حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل و زهک به همشهری آنلاین گفت: طالبان هیچ وقت نمی‌گویند آب نمی‌دهیم. همیشه می‌گویند آب می‌دهیم. چرا می‌گویند؟ برای اینکه فرصت را از ما بگیرند. ما زمانی از خواب بیدار می‌شویم که وقتی شیر آب را باز می‌کنیم، آبی نباشد و الآن دارد همین اتفاق می‌افتد.

حبیب‌الله دهمرده

همشهری آنلاین-محسن تولایی: پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند افغانستان در روزهای اخیر همراه با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توافق ۲کشور برای اعزام یک هیات ایرانی به افغانستان بوده است. همشهری آنلاین در گفت‌وگو با حبیب‌الله دهمرده نماینده زابل و زهک، کیفیت ماجرا و سرنوشت این مسئله آبی در همسایگی شرق کشور را بررسی کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چشم‌انداز پیگیری حقابه هیرمند را چندان روشن نمی‌داند، اما راهکارهای جایگزین را مطرح می کند.

گفت وگوی همشهری آنلاین با «حبیب الله دهمرده» نماینده مردم زابل و زهک و استاندار سابق سیستان و بلوچستان را بخوانید.

تجربه مدیریتی و نمایندگی شما در استان زادگاه‌تان از وضعیت رودخانه هیرمند و مسائل مزمن آن چیست؟

همان‌طوری که مصر براساس رودخانه نیل بنا شده است، سیستان هم براساس رودخانه هیرمند در تاریخ بنا شده است؛ انبار غله آسیا بوده است و این در کتاب‌ها زیاد آمده است. باید وضعیت رودخانه هیرمند قبل از بند کمال‌خان و بعد از بند کمال‌خان را با هم مقایسه کنیم. در سال۱۳۵۰ در سیستان و بلوچستان خشکسالی آمد؛ ۶ماه آب رودخانه خشک شد و مردم از آنجا کوچ کردند. مردم به دشت گلستان و ترکمن‌صحرا رفتند. تشکیلات متوجه شد که دیگر سیستانی در کار نیست. حکومت تصمیم گرفت که مردم منطقه را مشغول کند، مثلا لایروبی انهار را به آنها بسپرد، انهاری که آبی نداشتند. آن موقع لایروبی به‌صورت دستی و با بیل و کلنگ انجام می‌شد؛ تصمیم گرفتند مردم را مشغول کنند، یک کارت به آنها بدهند و آخر هر هفته ۱۵۰کیلوگرم گندم هم به آنها بدهند. این کار بیشتر اسمی بود و قرار بود انجام دهند تا مردم در سیستان بمانند. برخی این ۱۵۰کیلوگرم را نان می‌کردند و برخی دیگر می‌فروختند. به کلیه مردان هم اعلام شد بیایند ژاندارم شوند. حکومت اینگونه جمعیت باقیمانده را مشغول کرد. تفنگ و یونیفرمی به مردان می‌دادند؛ صبح‌ها یکی دو دقیقه رژه می‌رفتند و پول‌شان را می‌گرفتند. در این برهه گاو و گوسفند مردم رها شد و دریاچه هامون هم خشک شد. قیمت یک کیسه کاه به اندازه ۵گوسفند بود.  

رودخانه که احیا شد شرایط به قبل برگشت؟

بعد از ۶ماه رودخانه برگشت و زندگی دوباره احیا شد. این جریان تا ۲دهه قبل که بند کمال‌خان را ببندند ادامه داشت. هر سال ۳ تا ۴میلیارد مترمکعب آورده رودخانه حاصل از سیلاب‌های ۳ تا ۴ماهه بود. از حدود ۳۰سال قبل انگلیسی‌ها طرحی داشتند که مردم را از سیستان کوچ دهند، چون سیستان سرزمین آبادی است و مردمان سلحشوری دارد. تنها درآمد مردم سیستان از کشاورزی و دامپروری بوده است و کارخانه‌ای هم ایجاد نشده است. بند کمال‌خان را در سال۱۴۰۱ بستند و ۱۰میلیون مترمکعب آب، یعنی تقریبا هیچ، به ما دادند. این در صورتی است که حقابه ما براساس تفاهمنامه امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت ایران و محمد شفیق صدراعظم وقت افغانستان در زمان ظاهرشاه در سال۱۳۵۱، ۸۲۰میلیون مترمکعب بود. امسال همان ۱۰میلیون مترمکعب آب هم برای ما نیامد.

این بند ساخته و پرداخته ۴کشور است: اول انگلیس، دوم آمریکا، سوم دلارهای سعودی و چهارم اسرائیل. اگر جغرافیای منطقه را در نقشه‌های ماهواره‌ای ببینید، ما بعد از سیستان کویر لوت را داریم که تا سمنان پیش می‌رود. یعنی از سیستان به بعد تا سمنان و قم اصلا آبادی نداریم. یک مستطیل در نظر بگیرید با طول حدود ۱۰۰۰کیلومتر و عرض ۲۵۰کیلومتر؛ هیچ آدمی در این مساحت زندگی نمی‌کند. به همین علت است که جمعیت سیستان برای کشور و مرزها مهم است. مردم این منطقه درآمدی ندارند و منطقه را ترک می‌کنند. این در حالی است که کوچ مردم و زندگی حاشیه‌نشینی هزاران میلیارد تومان برای حکومت هزینه دارد.

وعده‌های طالبان در افغانستان مبنی بر رهاسازی آب چه می‌شود؟

طالبان هیچ وقت نمی‌گویند آب نمی‌دهیم. همیشه می‌گویند آب می‌دهیم. چرا می‌گویند؟ برای اینکه فرصت را از ما بگیرند. ما زمانی از خواب بیدار می‌شویم که وقتی شیر آب را باز می‌کنیم، آبی نباشد و الآن دارد همین اتفاق می‌افتد. درصد زیادی از مردم به همین علت کوچ کرده‌اند. 

در معاهده ۱۳۵۱ هیرمند صحبت از هیات حکمیت و دیوان حکمیت شده است. گفته می‌شود هیاتی نیز از ایران به افغانستان می‌روند. این اتفاق رخ می‌دهد؟

سفر این هیات عاری از واقعیت است یا حداقل اثری نخواهد داشت. هرازگاهی نمایندگان دولت و مجلس صحبتی در تلویزیون مطرح می‌کنند و می‌گویند آب به سیستان می‌آوریم ولی این حرکات مانور است. بنده استاندار سیستان و بلوچستان بوده‌ام و از مناسبات این استان کشور آگاهی دارم. مردم سیستان فعلا به آب نخواهند رسید و به نظرم دارد فرصت‌سوزی می‌شود. متاسفانه دیپلماسی ما هنوز نتوانسته در این بخش کاری از پیش ببرد. 

معاهده هیرمند هیچ الزام حقوقی و اجرایی بین‌المللی ندارد؟

خیر. دنیا بر مبنای حرف زور است. کدام بین‌الملل؟ آمریکا قرار است به ما آب بدهد یا داوری کند؟ آمریکا و انگلیس دنبال این هستند که مردم از این گوشه ایران بروند تا شرق کشور را بگیرند. مگر داعش و طالب را چه کسانی در همسایگی ما خلق کردند؟ ما طی سال‌های اخیر حدود ۵گزینه را پیش برده‌ایم تا مشکل استان را به‌نحو دیگری حل کنیم.

ما تا بهار امسال قانونی درباره حقابه هیرمند نداشتیم. حقابه را قانون کردیم و مجلس به آن رای داد. مجلس به انتقال آب از دریای عمان هم رای داده است و قانون شده است، پول هم داد. من آب ژرف را برای اولین بار در تاریخ ایران مثل مارکوپولو کشف کردم. ۳چاه ژرف در استان سیستان و بلوچستان داریم که آب هم دارند. باروری ابرها، جلوگیری از رسوب‌گذاری سدها و برخی موارد دیگر را هم پیگیری کردیم تا مشکلات آبی در استان کمتر شود. وعده‌هایی که آقای اردکانیان وزیر نیروی سابق، آقای ظریف وزیر امور خارجه سابق و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فعلی درباره مسائل آب استان داده‌اند شاید ۳۰سال دیگر به نتیجه برسند که ما آن زمان سیستان را از نظر منابع از دست داده‌ایم و اسرائیلی‌ها بهره‌اش را برده‌اند. 

کد خبر 768219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 41
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    46 6
    دریغ است که ایران ویران شود کنام پلنگان و شیران شود.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      32 6
      خب اگه زبان دنیا،زبان زور هست! خود نماینده مجلس اسلحه برداره و به جنگ طالبان بره، نه اینکه سرباز بیچاره رو بفرسته!
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      33 1
      نیازی ب جنگ با اسلحه نیست.. ۳۰ میلیون افغانی رو ک دارن تو ایران آب و گاز و نان و برق و خدمات درمانی و مدرسه و دانشگاه مفت میگیرن و عامل تورم و بدبختی هستن بندازیم تو افغانستان طالبان ادب میشه
  • سعید IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    41 42
    زورشون به گره روسری مردم ما نمیره بعد از طالبان آب بگیرن؟؟
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    بله وقتی دستور میدن که راه برای افغانستانیها بازه و بچه هاشون رو مثل ایرانیها سر کلاس می نشانید برای ما پررو هم میشن حالا بدویید دنبال حق ابه . بیچاره ما مردم ایران که گرفتار شما شدیم بیرون کنید این افغانیها رو . کم از سهم اب و خاک و شغل و سرمایه ایران استفاده کردند ؟ شورش،رو در اوردید با مملکت داریتون
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      34 11
      حاجی،اونم برای پرستیژ سیاسیه که به دنیا بگن ما هم پناهجو داریم و بهشون می‌رسیم! وگرنه اینا بفکر افغانی‌ها... .... نیستن
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    97 18
    خوب اگر واقعا به فکر سیستان وبلوچستان به شدت محروم هستید 7 میلیون افغانی را که الان که تقریبا افغانستان امن شده بیرون کنید تا هم فرصتهای شغلی برای ایرانیان بازشود هم حساب دست دولت افراطی طالبان بیایید اما هیهات که شماچهل وپنج سال هست وعده و وعید میدید
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      28 4
      پویش ساماندهی اتباع افغان رو حمایت کنید لطفا
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      21 1
      فعلأ که هرطور دلشان بخواهد وارد ایران می‌شوند، تمام اقوام خود را آورده‌اند، از یارانه‌ها استفاده می‌کنند و هر بی قانونی می‌کنند و طلبکار ایران هستند که ما نباشیم شما میمیرید،انشالله بزودی مسئولین ما متوجه اشتباه خود در قبال اتباع افغانستان خواهند شد.
  • ناطقی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    97 9
    زورتون فقط به مردم میرسه عرضه ندارید که حق ایران و ایرانیو از طالبان بگیرید اونام به ریشتون میخندن حتی از کیفیت بنزینی که مفت بهشون میدین ایراد میگرن و پس میفرستن . به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
  • پژوهشگر حقوق بین الملل IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    61 14
    باید جریان مهاجرت افغانستانیهای مقیم ایران را برعکس و به سمت بند کمال خان نمائیم که البته مقداری دارد انجام می شود که خوب است و باید ادامه یابد.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    13 3
    امارت اسلامی هستش .یاعمارت داعشی.ایناازخوده داعش،بدترن.به اسم اسلامی بدترین جنایت درحق انسانیت انجام میدن.اقایونی که به رسمیت شناختینشون تحویل. بگیرین.پسربزرگ ناخلف داعش،صداش درسال های نزدیگ به گوش میرسه..
  • ناشناس IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    18 40
    دوستانی که میگن افغانها رو بیرون کنید شماها .... میدونید اگر افغانها بیرون برن یا اخرجشون کنید یه روزی ۲ میلیون میشود و هیچ کاری هم جلو نمیره؟ دوم اینکه شماها نگاه نکنید به چهارتا کارگر ساده که دستشون خالیه انقدر پول آوردن تو این مملکت کار و کارخانه درست کردن که خیلی از ایرانی هارو سر کار گذاشتند..با همین سرمایه اگه برن ترکیه یا کشورهای بقول خودتون حاشیه خلیج فارس هم اقامت دائمی میدن هم خونه میدن هم کسی کاری به کارشون ندارن اینجا تو ایران چه برای ایرانیها چه برای بقیع اتباع خارجی یک زندان به تمام معنا شده نه مدرک درست و حسابی نه شغلی خوبی هچی به هیچی بعله... خدا اصلشو درست کنه با اخراج کردن چندتا افغانی مملکت درست نمیشه
    • الله IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      16 1
      شما اگه دوست ندارید برید بیرون مردم ایران خودشون می‌دونن چیکار کنن اون دیگه به خودمون مربوطه اگر هم نتونیم بازم به خودمون مربوطه588
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      13 1
      کشورهای دیگر برای جذب سرمایه اتباع دیگر کشورها را جذب می‌کنند و این تعداد اتباع در هیچ کشوری نیست و قبلاً ما خودمان کار میکردیم، صحبت‌های امثال شما نشان از خیانت دارد ای کاش به فکر آینده‌ی فرزندان خود باشیم.
  • حامدکرزای IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    28 9
    باید دولت و ارتش ومردم درکنار هم بازور حق خود را بگیریم.سد کمال خان وسد کجکی رو بر سر افغانی ها خراب کنند.پس چرا اینقدر لفت میدن مسئولین حکومتی و لشکری،دستور حمله رو باید بدهند با کمک بقیه مردم سیستان که در استان نیمروز هستند وتاجیک‌ها ومردم هزاره که با ما همسو هستند پدر افغانهای ظالم رو دربیاریم.حالا خوبه ما اینقدر به افغانها خوبی کردیم.
  • قاسمی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    17 2
    به طالبان رحم نکنید .. ... ... ... ..باج ندید
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    14 1
    هشدار و تهدید تو خالی
  • DE ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    20 7
    شماها که اینقد شاخ هستید سدی عظیمی که ترکیه زد ابشو روی عراق و ایران بست و ابی به این دو کشور نداد کجا بودیند... .... ...
    • rahimhazrati IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      2 5
      خودت اگه راست میگی از اروپا حرف نزن بیا افغانستان اون موقع مشخص میشه پدر که درمیاد
  • DE ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    12 6
    شماها که اینقد شاخ هستید سدی عظیمی که ترکیه زد ابشو روی عراق وایران بست وابی به این دو کشور نداد کجا بودیند که شاخ بشیند
  • خودم IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    8 44
    حق با طالبانه اگر اونجا آب بود چرا این همه افغانی خانه زندگی زمین کشاورزی و همه چیزشون رو ول می کردند می آمدند به ایران!؟ تازه ما باید به افغانستان آب برق بنزین نفت و غیره رایگان بدهیم.
  • خودم IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 27
    عزیز بوده و هست
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 15
    سلام قیمت اجاره خانه ماهی 8میلیون تومان شده .جان عزیزانتان حقوق من که حداقل از سازمان تامین اجتماعی مستمری میگیرم را به اندازه تورم مسکن اضافه کنید.توراخدا تورا قرآن التماس میکنم .واینکه یک عمر دعا میکنم و اینکه قیمت طلا باید گران شود.تا بورس کاهشی نشود.اگرجامه اطلس ندارم دلق کهن می‌پوشم واگر ظرف گران قیمت ندارم .بادو کف دست آب میخورم
    • مسعود IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      3 0
      التماس غیر از خدا به احدی نکن.اگر کاری هم برای شما انجام دهند.وظیفه ای بیش نیست.
  • زهرا IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    22 1
    همیشه مردم خودشون دست به دست هم دادند و از این دولتی خیری ندیدیم،امیدوارم خداوند گشایشی کند تا مردم سیستان و بلوچستان از مشکل بی آبی و بقیه مشکلات نجات پیدا کنند،این دولت فقط دنبال منافع خودشه نه منافع ملت،وگرنه مشکل آب مشکل کمی نیست،و در حق افغانستان خیلی برادرانه رفتار میکند و روز به روز دولت و ملت افغانستان پر رو تر و قدر نشناس تر می شوند،امیدوارم یک آدم دلسوز مردم در این حکومت پیدا شود و مشکل آب و بیرون کردن این همه افغانی را حل کند.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    13 1
    دهمرده مردی پاک وطن پرست که حقیقت تلخی را سربسته بیان کرده روزی که سیستان با بی شرفی طالبان از بی آبی خالی شود به راحتی شرق ایران را تصرف میکنند و قدرت خودشان را به نمایش میگذارند ،دنیای مردم ایران را که در عمر انقلاب گرفتین لااقل مرزها و خاک کشور را با بی کفایتیهایتان به فنا ندهید 😥😥😥😢😢😢
  • بیژن IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    24 3
    حق گرفتنی است. با مذاکره وقتی حق را می‌شود گرفت که قدرت نظامی برتر را در پشتیبانی داشته باشیم. اگر از طلبان میترسید بهتر وقتتان و پول ملت را تلف نکنید
  • فردین IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    33 4
    باید همه افغانی هارابیرون کننداونادارن مسخره مون میکنند
  • آبی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    11 1
    گروه تروریستی طالبان یک گروه متحجر ازخدا بی‌خبر با افکاری پوسیده است اینها شایسته ترحم نيستند ایران بیش از ۴دهه ونیم آوره گان افغانستان را که درزمان گورباچف به این کشور حمله کردپذیرایی کرد این شد جوابش آنهم با بی حرمتی به ایران وایرانی وفت مماشات نیست تا این گروه تروریستی خودش راجمع وجور نکرده فکرچاره باشید
  • محسن.. IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    28 3
    ۱۵ ملیون افغانی توی ایران هست که از آب و نان و برق و گاز و غیره دارن مفت استفاده میکنن. دولت بابت همه اینها روزانه ملیاردها دلار هزینه میکنه و به ملت خودش سیپسوت میده. واین افغانها هم استفاده میکنن. یک قرص نان پای دولت ۱۵ هزار تومن میشینه.اینها همش ضربه به بدنه اقتصاد کشور هست. هرچه سریع تر افغانهای غیر قانونی از کشور اخراج کنید
  • محمدرضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    10 0
    درود صحبت‌های جناب آقای دهمرده بسیار بجا ودرست است بعضی وقتها نمی‌شود با دشمنان تعامل کرد وپای قوانین بین المللی که همه از دشمنان این سرزمین گوهر خیز هستند بایستیم . وباید دولتمردان وخدمتگزاران واقعی به این مرز وبوم به هر قیمتی شده این حقابه را حق مردم سیستان میباشد از این مردم بی فرهنگ طالبانی پس بگیرند.
  • نادر IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    14 0
    دولت فقط حرف میزنه عرضه ندارید کاری کنید .ده میلیون مهاجر ریخته ایران چرا اخراجشون نمیکنید.بچه هامون از مدرسه بیزار شدن میگن کلاس درسشون پر از مهاجران افغان هست که از لحاظ بهداشت و فرهنگ زیر صفر هستند
  • مهندس علی اکبر سپهری جانباز و آزاده . IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    5 16
    برادران و خواهران عزیز ایرانی و منتقد برادران افغان. عزیزان اولین مهمی که باید همه ما آگاه باشیم اینست که این عزیزان افغانی حدود هشتاد درصدشان از هزاره ها و هرات و تاجیک ها هستند که هیچگاه و در هیچ زمان حکومت و جمهور سابق که بهترین آنها کرزای و بدترین آنها اشرف غنی این پشتون و جاسوس طالبها مورد لطف و عنایت نبودند تشکیل شده نکته بسیار مهم اینست که این برادران افغان کلا ایرانی تبار و هیچگاه خود را پشتون نمی‌دانند زیرا پشتون ها وهابی و دشمن این عزیزان هزاره بوده و در ورود لشگر طالب توسط شیطان بزرگ و کثیف ترین حکومت دنیا یعنی آمریکا به تسخیر سرزمین هزاره ها اولین اقدام آنها انفجار های صد گانه در مراکز تجمع و آموزشی فارس زبان بود . این جماعت برای رهائی از ظلم طالب خود را به کشور ایران رسانده و در حال آبادانی کشور ما با همکاری برادران ایرانی هستند البته و متاسفانه با دخالت دولت آمریکا تعدادی از عناصر انتحاری طالبان هم بایران فرستاده شده آند که اکیدا باید توسط نیروهای امنیتی شناسائی و بفوریت بدامن طالبان برگردانده شوند... ... ...
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      4 0
      باشه فرمایش شما درست و متین یه بخشی همینطور که شما میفرمایید خیلی هاشون از قدیم الایام بودن که دیگه شهروند محسوب میشن قدمشون روی چشم ولی الان تعداد خیلی بالایی سری دوزی شده دارن میان بعضی ها زن وبچشون رو اونجا گذاشتن هی میان و میرن این نشون میده بحث امنیت نیست بحث کارِ ، الان توی همه سوپر و بقالی و میوه فروشی یه کارگر افغان هست ما که نمیتونیم به خاطر بشر دوستی خودمون رو آتیش بزنیم مهمون ۱ میلیون ۲ میلیون نه ۸ میلیون واقعا این اتفاق روند درستی نداره ماشالله هرمی هم زیاد میشن هر کی میاد ده نفر دیگه رو با خودش میاره به لحاظ اقتصادی هیچ به لحاظ امنیتی هم درست نیست
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    32 4
    افغانی های مهاجر رو بیرون کنید حق آبه نمیدن...لااقل ذخیره آب مصرفی ما رو تموم نکنن تا ما مجبور نشیم ۳ برابر مصرفی آب شرب خودمان پول پرداخت کنیم قبض مصرفی آب ما سر به فلک کشیده
  • هادی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 7
    با سلام: جناب دهمرده شما اشتباه می کنید برادران طالبان از دوستان و هم کبشان ما هستند و نمونه اش هم وجود بیش از ۳۰ میلیون از این عزیزان در ایران است شما اشتباه می کنید برادران ما در کشور دوست و برادر افغانستان را دشمن مپندارید!
  • اذرگون IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    16 2
    بنده خدا راست میگه به فکر باشید
  • حسن IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    15 0
    ای دل دیوانه من مست تو!! وه که چها می‌کشم ازدست تو!! گوش کن گر مغزِ تو معيوب نیست!! اينهمه هم خوب شدن،خوب نیست!! خیلی بامعرفت تشریف دارند این افغانستانی ها،اينهمه از ایران خوردند و مثل یزید آب و قطع کردند!مقصر آن‌ها نیست تقصیر خودمان‌ هست که باید توان دهیم!ممنون از نماینده سيستان بلوچستان عزیز
  • احمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    13 4
    افغانستان باید به اعضای هریک از مهاجران خود روزانه۳۰۰لیتر آب وار دریاچه سیستان کند با همکاری سازمان ملل
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    11 2
    بلاخره بایدازیه جایی کار درست بشه دست درازی بیجا به منابع خدادای که یه سری از خدابیخبرمسیراب رومنحرف کنند
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    9 0
    مسوولان ایران اصلا به فکر منافع ملی کشور نیستند
  • محمدالیاسی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 7
    خدا لعنت کند شاه ملعون و خود فروخته پهلوی را که سبک مغز تشریف داشت مثل اکثریت نمایندهای وقت چرا پیگیری مکرر نمبشه تا کی کی میخان مصالحه کنن اگر طالبان یا هر حکوما دیگه افغانها با یکی دو بار تذکر گوش نمیدن خب گوشمالیشان دهید نه اینکه هی دیپلماسی دیپلماسی
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 12
    یه سوال؟ اگه چهارتا کارگر افغانی که شب و روز براتون کار میکنه توکشورتون نمی‌بود از چه استفاده می‌کردید دم به دم کمنت هارو نگاه کنید میگه افغانی رو بیرون کنید خوب بیرون کنید
    • بخشی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      3 0
      اصلا چه ربطی داشت فکر میکنم بهتره کمی تاریخ بخونید و در مورد تعرض عراق سال 52 ببینید که ارتش اون زمان چطور جلوی تجاوز عراق در کوتاهترین زمان گرفت
  • ایرانی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    8 1
    عجب پس بازم کار آمریکا و ... بوده!اینا کار و زندگی ندارن صبح تا شب در ایران مشغول توطئه هستن!
  • فرهاد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    6 0
    یکمی از بذل و بخشش به بیگانگان کم شود و هزینه سیستان و بلوچستان شود، مشکل مردم سیستان و بلوچستان حل می شود!
  • انسانیت IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    9 0
    یه مرد پیدا بشه قانون کنن این افغانها رو از زاهدان وزابل بیرون کنن بعد صف نانوایی وبنزین خلوت میشه مصرف اب هم کمتر میشه چون تقاضا کمتر میشه
  • علی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    10 0
    سلام جسارتا این افغانها رو راه ندین مگر کشور چقدر میتونه مهاجر داشته باشه ده میلیون مهاجر به زبون راحته بیرون کنید این مهمونای همیشگی رو هرچیزی یه حسابی داره والله
  • مارتین IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 10
    چرا همه به افغانها حساس شدن همین افغانها اگه تو ایران نباشن وضعیت خیلی وخیم میشه تازه ایران داره پولشو از سازمان ملل میگیره هر افغانی کم کم ۵ هزار دلار میگیره
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      4 0
      شکر میون کلامتون، ایران توی تحریم سازمان ملل به همین بهانه پولی نمیده یا نمیتونه بده یا نمیخواد بده
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    8 3
    درود حق گرفتنی است وما به راحتی میتونیم افغانستانو بگیریم
    • اکبر احمدی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 5
      شتر در خواب بیند پنبه دانه آمریکا روسیه انگلیس و.... نتونستند غلطی بکنند اون تو داری بیخودی فک میزنی
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 3
      آری میتوانید 🤣😂
  • محسن IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    10 1
    ظاهرا دولت با مردم منطقه سیستان و بلوچستان مشکل شخصی داره و میخواد که دیگر استانی بنام سیستان و بلوچستان وجود نداشته باشد،،فکر می‌کنم نظام جمهوری اسلامی هم با سیستان و بلوچستان مشکل دارد،،، پس به همین علت برای مردم سیستان و بلوچستان کار مثبتی انجام نمیدن
  • ناصر IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 7
    اگه واقعا به فکر مردم سیستان هستید به جای هزینه پول نفت برای تهران و خط آهن تهران به آذربایجان شرقی سالی چند هزار بشکه نفت به افغانستان بدین تا مردم سیستان بتوانن از مواهب آب استفاده کنند،قطعا شما همه چی را مجانی می خواهید و به فکر مردم سیستان نیستن
  • محمدرضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    6 1
    به به یک کلام از... مگر الکی با چه پشتوانه ای
  • ایراندوست IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    4 1
    به نظر می‌رسد بهترین روش مسالمت آمیز دور از منازعات سیاسی حفر قنات است از مرز افغانستان به سمت سرزمین ایران اسلامی بصورت ردیفی به فاصله هر پنجاه متر یک یک حلقه چاه بصورت ردیفی سراسر مرز را قنات حفر کنید تا به عمق خاک سیستان و وبلوچستان برسانید وبا این روش خشکسالی و بی آبی را مهار نمایید
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    6 0
    این همه مهاجر ریخته تو ایران اخراج کنید آبی که اینا مصرف میکنن ده تا سیستان رو جواب میده
  • غلام لک‌‌زایی‌ IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 3
    مابازنشستگان سپاه با کسی جنگ نداریم اما برای حق ملت عزیز مان‌ونبردباطالبان‌وهابی‌وداعش‌اماده‌دستوررهبر‌عزیزمان‌اماده‌ایم
  • د IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 2
    ببخشید دستگاه آب شیرین کن و آبیاری مدرن و قطره ای جوابگ هست گلخانه ها در در کویر هم جواب میده ، سیستا مرز آبی خوبی با دریای عمان دارد ، تاسیسات آب شیرین کن را می توان را انداخت ابتدا سیستان را به دو استان تقسیم کرده و برای آب رسانی هر کدام بر ما جدا تهیه کنیم. جنوب سیستان را از طریق آب شیرین کن و شمال سیستان را با نیمی از حق آبه هیرمند و آبرسانی از طریق لوله کشی در دراز مدت حداکثر یک سال انجام شود مراقبت مدام شود تا دغدغه نگهداری آب از بین برود ، چه میشد دوتا ۸۰۰توان هم برای سیستان...
  • محمد علی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    4 0
    آقای دهمرده شما هم کاری نکردید برای مردم سیستان فقط ژست سیاسی میگیرید الآن هم فقط صحبت هست شما وقتی فهمیدید آب نیست چرا میلیاردها دلار صندوق ذخیره ارزی را خرج طرح بیهوده لوله کشی اراضی کشاورزی کردید وقتی مردم آب خوردن ندارند این چه کاری بود ،پولش رو خرج حفر کانال از دریای عمان می‌کردید اینجوری مشکل آب سیستان و بلوچستان ،خراسان رضوی ،کرمان حل میشد ،آقای دهمرده نماینده مردم زابل هست کسی که هیچوقت داخل زابل حتی خونه نداشته
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 1
    سلام آب دریا را انتقال بدهید و با آب شیرین کنهای متعدد مشگل را حل کنید به امید این نباشید که افغانها به هم نوع و هم زبان خود کمک کنند