بنای نخستین حرم مطهر عبدالعظیم(ع) را محمد، پسر زید داعی علوی، در نیمه‌ دوم قرن سوم هجری قمری، برابر با قرن نهم میلادی، تعمیر اساسی داد. درگاه اصلی ورودی آن که در شمال حرم مطهر قرار دارد به فرمان پادشاهان خاندان بویه و سپس با تلاش محدالملک قمی ساخته شد.

قاسمی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : به یک عکس نایاب که به عنوان قدیمی‌ترین نمای ورودی حرم عبدالعظیم‌حسنی(ع) معرفی شده دقت کنید. چقدر این محدوده از شهر ری تغییر کرده است! اینجا از جذابیت‌های اطراف حرم بازار قدیم ری است. این بازار در شمال آرامگاه شاه‌عبدالعظیم واقع است. بازار ری متشکل از دو راسته بازار است که در محل تلاقی خود تشکیل یک چهارسوق را می‌دهند. این محل از قدیم‌الایام یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای سنتی و کالاهای تجاری بود که توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ری می‌شد. این بازار دارای ساختاری متشکل از گچ، آجر، خشت و گل و از نظر قدمت متعلق به صفویه است.

قدیمی‌ترین نمای ورودی بازرگانان از جاده ابریشم به حرم عبدالعظیم(ع) | مرکز فروش ادویه و داروهای‌ سنتی تهران اینجا بود

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

چرا به او حسنی می‌گویند؟

حضرت عبدالعظیم(ع) در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مقدس مدینه به دنیا آمد و مدت ۷۹ سال عمر بابرکت او با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع)و امام علیّ‌النّقی(ع) مقارن بوده، محضر مبارک امام رضا(ع)، امام محمّدتقی(ع) و امام هادی(ع)را درک کرده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است. حضرت عبدالعظیم(ع) فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد و به همین دلیل به حسنی شهرت یافته است. پدرش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه، دختر عقبة بن قیس. 
حضرت عبدالعظیم‌الحسنی علیه‌السّلام از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمّه معصومین(ع) و از چهره‌های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل‌بیت عصمت(ع) و پیروان آنان بود و در مسائل دین، آگاه و به معارف مذهبی و احکام قرآن، شناخت و معرفتی وافر داشت

این فرزند حضرت پیامبر(ص) به علت دشمنی خلیفه وقت با وی، به ری وارد می‌شود و در سرداب خانه یکی از شیعیان آن شهر به زندگی پنهانی روی می‌آورد. او روزها روزه می‌گرفت و شب‌ها به نماز می‌ایستاد. گاهی پنهانی از خانه بیرون می‌آمد و قبری را که اکنون روبه‌روی آرامگاهش است زیارت می‌کرد. پس از مدتی عبدالعظیم(ع) بیمار می‌شود و چندی بعد درمی‌گذرد. هنگامی که می‌خواهند او را غسل بدهند کاغذی را در پیراهنش می‌یابند که او خود و پدرانش را نام می‌برد: «من ابوالقاسم، پسر عبدالله، پسر علی، پسر حسن، پسر زید، پسر حسن، پسر علی بن ابیطالب هستم.»
 

قدیمی‌ترین نمای ورودی بازرگانان از جاده ابریشم به حرم عبدالعظیم(ع) | مرکز فروش ادویه و داروهای‌ سنتی تهران اینجا بود

کد خبر 767413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha