ملانی لاورنس از برخی جنبه‌ها در آینده‌ای زندگی می‌کند که انتظار همه ما را می‌کشد. او نسبت به تقریبا هر آنتی‌بیوتیکی مقاوم و نسبت به بقیه آنها دچار آلرژی یا عدم تحمل است.

Antibiotic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای تودی هنگامی که او دچار عفونت می‌شود که هر چند ماهی یک بار رخ می‌دهد، مجبور است امیدوار باشد که دستگاه ایمنی‌اش بتواند با آن بجنگد، بدون اینکه کمک چندانی از پزشکی مدرن انتظار داشته باشد.

با وجود بیش از یک قرنی که از پژوهش و توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌گذرد، جهان به سرعت دارد ذخیره این داروهای نجات‌بخش را از دست می‌دهد.

آنتی‌بیوتیک چه آنهایی که در طبیعت یافت می‌شوند و چه آنها به طور عامدانه ساخته شده‌اند برای کشتن باکتری‌ها طراحی شده‌اند.  اما باکتری‌ها در طول بیش از سه میلیارد سال تحول یافته‌اند و آموخته‌اند چگونه خودشان را تغییر دهند که بقا پیدا کنند. هر چه ما بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنیم، باکتری‌ها بیشتر سازگاری پیدا می‌کنند.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها تهدیدی وجودی برای پزشکی مدرن است

گسترش مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها

هر سال بیش از ۲/۸ میلیون آمریکایی دچار عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر شان می‌میرند. شمار مرگ‌های به این علت در سراسر جهان اکنون از ۵ میلیون نفر در سال گذشته است و انتظار می‌رود به بیش از از ده‌ها میلیون نفر در طول چند دهه برسد.

آمریکا قبل از بروز پاندمی در حال پیشرفت در مقابل مقاومت آنتی‌بیوتیکی بود که به لطف بهبود پیشگیری و کنترل عفونت و مراقبت بهتر رخ داده و باعث شده است که مقاومت ضد میکروبی به طور کلی تا ۱۸ درصد و در بیمارستان‌ها تا ۳۰ درصد کاهش یابد.  اما پس از آنکه با بروز پاندمی کرونا بیمارستان‌ها یا سایر مراکز مراقبت بهداشتی به نقطه اشباع رسیدند، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافت و متعاقبا مشکلاتی در پیشگیری از عفونت‌ها به وجود آمد و افزایش قابل‌توجهی در عفونت‌های مقاوم رخ داد عفونت‌های مقاوم شروع‌شده در بیمارستان و مرگ‌های ناشی از هر دوی آنها در حد دست کم ۱۵ درصد در سال افزایش یافت.

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها هم در میان انسان‌هایی که بدون مصرف این داروها هم بهبود پیدا می‌کردند و در دام‌هایی که آنها را برای تحریک رشد و نه درمان‌ بیماری‌ها دریافت می‌کنند، به ایجاد مقاومت دارویی کمک می‌کند.

عوارض ناشی از مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها

این مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها هم باعث تلفات انسانی بسیار و هم هزینه‌های مالی هنگفتی می‌شود. بسیاری از اعمالی که در پزشکی انجام می‌شود، بستگی به توانایی در کنترل عفونت‌های باکتریایی دارد که در جریان انجام آنها ممکن است رخ دهد. بدون آنتی‌بیوتیک‌ها جراحات جزئی ممکن است به زخم‌هایی مرگبار بدل شوند. بسیاری از جراحی‌ها بدون اطمینان از اینکه آنتی‌بیوتیک‌هایی وجود دارد که از بروز عفونت‌ها در زمان‌های بعد  جلوگیری کنند، قابل‌انجام دادن نیستند.

بیمارانی که با داروهای کورتونی یا استروئیدی یا برای سرطان، آرتریت روماتوئید یا سایر بیماری‌هایی که پاسخ ایمنی آنها را محدود می‌کنند، درمان می‌شوند، افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک هستند که  آنها را به نسبت به هر عفونت گذرایی آسیب‌پذیر می‌کند، به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند.

ملانی لاورنس و دیگران دارند کنگره آمریکا را ترغیب می‌کنند که لایحه‌ای را به نام لایحه پاستور (PASTEUR) (به نام میکروب‌شناس فرانسوی قرن نوزدهم که پدر نظریه میکروبی و میکروب‌شناسی مدرن شمرده می‌شود) تصویب کند. این لایحه مزایای جدیدی برای شرکت‌های دارویی در نظر می‌گیرد تا به کشف و ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید روی آورند.

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در آنتی‌بیوتیک‌های جدید که فرد فقط به مصرف یکی دوهفته‌ای آنها نیاز دارد و و ممکن است در عرض چهار یا پنج سال با مقاوم شدن باکتری‌ها از کار بیفتند، نشان نمی‌دهند.

کد خبر 776941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha