دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

کتاب «سفر به دیار فراموش شدگان»، شامل ۱۲ تک‌نگاری از ۱۲ اردوی جهادی است. این اردوها در سال‌های مختلف و در استان‌ها و مناطق مختلف برگزار شده است؛ از سیستان و بلوچستان و منطقه بشاگرد در هرمزگان گرفته تا استان‌های شمالی.

کتاب جهادی

سفر به دیار فراموش­‌شدگان
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
به گزارش همشهری آنلاین، کتاب «سفر به دیار فراموش شدگان»، شامل ۱۲ تک‌نگاری از ۱۲ اردوی جهادی است. این اردوها در سال‌های مختلف و در استان‌ها و مناطق مختلف برگزار شده است؛ از سیستان و بلوچستان و منطقه بشاگرد در هرمزگان گرفته تا استان‌های شمالی. از کردستان گرفته تا سبزوار در خراسان و از قم و اصفهان گرفته تا منطقه اندیکا در خوزستان و لرستان. در این تک‌نگاری‌ها تلاش شده است تا همه جنبه‌ها، فعالیت‌ها و اتفاقات اردوهای جهادی دیده و نگاشته شود. همچنین توجه به وضع زندگی مردم در مناطق محروم، کسب‌وکار آنها، کمبودها، اثرات حضور نیروهای جهادی در روستاها، طرح‌هایی که ساخته می‌شود، بازدیدهای مسئولان از اردوها، نقاط قوت و ضعف اردوها و ده‌ها نکات جالب و خواندنی دیگر از ویژگی‌های این کتاب است. شاید این نخستین اثر جدی درباره اردوهای جهادی باشد که تاکنون منتشر شده است.

جهادگرد
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
کتاب «جهادگرد» روایتی است که نویسنده ما را به اردوهای جهادی می‌برد و اتفاقات تلخ و شیرینی که رخ می‌دهد را شرح می‌دهد. در این کتاب شما گاهی به بُرزش‌آباد مشهد و گاهی به گِل و آب پل‌دختر لرستان می‌­روید، گاهی در اهواز کنار حاج‌قاسم و ابومهدی المهندس قدم می‌زنید و مستند تهیه می‌کنید و گاهی هم با رفقای شهیدش دانیال رضازاده و حسین زینال‌زاده به کمک مردم در کرونا می­‌شتابید. در این کتاب با استفاده از QRCode سعی شده است تا در زمان مطالعه متن، شما با عکس‌­هایی زیبا به دل مناطق کمتر برخوردار بروید و خودتان را در آنجا حس کنید.

آب پرتقال در کربلای‌۵!
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
پزشکان و پرستاران عزیز فعال در صف اول مبارزه با ویروس منحوس کرونا قریب به دو سال و اندی هم‌دوش بسیاری از مراکز درمانی کشور، شب و روز در جهادی مقدس، مشغول خدمت بودند. کتاب «آب پرتقال در کربلای ۵!» ماحصل ساعت‌ها گفت‌وگو و گوش‌دل سپردن به خاطرات و روایت­‌های شماری از کادر درمانی بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم(عج) تهران است. تلخی و شیرینی، طنز و عبرت‌آموزی رگه‌های این خاطرات و روایاتند که همگی با یک نخ تسبیح به هم متصل شده و دلیل آن چیزی نیست جز ایثار و ازخودگذشتگی.

حسین جهادی
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
حسین مومنی، جهادگری از دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی شهر تهران بود که در دوران جوانی در راه خدمت­‌رسانی به مناطق محروم آسمانی شد. از سال دوم راهنمایی بود که از طرف مدرسه به اردوی جهادی بشاگرد دعوت شد. بعد از بازگشت ساده‌تر می‌پوشید و هر وقت هدیه گرانبهایی می‌گرفت آن را نگه می‌داشت و در اردوی جهادی بعدی در مقابل چشم‌های به شوق افتاده بچه‌های بشاگردی می‌گرفت و به آنها تقدیمش می‌کرد. «حسین جهادی» روایت خاطرات دوستان و خانواده از زندگی این جهادگر دانشجو است. کتاب حسین جهادی می‌تواند راهنما و راهگشایی برای دانشجویان متعهد باشد تا در جهت پیشرفت و آبادانی کشور حرکت کنند.

اینجا رودخانه‌ای جاریست
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
چند جهادگر در استان فارس خود را مکلف به انعکاس هنر فعالیت‌های جهادی دیدند و خاطراتی را گردآوری کردند. این کتاب، مجموعه­‌ای از داستانک­‌های جهادی است از خاطرات و روایات گروه جهادی نادیان که به قلم گروهی از جهادی‌های اهل قلم نگاشته شده است. همچنین کتاب «اینجا رودخانه‌ای جاریست» روایتی از ۳ روز اردو در یکی از روستاهای فارس است که توسط یک نویسنده دهه شصتی براساس فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار فارس نوشته شده است.

دوباره فردوس
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
همیشه برای همه­ جهادگران سؤال بوده است که نخستین اردوی جهادی و خدمت‌رسانی را چه کسانی رفتند. زمان­‌های مختلفی برای این نخستین‌بودن مطرح می‌شد اما تاکنون اردوی جهادی که از همه قدیمی­‌تر مکتوب شده است به زلزله فردوس باز می‌­گردد. کتاب «دوباره فردوس»، روایت حضور جهادی آیت‌الله سیدعلی‌خامنه‌ای در زلزله فردوس در سال ۱۳۴۷ است. ایشان به‌عنوان یک روحانی مردمی و دغدغه‌مند، پس از اطلاع از وقوع این زلزله به شهرستان فردوس سفر کردند و طی حضوری دو ماهه در این شهر، ضمن جمع‌آوری کمک‌های مردمی، پایگاه امداد روحانیت را ایجاد کرده و اقدامات مهمی را در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده فردوس سامان دادند.

در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد

«در کوچه‌پس‌کوچه‌های جهاد»  خاطرات تلخ و شیرین جهادگران سراسر کشور از اردوهای جهادی است. خاطراتی که در این کتاب می‌خوانید، خاطرات جهادگرانی است که در قالب‌های مختلف به رشته تحریر درآمده و در این کتاب با کمترین دخل و تصرف گردآوری شده است. در این کتاب، تعریف روحیات جهادگران، خاطراتی از کلاس‌­ها و فضای داخلی اردو، ارتباط با مردم، انعکاس مشکلات مردم روستا، نامه‌های دانش‌­آموزان برای مربیان و... مطرح شده که اگر دست بگیرید و صبور باشید، تا انتها رهایش نخواهید کرد.

رسم جهاد
در کوچه پس‌کوچه‌های جهاد
کتاب «رسم جهاد»، روایت‌­هایی از تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی به روایت حسینعلی عظیمی، بزرگ‌مرد و از مسئولین جهادسازندگی است. این کتاب با نثری روان از ۱۱ فصل تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها تشکیل ساختار، رابطه با مردم، دولتی‌شدن جهاد، کمیته فرهنگی و جهاد سازندگی در جنگ است. ساختار منطقه‌­ای جهاد سازندگی، جهاد در استان‌ها، ساختار شورایی جهاد، رابطه جهاد با بقیه سازمان­‌ها و اعتماد از دیگر سرفصل­‌های این کتاب هستند.
 

کد خبر 777058
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha