با استقبال جوانان روبه‌رو شده است مقدمات ساخت هواپیماهای مدل از مرحله موتورکشی و رادیوکنترل به‌صورت مقدماتی و پیشرفته آموزش داده می‌شود. علاقه‌مندان به آموزش پرواز با هواپیماهای سبک و فوق سبک، پار موتور، پاراگلایدر و بالن می‌توانند اطلاعات خوبی از این نمایشگاه دریافت کنند. حتی امکان آموزش نیز برایشان فراهم شده است.

هواپیماهایی از جنگ‌های جهانی

تنوع ناوگان هوایی کشورمان باعث شده تا چندین فروند هواپیمای باارزش و باسابقه حضور در جنگ‌های جهانی و رکورددار پرواز در این نمایشگاه به نمایش درآیند. مانند داکوتای سازمان هواشناسی، بمب‌افکن ب کاریبو سازمان جاسوسی ایالات‌متحده. 

بمب‌افکن سازمان‌جاسوسی آمریکا را اینجا ببینید | پرسه در نزدیکی جت شخصی خاندان پهلوی

ناوگان‌های بازنشسته

در نمایشگاه هوایی تهران تعدادی ناوگان بازنشسته شرکت‌های تجاری هوایی کشور نیز حضور دارند که جذابیت زیادی برای نمایشگاه ایجاد کرده است. از جمله می‌توان به بوئینگ ۷۴۷ باری ایران ایر و همچنین ناوگان ۷۳۷ این شرکت اشاره کرد. در کنار تمام این‌ها، جت شخصی اشرف پهلوی نیز بخش دیدنی نمایشگاه است.

یک آخر هفته هوایی

اگرچه بیشتر مخاطبان نمایشگاه هوایی و پارک فناوری و هوانوردی دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان به پرواز هستند ولی بازدید از نمایشگاه دائمی هوایی تهران برای عموم آزاد است.

بمب‌افکن سازمان‌جاسوسی آمریکا را اینجا ببینید | پرسه در نزدیکی جت شخصی خاندان پهلوی

کد خبر 756135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha