مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

سپیده حسین‌علی عراقی: چه کسانی بیش از همه دچار افسردگی می‌شوند؟ بی‌شک، این موضوع شامل زنان می‌شود.

 زنان دو برابر مردان در معرض حالت‌های افسردگی قرار دارند. چنانچه مطلقه و یا بیکار باشند، احتمال افسردگی در آنان افزایش می‌یابد. چگونه می‌توان این نابرابری و عدم‌تساوی بین زن و مرد را توضیح داد؟ مطالعه گسترده‌ای که در مدیریت پژوهش و مطالعات ارزیابی و آماری به عمل آمده، سعی داشته که به این پرسش پاسخ دهد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که زنان در رأس همه گروه‌ها قرار دارند.

زنان بیشتر دچار افسردگی می‌شوند

مهم‌ترین قربانیان افسردگی را زنان تشکیل می‌دهند. تحقیقات مختلفی که در این زمینه در فرانسه صورت گرفته، در واقع نشانگر آن است که به نسبت هر دو مردی که دچار حالت افسردگی می‌شوند، 3 و یا 4 زن وجود دارد و این مسئله ربطی به شرایط خاص زندگی زنان مثلا حقوق کمتر نسبت به مردان ندارد. چنانچه فاکتورهای احتمال افسردگی درآنان را یکسان قرار دهیم، مثلا اگر زن و مرد از نظر سن، موقعیت شغلی و سطح تحصیلات در
 یک رده باشند، احتمال اینکه یک زن دچار افسردگی شود دو برابر بیشتر از یک مرد است.

دلایل افسردگی زنان

دلیل این حساسیت و آسیب‌پذیری زنانه چیست؟ قبل از هر چیز، باید خاطر نشان کرد که تفاوت میان مرد و زن مطمئنا نادرست است چرا که در حقیقت مردان بیش از آنچه آمار و ارقام نشان می‌دهد تحت‌تأثیر افسردگی قرار می‌گیرند. اما به سندرم افسردگی در این آقایان توجه چندانی نشده است. با وجود در نظر گرفتن این بعد قضیه، ناگزیر باید تصدیق کنیم که در زنان حساسیت و آسیب پذیری بیشتر است.

زوجین یکدیگر را در برابر افسردگی حمایت می‌کنند

همسر، عضوی حمایت‌کننده در برابر افسردگی است. زمانی‌که با مشکلات و ناملایمات زندگی روبه‌رو می‌شوید، از حمایت همسرتان که همانند تکیه گاهی در کنارتان قرار دارد، برخوردار می‌شوید. بنابراین مجرد و یا متاهل بودن در احتمال افسردگی تاثیرگذار است.
احتمال افسردگی فرد متاهل نسبت به فرد مجردی که با فرد دیگری همخانه است کمتر است و احتمال افسردگی این فرد نیز از یک مجرد کمتر است.(افراد مجرد بیش از افراد متاهل در معرض افسردگی قرار دارند.)و در میان افراد مجرد، مطلقه‌ها و بیوه‌ها بیش از سایر مجردها دچار حالت افسردگی ماژور می‌شوند. به‌دلیل آنکه جدایی و طلاق افسردگی را 2‌تا 3 برابر افزایش می‌دهد. همچنین قابل ذکر است که مردان بیشتر بعد از مرگ همسرانشان دستخوش افسردگی می‌شوند در حالی‌که زنان بیشتر بعد از طلاق دچار این حالت می‌شوند.

بیکاری، فاکتوری که احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد

بی شک عدم‌فعالیت و بیکاری نیز فاکتور مهمی در افسردگی است. دست کم 16 درصد افراد بیکار دچار افسردگی شده‌اند. مردان زمانی که شغلشان را از دست می‌دهند بیش از دیگران دستخوش این حالت می‌شوند و میزان درآمدشان آنها را در برابر افسردگی ایمن نگه نمی‌دارد. به عبارتی، از نظر شغلی و اجتماعی در هر رده و طبقه‌ای که باشند، با از دست دادن شغلشان به شدت تحت‌تأثیر افسردگی قرار می‌گیرند.زنان، افراد بیکار و مطلقه بیش از سایرین دچار افسردگی می‌شوند. بنابراین پیشگیری و درمان در این افراد باید جدی تلقی شود.

کد خبر 78069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز