دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

آلمان – خبرنگار اعزامی همشهری – حمید ضیایی‌پرور: نمایشگاه سبیت 2009 آلمان اگر چه به کار خود پایان داد اما نمایشگاه 2010 از هم‌اکنون کلید خورده است و حتی پوسترها و تراکت‌های آن منتشر شده و برنامه زمانی، تعداد غرفه‌ها و سالن‌ها، ثبت‌نام‌ها و سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های آن مشخص است.

این یعنی داشتن یک برنامه مشخص از قبل تعیین شده برای بازار کسب و کار در عرصه فناوری اطلاعات؛ چیزی که برای متولیان ‌آی‌تی ایران و به‌خصوص نمایشگاه‌هایی همچون الکامپ می‌تواند درس‌آموز باشد. چرا که در ایران حتی تا دقیقه 90 کسی از جزئیات برنامه‌ها اطلاع ندارد. نظم آهنین آلمانی‌ها در همه جای سبیت قابل مشاهده است. همه چیز به طرز عجیبی سرجای خودش است و کمتر می‌توانید از آن ایراد بگیرید.

امسال سبیت با وجود کاهش تعداد شرکت‌کنندگان باز هم رونق داشت. سال گذشته حدود 5700 شرکت در سبیت حضور داشتند و امسال 4300. این رقم حداقل 4 برابر نمایشگاه بین‌المللی تهران است. تمام سالن‌های نمایشگاه پر بود اما امسال سالن‌های غربی نمایشگاه به‌طور کامل خالی بود و برخی از آنها تبدیل به انباری شرکت‌های حاضر در نمایشگاه شده بود. با اینکه شایعه‌ای در محافل سبیت پیچیده بود که احتمالا نمایشگاه سبیت از سال آینده به هامبورگ منتقل خواهد شد اما مسئولان نمایشگاه این شایعه را به‌شدت رد کردند و فقط صحبت رسمی این بود که نمایشگاه 2010 به جای 6 روز در 5 روز برگزار خواهد شد که تازه دلیل آن هم یکی تخصصی‌تر شدن نمایشگاه و دیگری کاهش تعداد شرکت‌کنندگان عمومی است که از طریق افزایش قیمت بلیت صورت خواهد گرفت.

چینی‌ها و آمریکایی‌ها

چینی‌ها و تایوانی‌ها همچنان در صدر کشورهای با تعداد بالای شرکت در نمایشگاه قرار دارند. در هر جای نمایشگاه که قدم بزنید چشم بادامی‌ها را خواهید دید.

حضور شرکت‌های آمریکایی در سبیت 2009 به خاطر مشارکت ایالت کالیفرنیا با سبیت، امسال بسیار پر رنگ بود. کمپانی‌های بزرگ ‌آی‌تی آمریکا همچون مایکروسافت، ‌ای بی‌ام، اینتل، ‌ای بی ‌با غرفه‌هایی بزرگ و محصولاتی که توجه همه را به‌خود جلب کرده بود رنگ و لعاب ویژه‌ای به نمایشگاه داده بودند. سخنرانی آرنولد شوارتزنگر، فرماندار ایالت کالیفرنیا در مراسم افتتاحیه سبیت که نیمی از آ‌ن به زبان انگلیسی و نیمی دیگر به زبان آلمانی انجام شد مورد توجه آلمانی‌ها قرار گرفت. شعار YES WE CAN شعار مشهور جمهوریخواهان آمریکا با قالب‌های دیگری همچون YES WE DO‌یا YES WERE OPEN بازتاب یافته بود.
مایکروسافت با رونمایی محصولاتی همچون مایکروسافت اوتو، اینترنت اکسپلورر 8، سورفیس و اشانتیون‌ها و فروم‌های پر سر و صدایش شلوغ‌ترین سالن نمایشگاهی لقب گرفت.

ایران در سبیت

ایران تا‌کنون 7 دوره در سبیت شرکت داشته است. اوج سبیت و حضور ایران نیز سال‌ 2005 بوده است.6 شرکت شامل 3 شرکت تولید مولتی‌مدیا و 3 شرکت تخصصی نرم‌افزار به همراه 50نرم‌افزار دیگر که برگزیده جشنواره رسانه‌های دیجیتال هستند در غرفه ایران حضور دارند. با این حال به اذعان تمام صاحب‌نظران و بازدید‌کنندگان، این غرفه به هیچ وجه در شأن ایران نبوده و نشان‌دهنده توان ‌آی‌تی ایران نیست. حتی سفیر ایران در آلمان نیز در بازدید خود از غرفه ایران بر این نکته تاکید کرد.

با این حال عیسی زارع‌پور، مدیر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: «برنامه‌ریزی دقیق و جامعی برای حضور    ایران  درسبیت صورت گرفت و پیوند زدن جشنواره رسانه‌های دیجیتال به سبیت بر همین اساس صورت گرفته است» وی می‌افزاید: «فلسفه حضور شرکت‌های ایرانی در سبیت حمایت دولت از بخش خصوصی برای توانمند‌تر شدن و دیدن بازارهای هدف و برقراری ارتباط با طرف‌های خارجی برای توسعه صادرات نرم افزاری کشور است.»

صادرات نرم افزار

در حالی که آمارهای رسمی از 50 میلیون دلار صادرات نرم افزار ایران حکایت  دارد  برخی به این ارقام چندان اعتماد ندارند و می‌گویند که اگر صادرات واقعا در این حد بود باید حضور ایران در سبیت خیلی قوی‌تر از اینها می‌بود. البته هفته پیش مدیران شرکت همکاران سیستم، بزرگترین گروه نرم‌افزاری ایران که اتفاقا در سبیت هم غایب  بودند ‌این رقم را صراحتا زیر سؤال بردند.

شگفتی در سبیت

محمد‌رضا صفیعی، مترجم غرفه ایران در نمایشگاه می‌گوید: «خیلی از افرادی که به غرفه ایران مراجعه می‌کردند در اولین برخورد ابراز تعجب کرده و بعد از ما می‌خواستند که در مورد کار این غرفه توضیح دهیم. اکثر آنها فکر می‌کردند که فقط یک شرکت ایرانی در زمینه آی‌تی در سبیت آمده است. وقتی توضیح می‌دادیم که ایران در زمینه آی‌تی چقدر فعال است بسیار خوشحال می‌شدند.» وی می‌افزاید: «بازدید‌کنندگان از اینکه در سبیت غرفه‌ای هم وجود دارد که محصولات فرهنگی را ارائه کرده ابراز شگفتی می‌کردند.»

ارتباط با ایرانیان

محمد‌رضا مظهری مطلق، دیگر مترجم ایرانی غرفه جمهوری اسلامی ایران نیز می‌گوید: «بازدید‌کنندگان 2دسته بودند یک گروه آلمانی‌ها و یک گروه خارجی‌ها. برخی از آنها در گفت‌وگوهایشان بحث‌های سیاسی می‌کردند. برخی دیگر جویای وضعیت ‌آی‌تی در ایران بودند. ما متوجه شدیم که ایرانی‌های زیادی در شرکت‌های مشهور ‌آی‌تی جهان حضور دارند مثلا در شرکت اینتل، سان مایکروسیستم و اوپن تکست ایرانی‌هایی حضور دارند که با ما تماس می‌گرفتند.» این 2مترجم که خود حدود 25 سال است ساکن آلمان هستند می‌گویند: تجربه سبیت برای خود ما نیز جالب بود چون توانستیم بفهمیم که جامعه ایرانی مقیم آلمان چقدر زیاد هستند.

البته به‌نظر می‌رسد که هر نمایشگاهی از سوی ایران در خارج کشور برگزار شود با همین استقبال مواجه شود و فرقی نمی‌کند نمایشگاه ‌آی‌تی باشد یا نمایشگاه خشکبار و فرش یا توریسم!

سال، سال، دریغ از پارسال

سبیت به هر حال جایگاه ارائه فناوری‌های نو است. زوم امسال سبیت بر موضوع Webciety (جامعه مبتنی بر وب) و فناوری‌های سبز در کنار ارائه محصولات مرتبط با RFID، موبایل و چند رسانه‌ای‌ها و مونیتورهای 3D و روبتیک بار دیگر برند سبیت را به‌عنوان بزرگترین رخداد ‌آی‌تی جهان به رخ کشید. سبیت در دوره رکود و بحران اقتصادی یک راه‌حل برای شرکت‌های اقتصادی ارائه داده است:ICT برای تسهیل ارتباطات و کاهش هزینه‌ها.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته تا چند سال دیگر پهن باند از طریق شبکه لوله‌کشی آب شهری یا گاز یا برق به همه منازل متصل خواهد شد. این البته برای ما که با 6 شرکت در سبیت حضور یافته‌ایم و سرعت اینترنتمان در داخل از 28 کیلو بیت در ثانیه فراتر نمی‌رود یک‌رؤیا است. روی تابلوی بزرگ در ورودی سبیت نوشته شده: بحران؟ نه فرصت. ICT‌ را در سبیت ببینید.

آیا ما از این فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کنیم؟

کد خبر 76835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز