حسینیه‌ها و هیئت‌های قدیمی تهران اغلب بیش از یک قرن قدمت دارند که هر یک روایت‌های تاریخی بسیاری در خود جای داده‌اند.

در آستانه محرم ۱۴۰۲

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: آقا اشرف، بیش از ۱۴۰ سال پیش خانه‌اش در پامنار را به حسینیه‌ای تبدیل کرد تا مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در آن برگزار شود. در ایام محرم هر روز صبح می‌توانید برای عزاداری سری به این حسینیه بزنید که در و دیوارش را عکس‌های قدیمی محله پامنار و بزرگان محله پوشانده است.

هیئت نوباوگان قنات‌آباد

هیئت نوباوگان قنات‌آبادی ‌را با نوحه خوانی‌های ویژه حاج علی اکبر ناظم می‌شناسند. با آغاز ماه محرم کافی است خود را به ضلع شمالی میدان محمدیه برسانید؛ جایی که هیئت قنات‌آبادی‌ها در آن برپاست. سال‌ها قبل این هیئت را کودکان محله قدیمی معروف به قنات‌آباد راه‌اندازی کردند. شهرت هیئت قنات‌آبادی‌ها به نحوه عزاداری و نوع مداحی آنهاست.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بخوانید

حسینیه اول مظلوم

هیئت اول مظلوم، پاتوق پهلوانان و قهرمانان زورخانه‌ای تهران است که در محله بهارستان و نزدیکی باغ نگارستان قرار دارد. این حسینیه، موقوفه‌ای خانوادگی است که موزه و نمایشگاهی از عکس‌های پهلوانان قدیمی تهران و وسایل زورخانه را در خود جای داده است.

حسینیه صدرالعلما

حوالی مسجدجامع بازار، راسته‌ای به سمت غرب بازار تهـران ادامه پیدا می‌کند کـه در همان ابتدای راه به یکی از تکیه‌های تاریخی تهران می‌رسید که بین تهرانی‌ها به نام تکیه صدرالعلما یا حسینیه حلبی‌سازها شـناخته می‌شود. حسینیه صدرالعلما بیش از یک قرن قدمت دارد. یکی از زیبایی‌های این حسینیه، سقف شیروانی و نقش ۲شیری اسـت که بر سقف آن نقاشی کرده‌اند. ظرافت هنری هنرمند نقاش به‌گونه‌ای است که هر کجای حسـینیه ایستاده باشید، آن ۲شیر به شما خیره شده‌اند.

حسینیه بنی‌فاطمه

حسینیه بنی‌فاطمه در چهارراه سرچشمه، مراسم عزاداری در ایام محرم را از صبح و با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی آغاز می‌کند. در اتاقی که در ورودی این حسینیه قرار دارد، می‌توانید اشیایی قدیمی از حسینیه ازجمله سماورها و وسایل قدیمی پذیرایی

کد خبر 775939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha