مباحثه درباره منشا احتمالی کروناویروس جدید عامل پاندمی کووید-۱۹ با وجود که این ویروس برای نخستین بار در شهر ووهان در چین شناسایی شد، عمدتا در غرب در جربان بوده است.

wuhan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهونیوز مقامات چینی به طور رسمی موضعی مبهم در این مورد اتخاذ کرده‌اند و به این ترتیب از انتقادها در این مورد گریخته‌اند. با این وجود دانشمندانی ممکن است شواهدی در این باره دست داشته باشند که چگونه این پاندمی احتمالا در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد، ظاهرا ساکت شده بودند.

اما این هفته این وضعیت اندکی تغییر کر و جرج گائو، رئیس پیشین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین در پاسخ به این پرسش بحث‌برانگیز افکارش را بیان کرد.

گائو گفت: ‌«هیچ چیز را رد نکنید.» شاید این گفته چندان صریح به نظر نرسد، اما گائو به وضوح تایید کرد که کرونایروس می‌تواند در نتیجه یک حادثه ازمایشگاهی در انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان ظهور کرده باشد.

این اظهارات در پادکست جدید BBC  با نام «تب: جستجو برای منشا کووید» بیان شد.

اغلب دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند که این ویروس از یک بازار فروش حیوانات وحشی در ووهان منشا گرفته باشد، اما به تدریج نظر برخی از آنها به سوی احتمال خطای انسانی متوجه شد.

چین به طورسرسختانه‌ای رخ دادن چنین «نشتی» را انکار کرده است و گائو نیز در سخنانش هیچ شاهدی بر ضد این انکارها ارائه نکرد. اما او نیز هنگامی که این فرصت را داشت، خودش چنین انکاری را انجام نداد.

جیمی متزل، مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا که از موافقان فرضیه نشت آزمایشگاهی می‌گوید به یاد ندارد دانشمند چینی دیگری چنین اظهاراتی کرده باشد. متزل می‌گوید: «برداشت شخصی من این است که او تلاش می‌کند اعتبار علمی‌اش را حفظ کند و در عین حال باعث    ناراحتی دولت چین نشود.

ریچارد ابرایت، زیست‌شناسی مولکولی در دانشگاه راتگرز در تگزاس و موافقان صریح فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس می‌گوید: «اظهارات گائو ممکن است بوسیله دولت چین تایید شده باشد و  نبابراین ممکن است بیانگر تغییر در موضع دولت چین درباره این موضوع باشد.»

گائو همچنین به بی‌بی‌سی گفت دولت چین آزمایشگاه را مورد تحقیق قرار داده است، اما جزئیاتی درباره این تحقیق ارائه نکرد.

گائو گفت: «دولت تحقیقی را در این باره سازمان داد. آزمایشگاه بوسیله کارشناسان این حوزه وارسی دوباره شد.»

او نگفت کدام سازمان کارشناسان برای این تحقیق را به کار گمارده است یا آنها چه چیزی را یافته‌اند و فقط اظهار کرد که آنها اشتباهی را پیدا نکردند.

اما همین افشای این موضوع که تحقیقی انجام شده است، نشان می‌دهد مقامات چینی امکان نشت آزمایشگاهی را جدی‌تر از حدی که تصور می‌شد، گرفته‌اند.

کد خبر 764587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha