دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

حسین لطفی: رئیس‌جمهور کشورمان در پیام نوروزی خود در آغاز سال 1387 از آماده شدن طرح بزرگ تحول اقتصادی برای ریشه کن کردن نابسامانی‌های موجود در عرصه اقتصاد خبر داد و گفت: «اطلاعات مربوط به این طرح به‌زودی به اطلاع ملت ایران خواهد رسید.

در طول سال 86 دولت در یک کار بسیار فشرده و مستمر با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان، یک طرح بزرگ تحول‌ اقتصادی را آماده کرده است؛ طرحی برای ریشه‌کن کردن نابسامانی‌های موجود در عرصه اقتصاد، ریشه کنی برخی ویژه خواری‌ها، تبعیض‌ها، ناکارآمدی‌ها در تولید و در توزیع منابع بانکی و ثروت، در توزیع یارانه‌ها، در جمع آوری مالیات و در توزیع کالا. این طرح آماده شده است و انشاءالله اطلاعاتش به استحضار ملت عزیز ایران خواهد رسید و با توکل بر خدا و با یاری ملت بزرگ ایران اجرا خواهد شد.»

پس از سخنان نوروزی رئیس‌جمهور، گمانه‌زنی‌ها درباره طرح تحول اقتصادی‌ آغاز شد و در تیرماه مشخص شد که تمرکز اصلی دولت در این طرح (که 7محور اصلاح یارانه‌ها، واحد پولی، بانک‌ها، گمرک، توزیع، بهره‌وری و مالیات در آن گنجانده شده) پرداخت نقدی یارانه‌هاست. از آن پس بود که انتقادات نسبت به طرح تحول اقتصادی آغاز شد و به تدریج فزونی گرفت.

کلیه انتقادات مطرح شده را می‌توان به 2بخش تقسیم کرد: انتقادات نسبت به تبلیغاتی بودن این طرح با هدف پیروزی مجدد احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی و انتقادات نسبت به ماهیت طرح (جامع نبودن آن به‌علت عدم‌برآورد صحیح تبعات منفی آن).

دولتمردان ابتدای مطرح شدن طرح تحول اقتصادی (یعنی اوایل تابستان) بسیار قاطعانه از اجرای بخش مهم آن یعنی پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال‌جاری سخن می‌گفتند و انتظار می‌رفت پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال‌جاری صورت گیرد که به‌علت طولانی شدن‌رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس حتی اجرای این طرح در سال آینده نیز با تردید روبه‌رو شده است.

پیام نوروزی احمدی‌نژاد

آماده‌شدن طرح بزرگ تحول اقتصادی برای ریشه کن کردن نابسامانی‌های موجود در عرصه اقتصاد.

نشست مشترک دولت و مجلس

رئیس‌جمهور ابعاد مختلف طرح تحول اقتصادی را برای بهارستانی‌ها تشریح کرد.3تیر اولین گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد با مردم درباره طرح تحول‌اقتصادی (این مصاحبه بدون حضور مجری تلویزیونی برگزار شد و احمدی‌نژاد و مشاور رسانه‌ای وی (کلهر) درباره طرح تحول سخن گفتند.)

رونمایی پرسشنامه

فرم پرسشنامه اطلاعات هدفمند کردن یارانه‌ها رونمایی شد. (1مرداد نیز توزیع فرم اطلاعات اقتصادی برای دریافت یارانه‌ها آغاز شد.)

نشست با اقتصاددانان

نشست احمدی‌نژاد با اقتصاددانان (نکته جالب این نشست، حضور وزیر سابق اقتصاد پس از سخنان آتشینش در روز تودیع بود. دانش‌جعفری که تازه از دولت خارج شده بود در این نشست به‌عنوان یک اقتصاددان حضور داشت.)

اجرای طرح تحول اقتصادی از نیمه دوم سال آغاز می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به‌زودی جزئیات بیشتری از طرح تحول اقتصادی را در یک برنامه مستقیم تلویزیونی برای مردم تشریح خواهد کرد، گفت: اجرای طرح تحول اقتصادی از نیمه دوم سال آغاز خواهد شد.

یارانه‌ نقدی به‌طور قطعی نیمه‌دوم سال پرداخت می‌شود

مصاحبه ویژه خبری درخصوص جزئیات بیشتری از طرح تحول بزرگ اقتصادی: احمدی‌نژاد 3هفته پس از نخستین مصاحبه تلویزیونی مستقیم درباره طرح تحول اقتصادی، بار دیگر بر صفحه تلویزیون حاضر شد.

پرداخت قطعی یارانه‌ نقدی در نیمه‌دوم سال

علی عسگری عضو کارگروه طرح تحول اقتصادی از پرداخت قطعی یارانه‌ها در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: دولت تصمیم گرفته است ‌ پرداخت نقدی یارانه‌ها را در نیمه دوم سال شروع کند.

دیدار اعضای کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس با رئیس‌جمهور

این دیدار در فضای صمیمانه‌ای برگزار شد و دولتمردان گمان نمی‌کردند همین اعضای صمیمی‌کمیسیون ویژه مجلس دست به تغییرات گسترده در لایحه دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها بزنند.‌

دیدار با اعضای کار گروه طرح تحول اقتصادی‌

عرب مازار رئیس سازمان مالیاتی 9 روز قبل از آغاز طرح پرماجرای مالیات بر ارزش افزوده در حاشیه این نشست با احمدی‌نژاد سخن گفت.

پرداخت نقدی یارانه‌ها درصورت تصویب مجلس از نیمه دوم سال شروع می‌شود

سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی گفت: اگر بتوانیم مصوبات قانونی لازم را از مجلس بگیریم، اجرای طرح در نیمه دوم انجام خواهد شد.

اعلام رقم پرداخت نقدی یارانه‌ها در مصاحبه تلویزیونی

رئیس‌جمهور گفت: با اجرای طرح تحول اقتصادی، به دهک‌های اول که شامل طبقات محروم روستایی می‌شود، 50 تا 70 هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت می‌شود. در سه دهک دوم نیز به هر نفر 45 تا 50هزار تومان پرداخت می‌شود.

تکرار مباحث قبلی در همایش

در این همایش که با حضور اقتصاددانان و کارشناسان برگزار شد، مطلب تازه‌ای از طرح تحول اقتصادی مطرح نشد و شاید داوودی، بهبهانی و علی‌احمدی از همین مسئله تعجب کردند. در این نشست فقط برگه‌هایی میان کارشناسان و اقتصاددانان تقسیم شد و از آنان خواسته شد نظرات خود را درباره طرح تحول اقتصادی به‌طور مکتوب اعلام کنند.

سؤال‌های بی‌پاسخ

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز مجلس درخصوص طرح تحول اقتصادی به یک تصمیم قطعی نرسیده و گزارش‌های کمیسیون ویژه، حکایت از سؤال‌های بی‌پاسخ دارد.

قرار بود لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس ارائه شود اما به تعویق افتاد

دفتر رئیس‌جمهور با صدور اطلاعیه‌ای علت حضور نیافتن وی را لزوم انجام هماهنگی‌های بیشتر اعلام کرد.

ارائه لایحه به مجلس

دولت پس از چند بار به تعویق انداختن ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، بالاخره این لایحه را با یک فوریت به مجلس تقدیم کرد.10دی، یک فوریت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها با 127 رای موافق تصویب شد.

گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم

در تازه‌ترین مصاحبه مستقیم تلویزیونی احمدی‌نژاد، دیگر اشاره‌ای به رقم پرداخت نقدی یارانه‌ها نشد. او از مجلس خواست لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را همگام با بودجه 88 تصویب کند.

نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس

احمدی‌نژاد در این نامه متذکر شد که اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌جاری به تصویب نمی‌رسد، مجلس آثار آن در لایحه بودجه را حذف کند.

کد خبر 76277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز