مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

باقلوا از آن جمله شیرینی‌هایی است که در بسیاری ازکشورها به‌خصوص کشورهای آسیایی پخته می‌شود. البته روش پخت آن و حتی گاهی مواد مورد استفاده در هر کدام متفاوت است و همین است که باعث می‌شود باقلوای هر جایی طعم و مزه خاص آن منطقه را داشته باشد.

باقلوا

همشهری آنلاین: جالب اینجا ست که روش ترکیه‌ای‌ها و یونانی‌ها برای پخت باقلوا مانند هم است. شما هم می‌توانید آن را در ایران امتحان کنید.

۱. فر اجاق‌گاز را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت یا شماره سه روشن کنید تا گرم شود. کف و دیواره قالب را هم با کره آب شده خوب چرب کنید. حالا باید خمیرها را درست به اندازه کف قالب ببرید. برای این کار از خود قالب استفاده کنید. مانند تصویر قالب را روی خمیرها گذاشته و مازاد آن را با چاقوی تیز برش بزنید.

۲. یک ورق از خمیر را کف قالب بگذارید و روی آن را با قلم مو به کره آب شده آغشته کنید. سپس لایه دیگر را بگذارید و دوباره به کره آغشته کنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا نیمی از خمیر به همین ترتیب کف قالب چیده شود. حالا باقیمانده خمیر را کناری بگذارید و روی آن را با پارچه نمدار بپوشانید.

۳. در این مرحله نوبت به درست کردن مواد داخل باقلوا می‌رسد. برای این منظور آب لیموترش، عسل و پودرقند را در قابلمه کوچکی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. به این مواد پوست لیموترش، دارچین، مغز بادام، گردو و فندق یا پسته را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

۴. نیمی از مخلوط را با قاشق روی خمیر بریزید و روی تمام قسمت آن خوب پخش کنید. سپس سه ورق خمیر را روی مواد بگذارید و بعد از اینکه روی خمیر را به کره آغشته کردید، باقیمانده مخلوط مغز را روی خمیر بریزید.

۵. حالا سطح مغزها را با باقیمانده خمیر بپوشانید و در پایان خوب به کره آغشته کنید. مقدار کره مصرفی در این مرحله باید بیشتر از دفعات پیش باشد.

۶. در این مرحله با یک چاقوی تیز شروع به بریدن باقلواها کنید. بعد از اینکه مرحله برش تمام شد، مدت یک ساعت قالب را داخل فر که از قبل گرم شده است بگذارید تا روی خمیر ترد و طلایی رنگ شود.

با یک عصرانه پر مغز و یک فنجان چای موافقید؟

مواد و لوازم موردنیاز برای ۲۴ تکه

۱۸۰ گرم کره (آب شود)
۴۰۰ گرم (خمیر هزار ورق)
۲ ق‌س آب لیموترش
۴ ق‌س عسل
۴ /۱ پیمانه پودرقند
پوست رنده شده یک عدد لیموترش
۲‌ق‌چ پودر دارچین
۴ /۱ یک پیمانه مغز بادام خردشده
۴ /۳ یک مغز گردوی خردشده
۴ /۳ پیمانه مغز پسته یا فندق خردشده
مقداری خلال مغز پسته (برای تزئین)
قالب گود مستطیل شکل به ابعاد ۳۰×۲۰ سانتی‌متر

با یک عصرانه پر مغز و یک فنجان چای موافقید؟

شربت

در فاصله زمانی‌ای که باقلوا در حال پخت است شربت آن را درست کنید. برای این منظور پودرقند، عسل، آب و پوست لیموترش را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت بسیار کم مدام هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس حرارت را زیادتر کرده و مدت ده دقیقه آن را بجوشانید تا قوام‌آمده  و شربت غلیظ شود.

بعد از این مدت، شربت را از روی اجاق بردارید و کناری بگذارید تا کم‌کم سرد شود. پس از اینکه پخت باقلوا تمام شد، نوارهای پوست لیمو را از داخل شربت بیرون آورده و آن را روی باقلوا بریزید و مدت شش ساعت یا شب تا صبح کناری بگذارید تا شربت به خورد باقلوا برود.
بعد از گذشت این مدت زمان همان قسمت‌های برش خورده قبلی را دوباره با چاقوی تیز ببرید و بعد از چیدن داخل ظرف روی باقلواها را با خلال پسته تزئین کرده و سرو کنید.

مواد لازم برای شربت باقلوا

۳۵۰ گرم یا یک و سه چهارم پودرقند
۱۲۰ گرم یا نصف پیمانه عسل
۲ پیمانه آب
۲ تکه خلال پوست لیموترش

فوت‌وفن

اگر خمیر هزارورق شما قطری بیش از دو تا سه میلی‌متر داشت ابتدا هر ورق را روی سطحی که با آرد پوشیده شده، به وسیله وردنه نازک‌تر کرده سپس برای پخت شیرینی مورد استفاده قرار دهید.

کد خبر 759218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha