رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت به مناسبت هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید از غربالگری تیروئید ۲۱ میلیون نوزاد و کودک و درمان ۶۰ هزار بیمار طی ۱۸ سال اجرای برنامه «برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادان» خبر داد.

thyroid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گزارش وبدا، دکتر شهین یاراحمدی به مناسبت هفته تیروئید (۴ تا ۱۰ خرداد) گفت: «برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از مهم ترین و موفق ترین برنامه های سلامت است که در کشور اجرا می‌شود.»

به گفته دکتر یاراحمدی در این برنامه هر ساله بیش از ۴۰۰۰ نوزاد بیمار شناسایی و تحت درمان قرار می گیرند و با این اقدام از عقب ماندگی ذهنی ناشی از بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، پیشگیری می‌شود.

دکتر یاراحمدی گفت: «این برنامه در مدت عمر ۱۸ ساله خود، بیش از ۲۱ میلیون نوزاد (ایرانی و غیرایرانی) در کشور را مورد غربالگری قرار داده و تعداد بیش از ۶۰ هزار بیمار را مورد درمان قرار داده و از عقب ماندگی ذهنی در همه آن ها پیشگیری کرده است.

این شما نیستید، این تیروئید شماست| ۲۱ میلیون نوزاد از لحاظ کم‌کاری تیروئید غربالگری شده‌اند

این شما نیستید، این تیروئید شماست

روز جهانی تیروئید در ۴ مه (۴ خرداد؛ برای افزایش آگاهی در مورد این غده حیاتی بدن تعیین شد و پس از آن هفته بین‌المللی اطلاع رسانی تیروئید نام گذاری شد و حتی در بعضی از کشور ها ماه اطلاع رسانی تیروئید وجود دارد. هدف این روز و هفته، ایجاد آگاهی و دانش مردم در ارتباط با یکی از مهم ترین غدد درون ریز، تیروئید، علل به وجود آمدن اختلالات آن و گزینه های درمانی موجود است.


روز جهانی تیروئید در سال ۲۰۰۷ بوسیله اعضای فدراسیون بین المللی تیروئید اعلام شد و مضمون امسال هفته بین‌المللی آگاهی‌رسانی تیروئید (۲۲ تا ۲۸ مه) «این شما نیستید، تیروئید شما است» (It's not you. It's your thyroid) و هدف از تعیین این شعار این است که روشن شود اختلالات تیروئیدی ممکن است به علائمی بینجامد که به اشتباه تفسیر شوند و به عوامل دیگر نسبت داده شوند.


در ایران، نیز، با توجه به شیوع بالای اختلالات تیروئیدی، هر ساله روز بین المللی تیرویید و هفته اطلاع رسانی آن (۱۰-۴ خرداد) مورد توجه قرار می گیرد و اقدامات آموزشی همگانی اعمال می شود.

کد خبر 763601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha