دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور می‌گوید براساس آمارهای مستند مساحت جنگل‌های شمال از یک‌میلیون‌و 847886 هکتار در سال1373 به یک میلیون و 912886 هکتار در سال1386 افزایش یافته که این افزایش در نیم قرن اخیر بی‌نظیر است.

به گزارش همشهری، دکتر فرود شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در آستانه هفته منابع طبیعی( 15 تا 21 اسفند) بنا بر سنت همیشگی با معاونان خود در جمع خبرنگاران حاضر شد تا گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود طی سال‌جاری به دست دهد.

وی در این نشست در پاسخ به خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه سازمان جنگل‌ها چه تمهیدی برای مقابله با تاخت و تاز دستگاه‌های اجرایی در عرصه‌های طبیعت اندیشیده و آیا آماری در این زمینه وجود دارد، گفت: باید آنقدر عرصه بر تخریب‌کنندگان تنگ شود و فضایی در جامعه ایجاد شود که دیگر کسی به‌خود اجازه ندهد تحت عنوان توسعه، بخشی از طبیعت را تخریب کند یا مثلا به بهانه عبور جاده، جنگل ابر را تهدید کند.

مشکل اینجاست که امروز در محاسبات اقتصادی طرح‌های اجرایی، ارزش تنوع زیستی و پوشش گیاهی نادیده گرفته می‌شود و همین یکی از عوامل اصلی تخریب‌های طبیعت است.

وی در بخشی از سخنان خود به ضعف قوانین موجود اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود در قانون جامع منابع طبیعی اصلاحاتی متناسب با حفظ و صیانت طبیعت در اجرای طرح‌های عمرانی صورت گیرد تا بیش از این شاهد تخریب طبیعت نباشیم.

اما  شریفی آماری از میزان تخریب‌های ناشی از طرح‌های اجرایی به دست نداد و عنوان کرد: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

با این حال بنا به اعلام مدیرکل حقوقی سازمان جنگل‌ها تنها آمار دقیقی که در این زمینه وجود دارد مربوط به تخریب‌های ناشی از عملیات اکتشاف، بهره برداری و استخراج است.

براساس این آمار، طی سال 86 فقط در بخش معادن، در 6 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی پروانه اکتشاف صادر شده که برای 3 میلیون هکتار از این عرصه‌ها پروانه بهره‌برداری صادرشده که به‌صورت پراکنده حجم قابل توجهی از عرصه‌های طبیعت اعم از جنگل، مرتع و کوه را تخریب کرده است.

شریفی در این نشست مطبوعاتی، از افزایش 20درصدی اعتبارات سازمان جنگل‌ها در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده، 170 میلیارد تومان اعتبار ملی و 135میلیارد تومان اعتبار استانی پیش‌بینی شده که البته این میزان اعتبار مطابق با انتظارات سازمان نیست اما کاهش بهای نفت بر میزان اعتبارات اثر گذاشت ولی امکان افزایش این اعتبارات وجود دارد و کمیسیون‌های کشاورزی و منابع طبیعی پیشنهادهایی در این زمینه مطرح کرده و آن را پیگیری می‌کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه امکان زراعت چوب در 500 هزار هکتار وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه کاهش بهره‌برداری از جنگل یکی از اولویت‌های سازمان است، طرح‌هایی برای زراعت چوب در دستور کار قرار دارد از جمله تاکنون بیش‌از 50 هزار هکتار اراضی در گیلان و در کل کشور بیش از 160 هزار هکتار زیرکشت چوب رفته و پیش‌بینی می‌شود با رسیدن این مقدار به 500 هزار هکتار، بخش عمده‌ای از چوب کشور تامین شود که طبعا در حفاظت و صیانت از اراضی جنگلی نیز بسیار اثر‌گذار است.

به گفته شریفی در روز درختکاری - دومین روز از هفته منابع طبیعی - 30میلیون نهال با مشارکت مردم و 40میلیون نهال نیز توسط ادارات منابع طبیعی با همکاری شهرداری‌ها غرس می‌شود.

کد خبر 76329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز