همشهری آنلاین: عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس اکو به تهران سفر کرده است با هیات همراه به دیدار مقام معظم رهبری رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار آقای عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه و هیأت همراه، ظرفیت های دو کشور را برای گسترش روابط بسیار وسیع دانستند و تأکید کردند: اکو یک نمونه برای گسترش همکاریهای اقتصادی است اما ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اثرگذار و مهم منطقه قابلیت گسترش روابط در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و خدماتی را نیز دارند.

ایشان با ابراز خرسندی از توافق رؤسای جمهور ایران و ترکیه برای گسترش بیش از پیش همکاریها خاطرنشان کردند: اتصال خط آهن ترکیه از طریق ایران به پاکستان و جنوب غرب آسیا، نمونه‌ای از ظرفیت‌های گسترش روابط دو کشور است که می‌تواند در بخش‌های دیگر تعمیم یابد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این گسترش روابط دشمنانی دارد که صهیونیستها و امریکاییها هستند ولی ایران و ترکیه باید در جهت مقابل خواسته آنها و براساس منافع مشترک خود حرکت کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اراده گسترش همکاریها در دو طرف وجود دارد زیرا دولت ایران، دولت فعالیت، کار، و تلاش است و این روحیه در دولت ترکیه هم دیده می‌شود.

ایشان با اشاره به مسائل خاورمیانه، مسئله فلسطین را اولویت اول دنیای اسلام دانستند و افزودند: ترکیه در مسائل غزه نقش خوبی ایفا کرد و اقدام آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه در اجلاس داووس کار بسیار خوبی بود.

رهبر انقلاب اسلامی وضعیت کنونی عراق و افغانستان را از دیگر مسائل منطقه برشمردند و خاطرنشان کردند: امریکا در قضایای افغانستان و عراق مرتکب خطا و اشتباه بزرگی شد و موضع دولت کنونی امریکا در مسئله غزه نیز یکی دیگر از خطاهای بزرگ امریکا است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: دولت امریکا در حال ادامه همان مسیر قبلی است و هیچ نشانه ای از تلاش برای جبران خطاها دیده نمی‌شود.

ایشان افزودند: دشمنان اسلام می‌خواهند پرچم اسلام را از دست کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران خارج کنند اما به این هدف نخواهند رسید.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت آقای عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه، روابط دو کشور را در سطح منطقه و دنیای اسلام، نمونه خواند و گفت دولت ترکیه مصمم به ارتقای سطح همکاریها با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت اکو خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، توانایی احیای مجدد جاده ابریشم را دارند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین مسئله فلسطین را مسئله مهم جهان و دنیای اسلام دانست و افزود: کشورهای اسلامی باید با اتحاد بیش از پیش، در جهت کاستن از آلام و رنجهای مردم فلسطین و احقاق حقوق آنان تلاش کنند.

کد خبر 77054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز