نقطه مشترک همه خانم‌ها علاقه وافر به جواهرات و زیورآلات قیمتی و سنگ‌های گران‌قیمت و زیباست؛ البته آقایان هم بیشتر به پول حاصل از فروش این سنگ‌های قیمتی فکر می‌کنند!

الماس هاي تاريخي جهان

به گزارش همشهری آنلاین، ولی در اینجا ما درباره جواهرات معمولی پشت ویترین جواهرفروشی‌ها حرف نمی‌زنیم این بار قصد داریم با هم فهرستی از گران‌قیمت‌ترین و مشهورترین جواهرات دنیا را مرور کنیم که بعضی از آنها بخشی از تاریخ بشر را رقم زده‌اند.  

الماس امید

شاید بتوان گفت الماس امید مشهورترین الماس دنیاست. این الماس آبی ۵۲/۴۵ قیراطی در فاصله سال‌های ۱۶۶۰-۱۶۵۰ میلادی از معدنی در هندوستان استخراج شد. البته در ابتدا این الماس بخشی از الماسی بزرگ‌تر به وزن ۱۱۵ قیراط بود.

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

این الماس زیبا در طول تاریخ اسامی فراوانی داشته است: الماس آبی پادشاهی، آبی فرانسوی، آبی تاورنیر و در نهایت نام الماس امید که در سال ۱۸۲۴ برای این جواهر ارزشمند انتخاب شد. آخرین جواهرسازی که توانست با هنرمندی بر زیبایی‌های این جواهر بیفزاید هنری فیلیپ هوپ نام داشت و به همین دلیل این جواهر هوپ (امید) نام گرفت.

البته همیشه شایعاتی وجود داشته مبنی بر اینکه این الماس نفرین‌شده است و سرنوشت سیاهی برای صاحبانش رقم می‌زند. اولین اتفاق سیاه مربوط به مردی فرانسوی به نام تاورنیر است که در سفری به هندوستان این سنگ قیمتی را از پیشانی مجسمه سیتا جدا کرد و ربود.

او پس از فروش این الماس آبی در فرانسه، یک شب مورد حمله سگ‌های وحشی قرار گرفت و تکه‌تکه شد! یکی دیگر از صاحبان سابق این الماس، لویی هفدهم، شاهزاده فرانسه بود که این سنگ ارزشمند را به همسرش ماری آنتوانت هدیه کرد.

این دو شاهزاده هم در خلال درگیری‌های انقلاب فرانسه دستگیر شدند و سر خود را از دست دادند؛ باز هم نفرین الماس! به علاوه این الماس تا به حال سه مرتبه دزدیده شده است! به هرحال در سال ۱۹۴۹ این الماس به دست هری وینستون رسید مردی که همیشه خریدار الماس‌های مشهور و گران‌قیمت آن دوران بود.

این الماس ۴۰سال بخشی از جواهرات خانوادگی وینستون بود و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآمد. در سال ۱۹۵۸ هری وینستون این جواهر زیبا را به موسسه اسمیت‌سونیان هدیه کرد. بیشتر جواهرشناسان این الماس زیبا را بهترین و کامل‌ترین جواهر دنیا می‌دانند و تخمین می‌زنند قیمت کنونی آن، ۲۵۰میلیون دلار باشد!  

مروارید آنه

آنه بولین، همسر دوم هنری هشتم، صاحب مشهورترین مرواریدهای دنیا بود. در حالی که زنان آن زمان دربار انگلیس، بیشتر به استفاده از جواهرات گران‌قیمت تمایل داشتند. اما گردنبند مروارید آنه یک استثناء بود؛ گردنبندی بسیار زیبا که همیشه مورد توجه ملکه جوان بود و در بیشتر مراسم از آن استفاده می‌کرد.

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

در بخش میانی این گردنبند، پلاکی به شکل حرف بی انگلیسی از جنس طلا کار شده بود. تصویر این جواهر زیبا در بیشتر پرتره‌های بجامانده از آنه بولین مشخص است. در نهایت جسارت‌های بی‌حدوحصر ملکه بولین باعث شد دادگاه حکم اعدام او را صادر کند و او پس از سه سال تجربه ملکه‌بودن، گردن زده شد! ‌

دادگاه عالی دربار بریتانیا، معتقد بود آنه علیه امنیت دربار و به‌خصوص شخص شاه فعالیت‌های مشکوکی داشته است! داستان این زن مرموز دربار انگلیس دستمایه ساخت فیلم مشهور «آخرین دختر بولین» با بازی اسکارلت یوهانسون شد. جالب است بدانید که طبق شنیده‌ها این جواهر زیبا در حال حاضر در اختیار ملکه الیزابت دوم، ملکه کنونی انگلستان (فرزند آنه بولین) است.

 الماس جوبیلی

این الماس بسیار زیبا جوبیلی نام دارد: ۳۳/۲۴۵ قیراط وزن و رنگی سفید!  این الماس ششمین الماس بزرگ دنیاست که شهرت فراوانی دارد. این جواهر زیبا در سال ۱۸۹۵ در معدن جاگرزفونتین آفریقای جنوبی کشف شد.

الماس تراش‌نخورده ۶۵۱قیراط وزن داشت! این الماس پس از کشف به آمستردام منتقل شد و به صورت دو جواهر زیبا تراش خورد؛ یک الماس کوچک به شکل گلابی و یک الماس بزرگ به اسم جوبیلی! الماس کوچک‌تر ناپدید شد و هیچ‌کس نمی‌داند چه سرنوشتی پیدا کرد!

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

نام اولیه این جواهر رایتز بود؛ حکمران منطقه‌ای که الماس در آن کشف شد. اما در شصتمین سالگرد تاجگذاری ملکه الیزابت، نام جوبیلی برای آن انتخاب شد! در حال حاضر این جواهر تحت تملک رابرت موآواد است که یک کلکسیونر جواهرات مشهور و ثروتمند است. البته خود رابرت هم معتقد است الماس جوبیلی بهترین بخش کلکسیون افسانه‌ای اوست!

لا پرگرینا

مروارید لا پرگرینا یکی از مشهورترین جواهرات تاریخ بشر است. سرداران اسپانیایی‌ که در قرن ۱۶ میلادی به کشورگشایی و فتح سرزمین‌های مختلف می‌پرداختند، در نزدیکی جزایر کوباگوا و مارگاریتا در سواحل ونزوئلای کنونی، موفق شدند این مروارید زیبا را به دست آورند. این مروارید به اسپانیا منتقل شد و در اختیار شاه فیلیپ دوم قرار گرفت تا به همسرش هدیه کند.

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

قرن‌ها گذشت و این جواهر منحصربه‌فرد در میان زنان سلطنتی دست به دست شد تا در نهایت به بازیگر ‌هالیوودی، الیزابت تیلور رسید! همسر وی ریچارد برتون، لا پرگرینا را به قیمت ۳۷هزاردلار (که در دهه ۶۰ میلادی معادل پول خرید یک عمارت زیبا بود) برای او خریداری کرد.  

کندی و مرواریدهایش

علاوه بر الیزابت تیلور، سایر زنان معروف دنیا هم علاقه فراوانی به مروارید دارند. ژاکلین بوویر در روزی که همسر جان اف کندی، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد، گردنبندی مروارید به گردن داشت که در بیشتر مراسم رسمی هم از آن استفاده می‌کرد.  

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

در ملاقاتی که کندی با رئیس‌جمهور ونزوئلا داشت، ژاکلین مرواریدهای مارگاریتا را به عنوان هدیه از رئیس‌جمهور این کشور آمریکای جنوبی پذیرفت. ویژگی منحصربه‌فرد مرواریدهای مارگاریتا، رنگ زرد افسانه‌ای آنهاست. البته امروزه مروارید مارگاریتا نوعی جواهر کمیاب به شمار می‌آید.

یاقوت هزاره

این جواهر زیبا در سال ۱۹۹۵ در ماداگاسکار کشف شد و در ابتدا ۲۷پوند (۲۴/۱۲کیلوگرم) وزن داشت یا به عبارتی ۶۱۵۰۰ قیراط! این یاقوت باعث شد جاروجنجال‌های بسیاری به پا شود و در نهایت حاکم ماداگاسکار آن را تصاحب کرد.

«الماس امید» در بین گران‌ترین، نفرین شده‌ترین و  مشهورترین جواهرات تاریخ جهان

این یاقوت کبود به عنوان گنج ملی ماداگاسکار شناخته شد و به خزانه‌داری دولتی ماداگاسکار سپرده شد. جواهرسازان خبره با استفاده از تکنیک‌های برجسته خود بر زیبایی این جواهر افزودند و در نهایت این یاقوت افسانه‌ای وارد کتاب رکوردهای گینس شد: یاقوت هزاره، آخرین بار توسط آلسیو بوشچی ایتالیایی تراش داده شد و با وزن ۶۱۵۰۰ قیراط به بزرگ‌ترین سنگ یاقوت دنیا بدل شد! در حال حاضر قیمت این یاقوت ۵۰۰-۹۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و به عنوان جواهر منحصربه‌فرد هزاره از آن یاد می‌شود.  

جواهرات رکورددار

بزرگ‌ترین الماس‌ جهان: بزرگ‌ترین الماس تراش‌خورده جهان کولینان یا ستاره آفریقا نام دارد که توسط جواهرساز هلندی، اشر، تراش خورده و ۵۳۱قیراط وزن دارد.  

بزرگ‌ترن زمرد سبز جهان: زمرد سبز قاچالا با ۸۵۸قیراط وزن، بزرگ‌ترین زمرد دنیاست. قاچالا در سال ۱۹۶۷ در معدن وگا در سان خوان کلمبیا کشف شد. این جواهر زیبا هم‌اکنون بخشی از کلکسیون بی‌نظیر جواهرات کلکسیونر و جواهرساز معروف آمریکایی، هری وینستون است.  

 بزرگ‌ترین یاقوت جهان: بزرگ‌ترین یاقوت دنیا هم اکنون در تملک شرکت ۱۲۵غربی است و ۱۸۶۹۶قیراط وزن دارد! البته این یاقوت تراش‌نخورده و به همین دلیل نام مشخصی برای آن انتخاب نشده و قیمت مشخصی ندارد. اما بزرگ‌ترین یاقوت تراش‌خورده جهان گرینلند نام دارد که توسط توماس مک‌فی تراش خورده است. این یاقوت بسیار زیبا ۳۰۲قیراط وزن دارد و قیمت آن ۵۰۰هزار دلار است.

کد خبر 778220
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha