مجموع نظرات: ۲
یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۰
۰ نفر

شیرینی نازک ارمنی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم است که با رسپی های مختلفی پخته می‌شود.

شیرینی نازک

همشهری آنلاین، شک نکنید یک شیرینی که با عشق و آرزوی روزهای دلپذیر برای عزیزانتان پخته شود مزه‌اش فرق می‌کند.

مواد لازم

۷ عدد تخم مرغ
۴۰۰ گرم کره
یک لیوان سرخالی روغن جامد
۴ لیوان شکر
۲ ق م بکینگ پودر
۲ ق چ وانیل
یک لیوان ماست
یک ق س مایع خمیر
یک استکان شیر
آرد به مقدار لازم

۱. ابتدا مایه خمیر را در کمی آب جوش حل کنید. شیر را در کاسه مناسبی گرم کنید و مایه را به آن اضافه کنید و به همراه ۲ ق آرد با هم مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و در یک جای گرم برای مدت ۱۰ ساعت قرار دهید.

۲. برای تهیه مواد داخل شیرینی ۲۰۰ گرم کره و ۲ لیوان شکر را در یک کاسه خوب مخلوط کنید و با همزن بزنید تا پف کرده و سفید شود. حالا وانیل و آرد را به مواد اضافه کنید و به هم بزنید. وقتی خمیر حاصل را کاملا ورز دادید. آنرا به چانه‌هایی به اندازه نارنگی، جدا و گرد کنید و داخل یخچال بگذارید.

۳. حالا برای درست کردن خمیر شیرینی در یک کاسه مناسب ۱۰۰ گرم کره را به همراه شکر با همزن خوب مخلوط کنید. روغن جامد را هم به آن اضافه کرده خوب بزنید تا سفید شود. حالا ۵ عدد تخم‌مرغ را یکی یکی به مواد اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. بعد وانیل و مقداری آب را به مواد اضافه کرده خوب ورز دهید. مایه خمیر آماده شده را داخل کاسه‌ای ریخته و به آن ۱ لیوان ماست و ۲ ق بکینگ پودر افزوده با یکدیگر مخلوط کنید و داخل کاسه خمیر بریزید. حالا آرد را کم‌کم افزوده و مواد را ورز دهید.

اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد. سپس روی خمیر را با پارچه ضخیمی بپوشانید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا خمیر یک شب تا صبح به اصطلاح استراحت کند. بعد از گذشت این زمان و آماده شدن خمیر مقداری از آن را توسط کارد ببرید و به صورت یک پرتقال درشت گرد کنید. کل خمیر را به همین صورت چانه گیری کنید.

۴. فر را روشن کنید و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. روی یک سطح صاف آرد بپاشید و گلوله‌های خمیر را روی آن باز کنید. در این زمان آخرین کره ۱۰۰ گرمی را آب کرده با قلمو روی خمیر بمالید. گلوله بعدی را هم باز کنید و روی لایه اول قرار دهید. حالا مواد آماده شده داخل یخچال را بیرون آورده، یک لایه از آن را روی خمیر پخش کنید.

لایه‌های سوم و چهارم خمیر را هم همینطور بچینید. حالا این چهار ورق بازشده را تا کنید و به صورت چهارگوش درآورید و توسط یک سوزن لحاف‌دوزی چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا هوای داخل خمیر خارج شود. بعد با وردنه خمیر را مجددا پهن کنید و با چاقوی دندانه‌دار به شکل چهار گوش برش بزنید. سینی فر را چرب کنید. شیرینی‌ها را داخل سینی بچینید. روی شیرینی‌ها را با قلمو زرده تخم‌مرغ بمالید. سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید. شعله پایین را روشن کنید و اجازه دهید حدود ۴۵ دقیقه بپزد.

بعد شعله پایین را خاموش و شعله بالایی را روشن کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه سطح روی آن قرمز شود. بعد از این مراحل فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود.

فوت و فن 

 برای اینکه شیرینی‌ها خشک نشود یک ظرف آب داخل فر قرار دهید.

کد خبر 769039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • س IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 1
    اصلا توضیحات کامل نیست..مواد داخلی مقدار آردش مشخص نیست..اصلا معلوم نییت مواد داخل آرد میخواد نمیخواد..ودر مواد لازم برای خمیر بیرونی وداخلی جدا گرم نزده..