سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

اظهارات وزیر کشور درباره ضرورت پرهیز از افراط و تفریط در برگزاری انتخابات و به‌ویژه تأکید بر نقش مؤثر نظارتی رسانه‌ها در بین اصحاب رسانه‌ به گرمی‌استقبال شد.

پورمحمدی ضمن تشریح سیاست‌های دولت و دستگاه مجری دو انتخابات پیش‌رو و تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط به نقش نظارتی مطبوعات و رسانه‌ها اشاره کرد و از آنان خواست روند انتخابات را رصد و نقد کنند.
واقعیت آن است که یکی از وظایف و کارکردهای رسانه، نظارت بر روندهای کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.
این نظارت براساس نوعی نمایندگی از جانب مردم شکل می‌گیرد که هرچه آزادتر و دقیق‌تر تحقق یابد، اولاً نشانه‌ای از مردم‌سالاری واقعی است و ثانیا ضریب صحت و سلامت روندهای جاری را بالا می‌برد. این رابطه پرنشاط، فضایی  را ایجاد می‌کند که پاسخگویی حاکمان، افزایش همبستگی اجتماعی و تعلق خاطر بیشتر مردم به نظام سیاسی خود نتیجه قهری آن است.
یکی از شاخص‌های جوامع مدرن، نقش پررنگ نظارتی رسانه‌هاست. معنای خلاف این نکته،  آن است که یکی از نشانه‌های جوامعی با سطح توسعه‌یافتگی پایین، اعمال کنترل بر مطبوعات و رسانه‌ها، تعدد خطوط قرمز، وسیع بودن نگفتنی‌ها و آزادی عمل محدود رسانه‌هاست و قاعدتاً  کشور ما که بر مردم‌سالاری دینی تکیه دارد به دو دلیل باید همواره از این فضا دور باشد.
اول، آموزه‌های مردمسالاری و دوم آموزه‌های دینی که همواره بر نقش نظارتی مردم، کنترل حاکمان و پاسخگویی مستمر آنان تأکید دارد.
فراخوان، استقبال و تأکید هوشمندانه وزیر کشور بر نقش نظارتی رسانه‌ها علاوه بر آن‌که به گرم شدن فضای انتخابات کمک می‌کند،  به‌نوعی تصحیح رفتار اخیر ستاد انتخابات کشور در جلوگیری از حضور خبرنگاران در آن ستاد دانسته می‌شود و می‌تواند عاملی بازدارنده از لغزش‌های احتمالی و یا خدای‌نکرده تخلفات برنامه ریزی شده  برای مخدوش کردن انتخابات باشد.
کد خبر 7694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز