سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری آذربایجان سه شنبه 20 اسفند در صدر هیاتی عالیرتبه برای شرکت در اجلاس سران اکو وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، محموداحمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در محل نهاد ریاست جمهوری، از الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به طور رسمی استقبال کرد.   

در آئین استقبال رسمی از علی‌اف، ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روءسای جمهور ایران و آذربایجان از یگان احترام حاضر در میدان سان دیدند.

دهمین دوره از اجلاس سران اکو از روز چهاشنبه 21 اسفند به طور رسمی در تهران آغاز می‌شود. اکنون، ریاست اکو بر عهده الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان است و در جریان اجلاس سران اکو در تهران، ریاست اکو به دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.

در اجلاس سران اکو در تهران، شخصیت هایی از جمله حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان ، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان،آصف علی زرداری رئیس جمهوری پاکستان، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، عبداله گل رئیس جمهوری ترکیه و قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان به عنوان میهمانان اصلی حضور خواهند داشت.

همچنین کریم ماسیم‌اف نخست وزیر قزاقستان و همچنین معاون نخست وزیر قرقیزستان و جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق از دیگر میهمانان اصلی شرکت کننده در اجلاس سران اکو در تهران خواهند بود.

در اجلاس اکو در تهران نمایندگانی از سازمان‌های مختلف بین المللی از جمله نماینده‌ای از سوی دبیر کل سازمان ملل حضور می‌یابد.

وسعت جغرافیایی کشورهای عضو اکو معادل هفت میلیون کیلومتر مربع است و جمعیتی حدود 400 میلیون نفر را به خود اختصاص داده است. همچنین وجود منابع نفت و گاز در کشورهای اکو اهمیت ویژه‌ای را به ویژه با توجه به بحث بحران انرژی گاز در اروپا به این سازمان می‌دهد.

موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه اکو به ویژه به لحاظ جغرافیایی کاملا استراتژیک است و نقش مهمی در جهت سهولت در تبادلات تجاری منطقه ای و جهانی ایفا می‌کند.

کد خبر 76942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز